فناوری

کاربران اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بیشتر از اینترنت ۵G خانگی دوست دارند

هنوز 5G نتوانسته انتظارات کاربران را برآورده کند

ظهور همزمان دو اینترنت پرسرعت ۵G و ماهواره‌ای باعث شده است کاربران اینترنتی مرتبا آن‌ها را با هم مقایسه کنند.

اگرچه این دو اینترنت ذاتا با یکدیگر متفاوت هستند و به طور اساسی برای مصارف مختلفی توسعه داده می‌شوند؛ ولی کاربران اینترنتی فارغ از این مرزبندی‌ها دنبال دستیابی به بهترین اینترنت دنیا هستند.

پیش‌تر، در مطلب «استارلینک در برابر ۵G: کدام‌یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه‌ها است؟» به تفاوت‌های هر دو اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از شرکت اسپیس‌ایکس و اینترنت ۵G اشاره کردیم.

گفتیم که اصولا اینترنت ماهواره‌ای برای عموم مردم نیست و در نقاط پرجمعیت و شلوغ و مراکز شهر جواب نمی‌دهد. افرادی که در حاشیه شهرها هستند یا در روستاها و مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و به اینترنت پرسرعت موبایل یا اینترنت کابلی دسترسی ندارند یا سرعت و کیفیت اینترنت آن‌ها پایین است؛ مشتری اینترنت ماهواره‌ای هستند.

اما به نظر می‌رسد مردم نظر دیگری دارند و اینترنت استارلینک را بیشتر از اینترنت خانگی ۵G دوست دارند.

در یک بررسی که توسط مرکز تحلیل‌گر بازار weBoost انجام شده است؛ ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان اذعان کردند در ۶ ماه اخیر با مشکلاتی در اتصال به اینترنت روبرو بودند. ۴۸ درصد این افراد گفتند به علت همین مشکلات اینترنت ثابت و کابلی، مجبور شدند از اینترنت موبایل و سیم‌کارت برای مصارف خانگی استفاده کنند (خبر ندارند که در ایران بیش از ۹۰ درصد مردم از اینترنت موبایل در خانه استفاده می‌کنند!!!).

موسسه AllConnect نیز پژوهش دیگری پیرامون محبوبیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و اینترنت خانگی ۵G انجام داده است که مشخص می‌کند تنها ۱۷.۷ درصد شهروندان امریکایی خواستار اینترنت خانگی ۵G هستند و ۳۵.۷۷ درصد افراد مردد هستند یک سرویس اینترنت موبایل ۵G را به عنوان اینترنت خانگی ۵G خریداری کنند یا خیر!

از سوی دیگر، نظرسنجی موسسه Reviews.org نشان می‌دهد ۵۱ درصد کاربران اینترنت در ایالات متحده منتظر عرضه عمومی سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هستند تا به آن سوئیچ کنند.

اینترنت استارلینک بازی را به هم می‌زند

با مقایسه کاربران اینترنت استارلینک و اینترنت خانگی فایوجی، حتی اگر همه افراد مردد برای اینترنت فایوجی در نظرسنجی AllConnect را این‌طور تصور کنیم که سرانجام ۵G را انتخاب کردند؛ باز هم طرفداران اینترنت استارلینک بیشتر هستند و اختلاف بسیار کمی میان کاربران این دو سرویس اینترنت پرسرعت وجود دارد.

بیش از ۱۹.۵ درصد شهروندان امریکایی در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و اینترنت استارلینک هم دقیقا این جمعیت را هدف قرار داده است. اگر اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس به صورت عمومی عرضه شود و به معیارهای کیفیت واقعی مدعی شده مانند سرعت ۳۰۰ مگابیت و پینگ زیر ۲۰ مگابیت تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ برسد؛ شاهد هجوم میلیون‌ها کاربر به سوی سرویس اینترنت ماهواره‌ای خواهیم بود.

البته، باید دانست که هزینه‌های نصب و راه‌اندازی اینترنت استارلینک بسیار بیشتر از ۵G هستند. کاربران این سرویس اینترنت باید ۴۹۹ دلار برای خرید تجهیزات دیش و روتر، ۵۰ دلار برای اشتراک سالیانه و ۹۹ دلار برای بسته اینترنت ماهیانه بپردازند. در حالی‌که برای استفاده از اینترنت ۵G خانگی کافی است ماهی ۷۰ دلار بپردازید و نیازی به هیچ‌گونه خرید و نصب تجهیزات ندارید.

واقعیت این است که هنوز اینترنت ۵G نتوانسته انتظارات کاربران را برآورده کند و تا کنون ناامید ظاهر شده است. همه ایالت‌ها و شهرها زیر پوشش ۵G نرفتند؛ سرعت آن بسیار پایین‌تر از چیزی است که وعده داده شده است و تاخیر بالایی دارد.

به هر حال، عرضه عمومی اینترنت استارلینک قطعا معادله کاربران اینترنتی در کشوری مانند ایالات متحده را برهم خواهد زد و به شدت از کاربران اینترنت ثابت کاسته شده؛ به کاربران اینترنت استارلینک افزوده می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت اینترنت استارلینک، وجود شخصی مانند ایلان ماسک در پشت سر آن است. مردم تصور می‌کنند حتما اینترنت ساخت ایلان ماسک باید جالب باشد و ارزش تجربه کردن را دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا