اخبار جهان

اولین روتر وای فای ۷ معرفی شد: سه بانده و با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه

روتر چینی H3C Magic BE18000 با فناوری‌های جدید دنیای وای فای رونمایی شده است

اولین روتر وای فای ۷ دنیا معرفی شد؛ بدون اینکه استاندارد وای فای ۷ تصویب شده باشد یا حتی یک دستگاه با پشتیبانی از وای فای ۷ داشته باشیم.

شرکت چینی سازنده تجهیزات شبکه H3C از یک روتر به نام Magic BE18000 رونمایی کرده است که گفته می‌شود اولین روتر وای فای ۷ دنیا است. این روتر از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتز، فناوری‌های ۴K-QAM و Multi-Link پشتیبانی می‌کند و روی سه باند رادیویی خود مجموعا سرعتی ۱۸ هزار مگابیت بر ثانیه دارد.

هنوز استاندارد ۸۰۲.۱۱be یا Wi-Fi 7 توسط موسسه IEEE و Wi-Fi Alliance به تصویب نرسیده است. پس، نباید انتظار داشته باشیم روتر Magic BE18000 از همه ویژگی‌ها و مشخصات دستگاه‌های وای‌فای ۷ در آینده پشتیبانی کند.

فعلا روتر BE18000 با MIMO 4×4 و پشتیبانی از سه باند رادیویی عرضه شده است. باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۱۱۴۸ مگابیت، باند رادیویی ۵ گیگاهرتز با سرعت ۵۷۶۵ مگابیت و باند رادیویی ۶ گیگاهرتز با سرعت ۱۱۵۳۰ مگابیت که مجموعا سرعتی ۱۸ هزار مگابیت یا ۱۸ گیگابیت را به نمایش می‌گذارند. باید در نظر داشت که هنوز در بسیاری از کشورها، باند رادیویی ۶ گیگاهرتز برای وای‌فای آزاد نشده است و عملا استفاده از این باند رادیویی مقدور نیست.

بیشتر بخوانید: وای‌فای ۷ چیست و چه مزایایی نسبت به وای‌فای ۶ دارد؟

به لطف فناوری وای فای ۷ این روتر، از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که برای اولین بار در دنیا روی یک روتر بی‌سیم مشاهده می‌کنیم و یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های وای فای ۷ است. روترهای وای فای ۶ نهایتا از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

روتر وای فای ۷

همچنین این روتر از فناوری مدولاسیون ۴K-QAM سود می‌برد که ۲۰ درصد عملیات فشرده‌سازی اطلاعات بیشتری نسبت به مدولاسیون ۱۰۲۴-QAM در وای فای ۶ دارد و کمک می‌کند اطلاعات بیشتری در هر ارسال و دریافت، تبادل شود.

فناوری Multi-Link استفاده شده در این روتر نیز به دستگاه‌های کاربران اجازه می‌دهد همزمان از چندین باند رادیویی وای فای برای تبادل اطلاعات استفاده کنند. این فناوری نیز به طور اختصاصی در استاندارد وای فای ۷ آینده گنجانده خواهد شد و فعلا هیچ دستگاهی از آن پشتیبانی نمی‌کند.

روتر BE18000 دارای دو درگاه شبکه اترنت ۱۰GbE و سه درگاه شبکه اترنت ۱GbE است.

شرکت چینی H3C هنوز هیچ‌گونه توضیحی درباره قیمت اولین روتر وای فای ۷ دنیا یا زمان عرضه آن به بازار ارائه نکرده است اما به نظر می‌رسد که یک روتر اینترپرایس باشد و برای مصارف خانگی طراحی نشده است. انتظار می‌رود اولین روترهای وای فای ۷ خانگی در سال آینده تازه معرفی و به تدریج وارد بازار شوند.

اگر شما حتی بتوانید روتر Magic BE18000 را خریداری کنید؛ هیچ دستگاهی برای اتصال به وای فای ۷ آن ندارید. شرکت‌های مدیاتک و کوالکام و برودکام از نمونه چیپ‌ست‌های آزمایشی وای فای ۷ خود رونمایی کردند ولی هنوز محصول تجاری وارد بازار نشده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
techspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا