آموزش

۴ روش مخفی کردن آی پی در ویندوز، اندروید و آیفون

یک آی پی چه اطلاعاتی از شما را لو می‌دهد و بهترین روش برای پنهان‌سازی آدرس IP چیست؟

اگر به اینترنت وصل هستید؛ شما یک آدرس IP منحصربه‌فرد دارید ولی مخفی کردن آی پی دلایل زیادی دارد.

فاش نشدن علاقه‌مندی‌ها و فعالیت‌های شما در اینترنت، مخفی ماندن موقعیت جغرافیایی شما برای مسدود نشدن برخی سایت‌ها و سرویس‌ها و بحث‌های حریم خصوصی از مهم‌ترین دلایل مخفی‌سازی آدرس IP هستند.

با ما در این مقاله کوتاه همراه باشید تا کمی درباره آدرس آی پی و اطلاعاتی که از شما فاش می‌کند؛ صحبت کنیم و بعد سراغ ۴ روش مخفی کردن IP برویم:

آدرس IP چیست؟

هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود؛ یک آدرس IP یکتا دارد. این آدرس IP، رشته‌ای از اعداد است که برای تشخیص دستگاه هنگام اتصال به اینترنت استفاده می‌شود.

دو نوع آدرس IP وجود دارد: عمومی و خصوصی.

آدرس IP عمومی آدرسی است که یک ارائه‌دهنده اینترنت به مودم یا روتر شما اختصاص می‌دهد.

آدرس IP خصوصی یک شماره داخل شبکه است و برای ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیم: چگونه در اندروید آدرس IP را تغییر دهیم؟

یک آدرس آی پی عمومی می‌تواند برخی اطلاعات مربوط به افراد پشت دستگاه‌ها را فاش کند. مانند موقعیت جغرافیایی، اطلاعات مربوط به ISP، فعالیت‌های اینترنتی شما و …

یک آی پی خصوصی در دسترس عموم نیست و فقط خود شما با دسترسی به تنظیمات دستگاه، می‌توانید آن را پیدا کنید.

در حالی‌که یک آدرس IP نمی‌تواند به طور دقیق موقعیت یک فرد را نشان بدهد ولی موقعیت جغرافیایی، کشور، کد منطقه عمومی یا کد پستی او را لو می‌دهد.

چگونه شرکت‌ها از آدرس آی پی شما اطلاعات استخراج می‌کنند؟

IP مخفی

وقتی شما با گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ یا هر دستگاه دیگری به اینترنت وصل می‌شوید؛ آدرس آی پی عمومی شما برای سرورها و شرکت‌ها قابل نمایش است.

مثلا، گوگل از روی آی پی عمومی شما متوجه می‌شود در کجا زندگی می‌کنید. پس، هر وقت می‌خواهید سفارش غذا بدهید؛ آدرس رستوران‌های محلی اطراف شما را نشان‌تان می‌دهد.

موتورهای جست‌وجو نیز برای نمایش تبلیغات، از مکان خاص شما استفاده می‌کنند و علاقه‌مندی‌ها و سابقه جست‌وجوهای شما را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی می‌گذارند.

یک آدرس آی پی به تنهایی اطلاعات کافی برای هویت شخصی شما ندارد ولی وقتی با اطلاعات دیگر ترکیب می‌شود؛ می‌تواند برای ردیابی شما استفاده شود.

برخی افراد دوست ندارند یک موتور جست‌وجو یا وب‌سایت بداند از کدام کشور و منطقه به آن‌ها وصل شده است. بنابراین، دنبال مخفی کردن آی پی خود هستند.

همچنین، برخی کاربران به وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی وصل می‌شوند که برای منطقه جغرافیایی آن‌ها، مسدود هستند. این کاربران هم دنبال مخفی‌سازی آدرس IP یا تغییر آدرس IP می‌روند.

۴ روش مخفی سازی آدرس IP

در حالی که روش‌های پیچیده‌ای در شبکه برای مخفی سازی آی پی داریم؛ کاربران عادی اینترنت می‌توانند یکی از ۴ روش زیر را استفاده کنند که هریک هم مزایا و معایب خود را دارد:

فیلترشکن (VPN)

فیلترشکن مخفی کردن IP

ساده‌ترین و موثرترین روش برای پنهان کردن یک آی پی عمومی، استفاده از VPN است.

یک وی پی ان، با هدایت ترافیک دستگاه شما به سوی یک سرور خصوصی مجازی و بعد رمزنگاری اطلاعات شما و تغییر آدرس IP، اجازه نمی‌دهد آی پی فیزیکی و واقعی شما در اینترنت مشخص شود.

برخی فیلترشکن‌ها، فقط آدرس IP شما را پنهان می‌کنند ولی آن را تغییر نمی‌کنند یا خبری از رمزنگاری اطلاعات و آدرس آی پی نیست.

در عوض، وی پی ان های قوی، علاوه بر تغییر آدرس IP، آی پی واقعی شما را پنهان کرده یا دو بار رمزنگاری می‌کنند تا هرگز هیچ فرد و شرکتی نتواند شما را ردیابی کند.

باید سعی کنید از وی پی ان هایی استفاده کنید که کاملا امن بوده و نشتی نداشته باشند. برای فهمیدن نشت DNS وی پی ان خود، راهنمای کاربردی زیر را نگاهی بیندازید:

بیشتر بخوانید: نشت DNS چیست؟ چگونه بفهمیم فیلترشکن ما DNS Leak دارد؟

سرور پروکسی

استفاده از سرور پروکسی، روش دیگری برای مخفی کردن آی پی است.

یک سرور پروکسی، واسطی میان کامپیوتر شما و وب‌سایتی است که از آن بازدید می‌کنید. سرورهای پروکسی اغلب رایگان هستند و در عین سادگی برای استفاده، می‌توانند اطلاعات شما را بفروشند یا فاش کنند.

سرور پروکسی به شما اجازه می‌دهد ترافیک اینترنت و اطلاعات خود را از طریق یک واسط برای مقصد بفرستید و رمزنگاری اطلاعات را انجام نمی‌دهند.

مرورگرهای امن

برخی مرورگرهای وب دارای یک VPN داخلی هستند که امکان وب‌گردی در اینترنت را بدون افشای آدرس IP و سایر اطلاعات برایتان فراهم می‌کنند.

یکی از بهترین مرورگرهای امن، TOR است. TOR با ماسک کردن IP در چندین لایه محافظتی، این اطمینان را به شما می‌دهد که وب‌سایت مقصد، نتواند آدرس آی پی عمومی شما را پیدا کند.

از دیگر مرورگرهای امن می‌توان به Brave و DuckDuckGo اشاره کرد.

البته، استفاده از مرورگرهای VPN باعث کند شدن سرعت اینترنت شما هم خواهد شد.

اخیرا گوگل از ویژگی به نام IP Protect رونمایی کرده که می‌تواند باعث مخفی شدن IP شما برای برخی وب‌سایت‌ها شود. البته، این ویژگی فعلا در مرحل آزمایشی است و شما باید Chrome Canary را نصب و استفاده کنید.

وای فای عمومی

وای فای عمومی

معمولا ما زیاد توصیه به استفاده از وای فای عمومی نمی‌کنیم اما یک مزیت بزرگ اتصال به وای‌فای رایگان و عمومی، مخفی ماندن آدرس IP است.

این، موثرترین روش برای پنهان کردن آدرس IP نیست اما یک لایه ناشناس به شبکه اضافه می‌کند تا آدرس دستگاه شما قابل ردیابی نباشد.

شما می‌توانید در یک هتل، رستوران، کافی شاپ، مرکز تجاری، دانشگاه، فرودگاه، کتابخانه و مکان‌هایی نظیر این‌ها، به وای فای عمومی متصل شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا