اخبار جهان

استفاده از استارلینک در حال حرکت ممنوع است و جرم تلقی می‌شود

شرکت Dish از FCC خواسته اسپیس‌ایکس را مجبور کند دست از استفاده غیرمجاز استارلینک بردارد

اگر شما از اینترنت استارلینک در حال حرکت استفاده می‌کنید؛ به گفته شرکت Dish Network مجرم هستید و باید از شبکه به بیرون پرت شوید.

روز دوشنبه، شرکت Dish (یکی از اپراتورهای موبایل ایالات متحده) FCC را تحت فشار قرار داده است تا اسپیس ایکس را مجبور کند تا سیستم اینترنت استارلینک کاربرانی که روی قایق‌ها و خودروهای کاروانی نصب کردند را قطع کند؛ چون این فعالیت غیرقانونی است.

Dish در نامه‌ای به FCC نوشته است: «این کمیسیون باید برای اسپیس ایکس روشن کند که ادامه استفاده غیرمجاز از پایانه‌های استارلینک به صورت موبایل، تحمل پذیر نخواهد بود.»

دعوا سر چیست؟

واقعیت این است که هنوز شرکت اسپیس ایکس مجوز استفاده از اینترنت در حالت حرکت یا موبایل برای وسایل نقلیه را از FCC نگرفته است ولی سرویس‌هایی مانند Starlink for RVs و Portability راه‌اندازی کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت ۲۵ دلار بیشتر در اشتراک ماهیانه، بتوانند از دیش استارلینک در سفر یا روی خودروهای کاروانی و قایق‌ها نیز استفاده کنند.

خود شرکت SpaceX نیز در وب‌سایت خود تاکید دارد که استفاده از اینترنت استارلینک در حال حرکت، غیرقانونی است اما برخی از مشتریان Starlink روی RVs و قایق‌های در حال حرکت، این اینترنت ماهواره‌ای را تست کردند و تصاویر و گزارش‌هایی از تجربه کاربری خود روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

دیش استارلینک در حال حرکت

نکته مهم این‌جا است که شما می‌توانید در یک نقطه ثابت از دیش استارلینک استفاده کنید ولی چون این سرویس اینترنت ماهواره‌ای مجوز استفاده به صورت موبایل یا در حال حرکت (همانند اینترنت موبایل) را ندارد؛ کاربران نباید در حال حرکت استفاده کنند. شرکتی مانند Dish نیز به این نکته اعتراض دارد و آن را مغایر با مجوزهای صادر شده برای اسپیس‌ایکس می‌داند.

اگر مردم از اینترنت استارلینک در حال حرکت استفاده کنند؛ عملا رقیبی برای شرکت‌های اپراتوری موبایل مانند Dish و ورایزون و ای تی اند تی و تی موبایل خواهد شد.

شرکت دیش از ماه می، نگرانی‌های خود بابت تداخل استارلینک با سیستم‌های تلویزیون ماهواره‌ای را ابراز کرده و از شرکت اسپیس‌ایکس خواسته بود تا حساب کاربری افرادی که از استارلینک به طور غیرقانونی استفاده می‌کنند را مسدود کند.

اسپیس ایکس مجوز استارلینک در حال حرکت را می‌خواهد

دیش از FCC خواسته که به اسپیس‌ایکس فشار بیاورد تا مشخص شود اصلا آیا این شرکت می‌تواند لینک‌ها و اتصال‌های در حال حرکت استارلینک را شناسایی کند یا خیر؟ در گام بعدی، دیش می‌خواهد که آنتن‌های حساب کاربری در حال حرکت، غیرفعال شوند.

فعلا شرکت SpaceX به این درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های شرکت Dish پاسخ نداده است ولی ارتباطات او با FCC نشان می‌دهد به طور کلی در جهتی دیگر حرکت می‌کند و از این کمیسیون می‌خواهد مجوز استفاده از اینترنت استارلینک در حال حرکت را صادر کند.

همچنین، اسپیس ایکس شرکت Dish Network را متهم به تضعیف استارلینک از طریق فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌کند؛ چون به دنبال فرکانس رادیویی طیف میانه ۱۲ گیگاهرتز ۵G است.

اسپیس ایکس می‌گوید شرکت Dish می‌خواهد به فشارهای و ضدتبلیغات خود ادامه دهد تا کمیسیون FCC فرکانس ۱۲ گیگاهرتز را برای استارلینک ببندد یا مجوز استفاده از این سرویس اینترنت ماهواره‌ای در حال حرکت را صادر کند.

شرکت‌های زیادی باور دارند استارلینک می‌تواند پروژه‌های ۵G آن‌ها را شکست دهد و مردم را سر دو راهی اینترنت استارلینک یا ۵G قرار دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا