فناوری

استارلینک در برابر ۵G: کدام‌یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه‌ها است؟

گزینه‌های اینترنت پرسرعت در دنیا رو به افزایش است. قبلا، در بسیاری از کشورها اینترنت کابلی و فیبرنوری به عنوان اینترنت پرسرعت شناخته شده بود اما اکنون به وضوح مردم علاقه‌مند به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و اینترنت موبایل ۵G شدند.

تقریبا در سراسر ایالت متحده و چندین کشور اروپایی به همراه استرالیا، اینترنت استارلینک در دسترس مردم است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به صورت عمومی عرضه شود. اخیرا ایلان ماسک گفته سرعت اینترنت استارلینک به ۳۰۰ مگابیت با پینگ زیر ۲۰ میلی‌ثانیه خواهد رسید.

همزمان، شبکه‌های ۵G به سرعت در حال توسعه هستند و هر روز افراد بیشتری به اینترنت ۵G دسترسی پیدا می‌کنند. عرضه گوشی‌های آیفون ۱۲ با مودم ۵G یک پیش‌ران بزرگ برای این نسل از شبکه‌های موبایل بود و از سوی دیگر طیف گسترده‌ای از گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت و میان‌رده با مودم ۵G عرضه شدند تا دیگر همه مردم بتوانند به نسل پنجم شبکه‌های موبایل وصل شوند.

اما ظهور همزمان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و اینترنت موبایل ۵G که هر دو هم داعیه «پرسرعت» را دارند؛ باعث سردرگمی مردم برای انتخاب یک سرویس اینترنت خانگی پرسرعت شده است.

در کشور ایالات متحده، بسیاری از مردم به اینترنت استارلینک علاقه‌مند هستند ولی از سوی دیگر برخی‌ها دنبال اینترنت خانگی ۵G رفتند. ما در این مقاله می‌خواهیم این دو نوع اینترنت را با هم مقایسه کنیم و از چند منظر تفاوت‌های هریک را مورد بررسی قرار دهیم:

مکان، مکان، مکان

نخست، محل زندگی شما تعیین می‌کند اینترنت استارلینک بهتر است یا اینترنت ۵G!

هر دو سرویس هنوز در فاز اول توسعه خود هستند و در برخی نقاط و کشورها ارائه شده و در برخی کشورها یا نقاط دنیا در دسترس نیستند. بنابراین، اگر در محل زندگی شما یک سرویس در دسترس نیست؛ طبیعتا فعلا نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

مثلا، در کشور ایران هنوز هیچ خبری برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیست و شاید هم هرگز این اتفاق نیفتد. مصاحبه‌های مسئولین مربوطه هم نشان می‌دهد فعالیت سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای در ایران با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو است.

در آن سو، اینترنت ۵G به تازگی در چند نقطه تهران و برخی شهرها مانند مشهد و شیراز راه‌اندازی شده است. اپراتورها به سرعت در حال توسعه شبکه‌های ۵G خود در ایران هستند ولی احتمالا یک سال طول می‌کشد تا شما بتوانید برای کارهای روزانه خود در خانه به اینترنت ۵G استفاده کنید.

در مناطق شلوغ دسترسی به اینترنت استارلینک سخت‌تر از ۵G است.

وزارت ارتباطات ایران دارد طرحی به نام FWA یا اینترنت خانگی ۵G را پیش می‌برد که کاربرانی که گوشی ۵G ندارند هم زودتر به اینترنت ۵G برسند.

نکته مهم دیگر، فضای اطراف خانه شما است. برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیاز دارید بهترین اتصال میان تجهیزات نصب شده برای شما در روی زمین با ماهواره‌ها در مدار زمین برقرار شود. باید فضای اطراف خانه شما کاملا باز و خلوت و بدون مانع باشد.

ساختمان‌های بلند، درختان، طوفان و برف می‌توانند یک اتصال اینترنت ماهواره‌ای را قطع کرده یا تضعیف کنند. اگر شما در خانه‌ای زندگی می‌کنید که نمی‌توان یک اتصال اینترنت ماهواره‌ای کاملا مطمئن راه‌اندازی کرد؛ احتمالا اینترنت استارلینک مدام شما را اذیت کند و با تاخیر، قطعی، افت سرعت و لک‌های زیاد همراه باشد.

پایداری و دسترس‌پذیری

اینترنت ۵G نسبت به اینترنت استارلینک هم پایدارتر است و هم راحت‌تر در دسترس قرار می‌گیرد. شما در خانه با گوشی ۵G یا یک مودم روتر هات‌اسپات ۵G می‌توانید به دکل‌های مخابراتی و آنتن‌های BTS موبایل اپراتورها وصل شوید و از اینترنت ۵G استفاده کنید.

حتی با وجود ساختمان‌ها و ساخته‌های زیاد اطراف خانه شما، درختان، وضع بد آب و هوا، بارش برف یا حتی قطعی برق می‌توانید باز به یک آنتن موبایل وصل شده و اینترنت خود را دریافت کنید. اگر یک آنتن موبایل اپراتوری قطع شود؛ گوشی یا مودم شما می‌تواند به دنبال آنتن دیگری در نزدیکی خانه گشته و به آن وصل شود.

به طور کلی، کاربرانی که در شهرها زندگی می‌کنند؛ به اینترنت ۵G دسترسی راحت‌تر و مطمئن‌تری دارند و افرادی که در روستاها و نقاط حاشیه‌ای شهرها زندگی می‌کنند؛ احتمالا به اینترنت استارلینک بهتر وصل می‌شوند و از آنتن‌های مخابراتی دور خواهند بود.

برای کاربران شهری اینترنت ۵G بهتر و برای کاربران روستایی و مناطق دورافتاده، اینترنت استارلینک جذاب‌تر است

از ابتدا هم پروژه استارلینک برای ارائه اینترنت پرسرعت به نقاطی راه‌اندازی شد که به اینترنت پرسرعت رایج دسترسی ندارند. تصور اولیه این بود که در نقاط دور از شهر که اینترنت کابلی یا موبایل در دسترس نیست؛ می‌توان به اینترنت ماهواره‌ای متصل شد.

دکل‌های ۵G خیلی دیرتر به روستاها و نقاط دور افتاده می‌رسد و احتمالا هم آنتن‌دهی بسیار قوی نخواهند داشت؛ به‌ویژه اینترنت ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری (mmWave) که نیازمند نصب آنتن‌های بسیار زیادی در یک منطقه است.

سرعت و قیمت

بحث دیگر، تفاوت سرعت و قیمت اینترنت استارلینک با ۵G است.

گفتیم در بهترین حالت و یک وضعیت ایده‌آلی، شما می‌توانید در پایان سال ۲۰۲۱ به اینترنت استارلینک با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه دست پیدا کنید. توجه کنید که این اعداد در وضعیت بسیار آیده‌آل هستند و احتمالا در دنیای واقعی باید روی اینترنتی با سرعت ۲۰۰ الی ۲۵۰ مگابیت و تاخیر ۴۰ میلی‌ثانیه دسترسی داشته باشیم.

اینترنت خانگی ۵G روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز، به طور میانگین سرعتی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگابیت و تاخیر زیر ۵۰ میلی‌ثانیه دارد. روی گوشی‌های موبایل می‌توانید به سرعت اینترنت ۵G بیشتری دسترسی داشته باشید و مثلا به سرعت ۷۰۰ مگابیت هم برسید. باز در اینجا، ایده‌آل سرعتی که اپراتورها نشان می‌دهند ۱.۵ گیگابیت است که باز بعید به نظر می‌رسد؛ حداقل در یک سال اخیر دست‌یافتنی باشد.

سرعت اینترنت ۵G بیشتر و قیمت آن به صرفه‌تر از اینترنت استارلینک است؛ جز اینکه ناچار باشید سراغ گزینه اینترنت ماهواره‌ای بروید.

در بحث قیمت، اینترنت استارلینک یک سرویس گران‌قیمت است. تجهیزات دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نزدیک به ۵۰۰ دلار بوده و قیمت سرویس نامحدود ماهیانه هم ۹۰ دلار است.

قیمت اینترنت ۵G هم در خرید تجهیزات و هم در خرید سرویس ماهیانه بسیار کمتر است. قیمت یک مودم رومیزی ۵G نزدیک به ۲۰۰ الی ۲۵۰ دلار است و با ۴۰۰ دلار می‌توان یک گوشی ۵G خرید.

سرویس اینترنت خانگی ۵G اپراتور ورایزون برای سرعت دانلود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت ماهیانه ۷۰ دلار است. در اپراتورهای دیگر هزینه سرویس ماهیانه تا ۵۰ دلار هم کاهش پیدا می‌کند.

حرف آخر

ابتدا باید به محل زندگی خود نگاه کنید و اینکه کدام سرویس اینترنت ارائه می‌شود. اگر در شهر زندگی می‌کنید؛ احتمالا اینترنت کابلی یا ۵G از همه نظر برای شما بهتر است. اما اگر در روستا یا مناطق دورافتاده زندگی می‌کنید و محیط اطراف خانه شما باز است؛ اینترنت استارلینک بهتر خواهد بود؛ اگرچه گران‌تر بوده و سرعت کمتری خواهد داشت.

برای بسیاری از مردم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بسیار جذاب است؛ ولی در واقعیت اینترنت ۵G گزینه عملیاتی‌تر و واقعی‌تری است و نباید درگیر هیجان‌های ابتدایی راه‌اندازی این سرویس اینترنتی ماهواره‌ای شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. توی ایران شاید توی همه نقاط تهران ۵g تا ۷ سال دیگه بیاد ولی به احتمال زیاد نمیاد چون هیچکس به فکر افزایش دکل های ۵g نیست
    استارلینک هم که خیلی گرونه من خساب کردم قیمت خریدش به پول ایران میشه حدود ۱۵ میلیون تومان و قیمت اینترنت ماهیانش هم میشه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آخه
    کی پول داره ماهی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول اینترنت ماهیانش رو بده ما توی اینترنت
    ماهی ۳۰ هزار تومان موندیم دیگه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان که دیگه نمیشه اونم توی اون وضع گرونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا