اخبار جهان

شرکت‌های هواپیمایی توسعه ۵G در ایالات متحده را متوقف کردند

ورایزون و AT&T داوطلبانه توسعه 5G را تا اواسط سال ۲۰۲۳ به تاخیر انداختند

سرانجام دو شرکت بزرگ مخابراتی امریکا در برابر نگرانی‌های شرکت‌های هواپیمایی تسلیم شده و به صورت داوطلبانه، توسعه باند C شبکه‌های فایوجی را تا اواسط ۲۰۲۳ به تعویق انداختند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) اعلام کرد دو شرکت ورایزن و AT&T پذیرفته‌اند که توسعه باند C را متوقف کنند. این دو اپراتور موبایل بزرگ ایالات متحده، در ابتدای امسال نیز با کاهش قدرت برخی از دکل‌های خود در نزدیکی فرودگاه‌ها و تاخیر در نصب دکل‌های جدید موبایل تا ۵ جولای موافقت کرده بودند.

نزاع بر سر باند C است

از ماه‌ها پیش و در پی توسعه باند C شبکه‌های ۵G توسط اپراتورهای موبایل در اطراف فرودگاه‌ها و باندهای پروازی، شرکت‌های هواپیمایی نگرانی‌های خود را بروز داده و به FAA فشار آوردند تا مانع از گسترش ۵G توسط اپراتورهای ورایزون و ای تی اند تی شود. آن‌ها اعتقاد دارند باند C می‌تواند تداخل‌هایی با سیگنال‌های رادیویی و راداری فرودگاه‌ها و هواپیماها ایجاد کند.

باند C به طیف‌های فرکانسی بین ۴ تا ۸ گیگاهرتز گفته می‌شود که در محدوده امواج مایکروویو قرار داشته و اخیرا اپراتورهای موبایل تمایل زیادی به ارائه سرویس‌های ۵G روی آن‌ها نشان دادند. چون مزایای امواج میلی‌متری را داشته ولی از جنس امواج زیر ۶ گیگاهرتز فایوجی هستند. دسترسی به این باندهای فرکانسی برای کاربران به سادگی فراهم است و برد موثر و پوشش‌دهی بالایی دارند.

خطرات 5G

عیب بزرگ باند C آن است که از سال‌های دور در ارتباطات بین زمین و ماهواره‌ها و سیستم‌های رادار و رادیویی فرودگاه‌ها استفاده شده است. به همین دلیل، توسعه باند C برای شبکه ۵G باعث افزایش نگرانی‌های شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

رویکرد ورایزون و AT&T

ورایزون در برابر اعلام خبر توقف توسعه باند C تا نیمه سال ۲۰۲۳ می‌گوید: «در ماه‌های آینده به برخی از محدودیت‌های داوطلبانه شبکه ۵G در اطراف فرودگاه‌ها پایان دهد و در نتیجه مشتریان و کسب‌وکارهای بیشتری از قابلیت‌های گسترده تکنولوژی ۵G بهره‌مند می‌شوند».

همین‌طور، شرکت AT&T نیز گفته است: «رویکردی اختصاصی‌تر برای کنترل توان سیگنال در اطراف باند فرودگاه‌ها اتخاذ کرده که به آنها اجازه می‌دهد دکل‌های بیشتری را فعال کنند و توان سیگنال را افزایش دهند». AT&T افزود: «به صورت داوطلبانه و از روی حسن نیت با اجرای این تمهیدات احتیاطی موافقت کرده‌ایم تا فرودگاه‌ها زمان بیشتری برای تقویت تجهیزات خود داشته باشند.»

توسعه باند C یکی از روش‌های افزایش سرعت اینترنت ۵G است که توسط برخی از اپراتورها به اینترنت ۵.۵G نیز نام‌گذاری شده است.

شرکت‌های هواپیمایی: ممکن نیست

جدل میان دو اپراتور بزرگ ۵G دنیا با شرکت‌های هواپیمایی، باعث شده توسعه ۵G در اطراف فرودگاه‌ها به کندی پیش برود و مشکلاتی برای مشتریان و کسب‌وکارهای نزدیک به فرودگاه‌ها در دسترسی به اینترنت ۵G پیش آید.

اداره FAA به شرکت‌های هواپیمایی اخطار داده است که باید هرچه زودتر روی ارتفاع‌سنج‌های رادیویی خود فیلترهایی نصب کنند تا خطرات توسعه ۵G باند C را کاهش داده و از اختلالات احتمالی در آینده جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: آیا بهتر نیست ۵G و اینترنت ماهواره‌ای به جای فیبر نوری توسعه پیدا کند؟

بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی شرکت‌های هواپیمایی، تجهیز بیش از ۴۸۰۰ هواپیمای فعال در ناوگان هواپیمایی ایالات متحده وسایل مقاوم‌سازی در برابر امواج ۵G باند C است؛ در حالی‌که هنوز تجهیزاتی که باید روی هواپیماها نصب شود نه ساخته شده و نه مورد تایید FAA قرار گرفته‌اند.

گروه تجاری ایرلاینز فور آمریکا که نمایندگی شرکت‌های هواپیمایی امریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز و چند شرکت دیگر را بر عهده دارد؛ می‌گوید برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست تا جویلا ۲۰۲۳ همه این ۴۸۰۰ هواپیما را به وسایل مقاوم‌سازی مجهز کنند.

در حالی توسعه ۵g در برخی کشورها مانند ایالات متحده به بن‌بست رسیده است که سایر شرکت‌ها و کشورها دارند به سرعت شبکه‌های ۶G را توسعه می‌دهند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
reuters

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا