تاروپودفناوری

ابهام در زمان راه‌اندازی ۵G در ایران: خیلی دور شاید وقتی دیگر

شبکه‌های ۵G در چند کشور راه‌اندازی شدند و گوشی‌های ۵G به بازار آمدند. 

فایوجی فناوری و تحولی بزرگ‌تر و گسترده‌تر از یک شبکه موبایل است یا اینکه بخواهیم بگوییم سرعت ۱۰۰ برابر می‌شود. فایوجی کارکرد اتصال و اینترنت را به طور ذاتی دگرگون می‌کند و با زندگی روزانه مردم عجین می‌شود.

در دنیا بر سر فایوجی جنگ قدرت به راه افتاده است و کشورهایی مانند امریکا و چین سرسختانه تلاش می‌کنند رهبری ۵G دنیا را به دست بگیرند. کارشناسان می‌گویند کشوری که رهبری ۵G را در دست داشته باشد؛ ابرقدرت بعدی دنیا است.

پس، اهمیت شبکه‌های ۵G بسیار بیشتر از تصوری است که ما داریم و کشورهای مختلف جهان دارند برای راه‌اندازی این نوع ارتباطات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای می‌کنند.

در سال‌های گذشته، هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به طور آزمایشی شبکه‌های ۵G خود را راه‌اندازی کردند و به نوعی نشان دادند می‌خواهند به سوی این نوع ارتباطات و شبکه‌ها بروند.

حدود ۵ ماه پیش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در حساب کاربری شخصی توییتر خود نوشت شبکه‌های ۵G در سال ۱۳۹۸ در ایران راه‌اندازی می‌شوند و کاربران بدان‌ها دسترسی خواهند داشت.

مدتی پیش‌تر از آن هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرده بود «در حال حاضر تمامی شهرها و بالغ بر ۶۶ درصد از روستاهای کشور به اینترنت نسل سوم (۳G) و نسل چهارم (۴G) دسترسی دارند، اما در آینده‌ای نزدیک سعی داریم دسترسی کاربران را به اینترنت پرسرعت ۵G نیز فراهم کنیم و تحریم‌ها نیز مانعی برای این پیشرفت نخواهند بود.»

همراه اول پیش‌بینی کرده بود تا سال ۱۴۰۰ شبکه‌های فایوجی در شهرهای بزرگ ایران راه‌اندازی شوند.

به دنبال ردی از فایوجی در ایران

در نمایشگاه الکامپ امسال، یکی از اهدافم یافتن سرنخ‌هایی از ۵G در ایران بود. انتظار داشتم با توجه به صحبت وزیر، اپراتورهایی مانند همراه اول یا ایرانسل شبکه ۵G را به طور آزمایشی در غرفه‌شان دایر کرده باشند یا کاربران بتوانند از نزدیک سرعت و کیفیت شبکه را تست بزنند.

اما متاسفانه هیچ خبری نبود و علاوه بر اپراتورها، هیچ شرکتی از ۵G صحبت نمی‌کرد. حتی شرکت‌های زیرساخت، رگولاتوری، فروشنده تجهیزات شبکه و ماهواره‌ای امکانات فایوجی را عرضه نکردند.

حتی در گفت‌وگویی خودمانی با یکی از روابط عمومی‌های اپراتور موبایل، وقتی از فایوجی صحبت کردیم؛ خندیدند و گفتند ساده‌ترین تجهیزات BTS به خاطر تحریم‌ها وارد ایران نمی‌شود؛ چگونه تجهیزات ۵G را دریافت و نصب کنیم؟

از سوی دیگر، ظاهرا فعالیت شرکت‌های مخابراتی مانند هواوی و ZTE به خاطر تحریم‌ها و برخی مشکلاتی که چین با ایالات متحده و همین‌طور همین شرکت‌ها پیدا کرده است؛ فعالیت آن‌ها در ایران کاهش پیدا کرده و پروژه‌های خود را رها کردند.

از شرکت‌های مانند زیمنس یا نوکیا هم نباید انتظار داشت همکاری‌های خود را با اپراتورهای ایرانی برای توسعه فایوجی ادامه داده باشند.

بنابراین، بعید است واقعا در سال ۹۸ شاهد افتتاح عملی یک شبکه فایوجی در ایران باشیم یا تا سال ۱۴۰۰ شهرهای بزرگ ایران زیر پوشش شبکه‌های ۵G قرار گرفته باشند.

البته، ما نسبت به وعده وزیر جوان ارتباطات ایران امیدوار هستیم و خیلی دوست داریم سریعا فایوجی را تست بزنیم ولی نشانه‌ها می‌گویند ۵G کمی دورتر از انتظارها است و شاید وقتی دیگر به ایران بیاید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. آذر جهرمی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد:اولین سایت ۵G ایران تا یک ماه دیگر نصب می‌شود_ ۵ منطقه در شهر تهران تحت پوشش نسل ۵ قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا