تاروپود

چشم انتظار اکران سه‌گانه شبکه‌ای‌ها

به قول یکی از بچه‌های خبرنگار: «نمایشگاه CES هر سال کسل‌کننده‌تر می‌شود.»

 

از شبکه در CES 2018 چه خبر؟

بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی و مصرفی دنیا دیگر مانند سابق پرهیاهو، جنجال‌برانگیز، هیجان‌انگیز و غافل‌گیرانه نیست. بیشتر به یک تک‌شوی برای خودرو و تلویزیون تبدیل شده است و صدها استارتاپی که دنبال نام و نان هستند. به نظر می‌رسد نقطه ثقل نمایشگاه‌های فناوری دارد از CES به Computex یا IFA تغییر می‌کند.

البته؛ این وسط شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری ترجیح می‌دهند برای خودشان رویداد، کنفرانس و نمایشگاه راه بیندازند و با دیگران زیر یک سقف جمع نشوند. اپل، مایکروسافت، گوگل، هواوی و دیگران در طول سال؛ دو الی سه رویداد بزرگ برگزار می‌کنند و به معرفی محصولات و راه‌کارهای جدید مشغول هستند.

حرف درباره چرایی و چگونگی افت نمایشگاه بزرگی مانند CES بسیار است اما می‌خواهیم درباره بخش شبکه امسال‌اش بیشتر گپ بزنیم. می‌پرسید چه خبر بود؟ مانند تمام بخش‌های دیگر تقریبا بی‌سروصدا و کم رونق!

در مقایسه با سال‌های گذشته، محصولات شبکه کمتری معرفی شد و تا حدودی قابل پیش‌بینی بودند. شرکت‌های جنوب شرق آسیا حضور پررنگ‌تری نسبت به اروپایی و امریکایی‌ها داشتند و محصولات بیشتری رونمایی کردند.

خوش‌بختانه؛ هنوز هم از روند محصولاتی که شرکت‌ها معرفی کردند و وعده عرضه به بازار در نیمه دوم یا انتهای سال ۲۰۱۸ دادند؛ می‌توانیم به چشم‌اندازی از کل بازار و سمت و سوی حرکت‌اش برسیم.

اگر به محصولاتی که فقط یک ارتقای کوچک یا به‌روزرسانی جزیی بودند؛ صرف‌نظر کنیم و محصولات خاص را کنار بگذاریم؛ محصولات شبکه نمایشگاه CES 2018 را می‌توان در سه گروه کلی تقسیم‌بندی کرد.

روترهای ۸۰۲.۱۱ax

گروه اول، روترها و تجهیزات شبکه مبتنی بر استاندارد جدید ۸۰۲.۱۱ax بودند. مطابق انتظار، تراشه‌سازها، چیپ‌ست‌های AX خود را برای آزمایش و بررسی به دست تولیدکنندگان رساندند و آن‌ها هم از اولین روترهای ۸۰۲.۱۱ax خود رونمایی کردند. شرکت‌هایی مانند دی‌لینک و ایسوس روترهای خوبی طراحی کردند اما تمام این محصولات در اواخر سال ۲۰۱۸ وارد بازار می‌شود و قاعدتا باید در سال ۲۰۱۹ شاهد تاثیرگذاری‌شان بر بازار باشیم.

کاربران هم عملا تا نیمه‌های سال ۲۰۱۹ نمی‌توانند از این محصولات استفاده کنند چون نیاز به دانگل و کارت شبکه AX هم دارند. بنابراین؛ سال ۲۰۱۹ را باید ورود به عصر جدیدی از وای‌فای با سرعت و کیفیت بیشتر بنامیم و دیگر سلطه استاندارد ۸۰۲.۱۱ac بر بازار شبکه‌های بی‌سیم کاهش پیدا می‌کند.

به مرور و با پشت‌سر گذاشتن ماه‌های بیشتری از سال؛ دیگر برندهای مطرح دنیای شبکه هم روترهای AX خود را معرفی می‌کنند.

روترهای مش وای‌فای

گروه دوم، محصولات مش وای‌فای بودند. باز هم قابل پیش‌بینی بود که در سال ۲۰۱۸ با یک موج دوم مش وای‌فای روبرو شویم. پس از اینکه، شرکت‌ها با عجله و دست‌پاچگی روترهای مش وای‌فای خود را در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ معرفی کردند؛ اکنون نسل جدید محصولات مش وای‌فای با امکانات و ویژگی‌های بیشتر و کارآمدتر، قیمت‌های ارزان‌تر، کاربری و کارایی بهتر معرفی شدند.

همچنین، شاهد عرضه روترهای با نقش‌های متفاوت در شبکه حول محور مش وای‌فای بودیم. اتفاق زیرپوستی که دارد برای شرکت‌ها می‌افتد؛ ساختن اکوسیستم مش وای‌فای خودشان است. اکنون، برندهایی مانند لینک‌سیس، ایسوس، دی‌لینک و نت‌گیر چندین روتر یا توسعه‌دهنده مش وای‌فای با مشخصات مختلف دارند که می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و همدیگر را پشتیبانی کنند.

این موضوع مزیت ویژه‌ای برای کسب‌وکارها و کاربران ایجاد می‌کند و دیگر متکی به یک سیستم مش وای‌فای یا یک روتر خاص نمی‌شوند. شرکت‌هایی مانند ایسوس، حتا فریم‌ویر ارتقای روترهای معمولی به مش وای‌فای عرضه کردند تا این اکوسیستم را منعطف‌تر و مقرون‌به‌صرفه نشان بدهند.

پس، در سال ۲۰۱۸ باز هم شاهد ورود روترها و تجهیزات شبکه مش وای‌فای به بازار خواهیم بود؛ البته این بار محصولاتی به مراتب بهتر و با کیفیت بالاتر.

محصولات ترکیبی

گروم سوم؛ همان گروهی است که در یادداشت شماره ۱۹۹ ماهنامه شبکه اشاره کردم و وعده‌اش را دادم: محصولاتی که روتر نیستند ولی در دل‌شان یک روتر جای داده شده است.

صنعت شبکه دارد به سوی ترکیب چند محصول در یک دستگاه می‌رود و عمدتا قربانی، روترهای بی‌سیم هستند. ایسوس یک بلندگوی هوشمند زیبا معرفی کرد که در دل خودش روتری قدرتمند و دوبانده قرار دارد.

دی‌لینک یک دستگاه امنیتی معرفی کرد که البته روتر هم هست. چند شرکت دیگر هم هاب‌های مرکزی خانه هوشمند و اینترنت اشیا معرفی کردند که قابلیت‌های روترهای بی‌سیم را هم دارند.

از سوی دیگر؛ شرکتی مانند هواوی محصولاتی معرفی کرد که ترکیب روتر بی‌سیم، مش وای‌فای، پاورلاین و توسعه‌دهنده است. این رویه ادامه پیدا خواهد کرد و بیشتر از حالا شاهد محصولاتی هیبریدی و چندکاره خواهیم بود.

پس، بی‌صبرانه منتظر اکران سه‌گانه صنعت شبکه در پایان سال ۲۰۱۸ هستیم. شک نکنید که بازار در سال ۲۰۱۹ مشخصاتی متفاوت از حالا خواهد داشت و خیلی چیزها تغییر می‌کند.

* این مطلب به صورت یادداشت در شماره ۲۰۱ ماهنامه شبکه منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا