اخبار جهان

به‌زودی در مرورگر کروم از فیلترشکن بی‌نیاز می‌شوید

تست قابلیت پنهان‌سازی آدرس IP کاربر در نسخه جدید گوگل کروم

گوگل در حال تست قابلیت مخفی‌سازی آدرس IP در نسخه جدید مرورگر کروم است. البته، این قابلیت کاملا کار یک VPN را نمی‌کند ولی کمک می‌کند فعالیت‌های آنلاین خود را پنهان کنید.

به گزارش سایت گیزمودو، نسخه کنونی گوگل کروم، زیاد به حریم خصوصی کاربران کمکی نمی‌کند ولی غول جست‌وجوی وب جهان در حال تدارک ارائه ویژگی است که به کاربران کمک کند بدون نیاز به VPN، بتوانند آدرس IP خود را از وب‌سایت‌ها پنهان کنند.

گوگل می‌خواهد با ارائه این قابلیت در محبوب‌ترین مرورگر وب جهان، ارتباط میان آدرس IP و ردیابی فعالیت‌ها و اطلاعات کاربران در وب‌گردی را کاهش دهد.

پروکسی خودکار در مرورگر کروم

پروکسی در کروم

تا کنون، اکثر وب‌سایت‌ها می‌توانند کاربران را از طریق شناسایی آدرس آی پی ردیابی و به فعالیت‌های آنلاین آن‌ها دسترسی پیدا کنند. روش‌های بسیار کمی برای جلوگیری از شناسایی کاربران توسط IP وجود دارد؛ برعکس کوکی‌ها که قابل مخفی‌سازی هستند.

گوگل می‌خواهد در کروم یک پروکسی خودکار ایجاد کند تا اساسا وب‌سایت‌ها نتوانند تشخیص بدهند اکنون چه کاربری و با چه آدرس آی پی وارد وب‌سایت‌شان شده است.

روز جمعه گذشته، یکی از مهندسان نرم‌افزار ارشد گوگل، این خبر را داد و گفت گوگل در حال آماده شدن برای مخفی‌سازی آدرس IP در مرورگر کروم است.

بیشتر بخوانید: ۴ روش مخفی سازی آدرس IP در ویندوز، اندروید و آیفون

او گفته این ویژگی برای شروع فقط روی دامنه‌های تحت مالکیت گوگل، مانند Google.com و Gmail و Google Ad Services کار خواهد کرد.

گوگل می‌خواهد ببیند این ویژگی در وب‌سایت‌های خودش چگونه کار می‌کند و نقاط ضعف آن را برطرف کند. ضمن اینکه بفهمد آیا هنوز یک کاربر بدون شناسایی آدرس آی پی، قابل ردیابی است یا خیر!

فعلا کاربران محدودی در کشور ایالات متحده خواهند توانست از این ویژگی استفاده کنند و حتما باید به اکانت گوگل خود لاگین کرده باشند.

ویژگی IP Protection چگونه کار می‌کند؟

ویژگی IP Protection گوگل کروم

قابلیت IP Protection در کروم به صورت یک پروکسی two-hop پیاده‌سازی می‌شود و به صورت یک پراکسی اجرا شده روی یک شبکه خارجی کار می‌کند.

گوگل فقط به دنبال مخفی کردن IP کاربران در وب‌سایت‌ها نیست؛ بلکه می‌خواهد کل ترافیکی که مربوط به ردیابی کاربران در وضعیتی فراتر از کوکی‌ها است را مسدود کند.

گوگل متعهد شده است که با ارائه این ویژگی، فعالیت‌های قانونی متکی به آدرس‌های IP را در وب‌سایت‌ها مختل نکند.

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر آدرس IP در ویندوز ۱۱

چیزی که گوگل برای پنهان‌سازی آدرس IP می‌خواهد در کروم پیاده‌سازی کند؛ بسیار شبیه به قابلیت iCloud Private Relay در مرورگر سافاری اپل است.

به این صورت که آدرس آی پی در اختیار شرکت ارائه‌دهنده اینترنت و خود اپل است.

اپل ابتدا، سوابق DNS را رمزنگاری می‌کند و سپس یک شبکه شخص ثالث با یک آدرس IP موقت برای دسترسی به وب‌سایت مقصد، ایجاد می‌کند.

تقویت حریم خصوصی در کروم

البته، همه این فعالیت‌ها می‌تواند روی سرعت دسترسی کاربران به وب‌سایت‌ها تاثیرگذار باشد و باعث کاهش سرعت لود وب‌سایت‌ها شود.

گوگل در چند وقت اخیر، فعالیت‌های زیادی برای تقویت گزینه‌های حریم خصوصی کاربران صورت داده است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین DNS برای رفع تحریم ها

غول جست‌وجوی آنلاین جهان می‌خواهد در سال ۲۰۲۴ به طور کامل، کوکی‌ها را غیرفعال کند و دارد روی ویژگی به نام Privacy Sandbox کار می‌کند که در تضاد با کوکی‌ها برای شناسایی و ردیابی کاربران است.

اکنون، با اضافه شدن ویژگی IP Protection به کروم، ردیابی فعالیت کاربران توسط وب‌سایت‌های بسیار سخت‌تر خواهد شد.

افزودن شدن قابلیت مخفی کردن IP به مرورگر کروم، امکان استفاده از IP استاتیک را آسان‌تر می‌کند.

به زبان ساده‌تر، دیگر کاربر نیازی نیست نگران فاش شدن آی پی خود در وب‌سایت‌ها باشد یا از فیلترشکن استفاده کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا