نقد و بررسی

چند روز با گوشی هواوی نوا ۷ آی: میان‌رده‌ای با پردازنده، دوربین و اینترنت پرچم‌دارها

این شانس را داشتم که چند روز گوشی میان‌رده تازه معرفی شده هواوی نوا ۷ آی را دستم گرفتم.

هنوز این گوشی وارد بازار ایران نشده و تازه شرکت هواوی در ایران مدل‌های نمونه آن را به رسانه‌ها برای بررسی داده است. یک گوشی با قیمت ۳۰۰ یورو که پیش‌بینی می‌شود جزو بهترین میان‌رده‌های بازار در سال ۲۰۲۰ باشد.

ظاهرا هواوی این گوشی را در بازار ایران با همین نام Nova 7i وارد خواهد کرد ولی در بازارهای دیگر با نام‌هایی مانن P40 Lite یا Nova 6 SE عرضه می‌شود. این‌ها همه از مشخصات و طراحی کاملا مشابهی برخوردار هستند و فقط در فرکانس‌های رادیویی تفاوت‌هایی دارند.

حقیقتا از کار با این گوشی لذت بردم و احساس به دست گرفتن یک گوشی پرچم‌دار هواوی مثلا پی ۴۰ پرو را داشتم. 

طراحی بسیار زیبای آن در کنار ناج سوراخی نسبتا کوچک در گوشه سمت چپ بالای پنل نمایشگر و سیستم دوربین چهارگانه مربعی در پنل پشتی به هر دستی زیبا است.

پنل نمایشگر از جنس شیشه است ولی فریم و قاب پنل پشتی از جنس پلاستیک محکم و با کیفیتی ساخته شده است. گوشی به خاطر استفاده از یک باتری نسبتا بزرگ ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی، کمی ضخیم و سنگین است ولی نه در این حد که دست را اذیت کند.

پردازنده قدرتمند

پردازنده کرین ۸۱۰ هشت هسته‌ای روی این گوشی نصب شده و از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی سود می‌برد.

کرین ۸۱۰ دو سال پیش روی گوشی‌های پرچم‌دار هواوی می‌نشست و یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های این شرکت چینی است. جالب است بدانید که در محک‌زنی‌های Antutu عملکرد این تراشه بسیار بهتر از کوالکام اسنپدراگون ۷۱۰ و ۷۳۰ است. 

شاید اگر بگوییم کرین ۸۱۰ بهترین تراشه میان‌رده بازار در سال ۲۰۲۰ است؛ اصلا حرف گزافی نگفته باشیم. تست‌هایی هم که خود با گوشی کردم و امتیازهایی که روی نرم‌افزار Antutu و ۳D Mark و GeekBench گرفتم؛ همین موضوع را نشان می‌داد.

برای این تراشه قدرتمند از کارت گرافیکی Mali-G52 MP6 استفاده شده که باز هم عملکرد بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

این‌طور بگویم که هر بازی و اپلیکیشنی را می‌توانید به راحتی و در یک الی دو ثانیه با این گوشی باز کنید. کیفیت صفحه‌نمایش و پردازش‌های تصویر در بازی‌های ویدیویی بسیار خوب است و از کار با آن لذت خواهید برد.

از یک صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی نسبتا بزرگ با رزولوشن +Full HD و تراکم ۳۹۸ پیکسلی در هر اینچ دارا است. نسبت نمایشگر به بدنه ۸۳.۵ درصد است و فقط در پنل پایینی شاهد یک حاشیه هستیم. 

دوربین پرچم‌دار

دوربین چهارگانه این گوشی چیزی فراتر از یک دوربین میان‌رده است. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است؛ دوربین دوم که برای عکاسی اولتراواید نصب شده ۸ مگاپیکسلی است و یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و دوربین عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی هم دارد. دوربین سلفی آن هم ۱۶ مگاپیکسلی است.

اینجا نمی‌خواهم درباره ویژگی‌های سیستم دوربین یا کیفیت تصاویر گرفته شده با آن صحبت کنم ولی به نظرم یکی از بهترین سیستم‌های دوربین نه تنها در میان‌رده‌ها که در پرچم‌دارها را شاهد هستیم.

انواع عکس‌های ماکرو، پانوراما، تایم‌لپس، سوپر زوم، اولتراواید، پرتره، پرو و HDR، حالت شب و غیره را می‌توانید با این دوربین بگیرید و تنظیمات زیادی برای حساسیت نور، گرما، نور سفید و سیاه، اندازه سنسورها و دهانه دیافراگم لنزها دارید.

اینترنت و وای‌فای

روی گوشی هواوی نوا ۷ آی یک مودم LTE Cat 12/13 نصب شده است که از حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای این گوشی هم دوبانده و از نسل ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ است. بلوتوث ۵ هم روی این اسمارت‌فون عرضه شده است.

متاسفانه، فرصت زیادی نشد به طور دقیق وضعیت سرعت اینترنت و وای‌فای این گوشی را بررسی کنم ولی در همان چند تست محدودی که گرفتم، سرعت اینترنت به راحتی تا ۷۰ مگابیت بر ثانیه روی شبکه ایرانسل بالا می‌رفت. احتمال می‌دهم در جاهایی که آنتن‌دهی بهتر باشد؛ سرعت بیشتری هم به دست بیاید.

در وای‌فای باند ۲.۴ گیگاهرتز هم سرعت دانلود ۳۷ مگابیت به دست آمد که باز بسیار خوب است و قاعدتا باید در باند ۵ گیگاهرتز سرعتی نزدیک به ۶۵ تا ۷۰ مگابیت را داشته باشیم.

به راحتی آنتن فورجی پلاس را شناسایی می‌کرد و به طور خودکار به ۴.۵G سوییچ می‌شد. دغدغه‌ای که بسیاری از کاربران درباره خرید یک گوشی میان‌رده دارند.

نرم‌افزار

شاید تنها کمبود این گوشی، نبود سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل بود. هواوی از سوی کشور ایالات متحده تحریم است و گوگل اجازه ندارد سرویس‌های خود را روی گوشی‌های هواوی بنشاند.

البته، هواوی به سرعت در حال توسعه فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌گالری و سیستم HMS خودش است. من که بعد از دو الی سه روز اصلا یادم رفت هیچ خبری از گوگل روی این گوشی نیست.

ترکیب پردازنده قدرتمند و رم زیاد، کارت گرافیکی رده بالا، سیستم دوربین چهارگانه با امکانات بی‌نظیر که فقط روی گوشی‌های گران‌قیمت ۱۰۰۰ دلاری شاهد هستیم و سرعت اینترنت و وای‌فای خوب، هواوی نوا ۷ آی را به یک گوشی دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند.

فقط خدا کند در ایران با قیمت بسیار بالایی عرضه نشود یا اجازه بدهند با قیمت مناسبی فروش برود تا افراد بیشتری بتوانند چنین گوشی‌هایی داشته باشند.

اگر علاقه‌مند هستید بررسی کامل و مفصل گوشی هواوی نوا ۷ آی را روی سایت آی‌تی‌رسان بخوانید.

* تمام عکس‌های این مطلب متعلق به سایت آی‌تی‌رسان هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

    1. واقعیتش هم می‌تونه نکته مثبت باشه و هم نکته منفی
      قطعا فعلا هیچ سرویس و شرکت و اپلیکیشنی به پای گوگل نمی‌رسد ولی از سوی دیگر رفتارهای گوگل بسیار انحصارگرایانه است و ناقض حریم شخصی افراد.
      بسیاری از کاربران به عمد سراغ سرویس‌های گوگل نمی‌روند تا در دنیای مجازی شناخته شده نباشند.
      نکته بسیار مهم این است که من چند روز کار با یک گوشی بدون حتی یک نرم‌افزار و سرویس گوگل را تجربه کردم و اتفاقی هم نیفتاد. یعنی این طور نیست که بدون گوگل بمیریم یا اینکه اصلا گوشی به درد بخوری نباشد

    2. این خیلی بده که شما نتونید بدون سرویس های گوگل گلیم خودتونو از اب بیرون بکشید. اگر در دنیای فناوری اینقدر محدود باشید باید به حال خودتون گریه کنید. قبل هر چیز باشد خوشحال باشید که هواوی سرویس موبایلی خود را راه اندازی می کند. چون هم ممکن است باعث رقابت و ظهور خلاقیت های بیشتر باشد، هم ممکن است بار تحریم های احتمالی را بگیرد، هم ممکن است فرصتی برای اپ سازان ایرانی باشد، هم وجود یک سرویس دهنده خیلی جالب نیست و حتی ممکن است آن را هم به رکود و تکرار بکشاند. سرویس های گوگل گاها نمونه های خارجی دیگر و یا حتی نمونه های داخلی بهتر دارند. مثلا در سرویس ایمیل و ترجمه و نقشه و … . بعضی هم می توان از سرویس وب استفاده کرد برای مثال یوتیوب. بعضی هم اصلا برای کاربر ایرانی قابل استفاده نیست یا خواهان آنچنانی ندارد. در نهایت اینو داشته باشید یکی از دست های برنده اپ استور گوگل تعداد انبوه اپ هاست که همینم نقطه ضعف آن است که زیاد نمی توان روی امنیت اپ های حساب باز کرد برای مثال هر چند مدت شاهد حذف اپ هایی هستیم که فعالیت نامطلوب داشته اند. خیلی از این سر و صداهایی که بدلیل نبود سرویس های گوگل شنیده می شود را جدی نگیرید. چون بعضا اصلا فکر درست و حسابی پشت اینها نیست و چون چیزی دیده اند و شنیده اند هی آن را تکرار می کنند. همچنین بعضی هم ممکن است ضد تبلیغات شرکت های دیگر باشد که بدشان نمی اید از این اب گل آلود ماهی خود را بگیرند. مراقب باشید این ها با طعمه پشتیبانی سرویس های گوگل جیب شما را خالی نکنند!!

  1. سلام یه سوال داشتم در اینکه هواوی گوشی های عالی داره شکی نیست اما یه سوال مهم چقدر میشه که الان که اب استور خودشم داره بحث امنیت داده هست ایا این شرکت اطلاعات کاربران رو شنود نمیکنه میشه بهش اعتماد کرد

    1. اطلاعات اپ ها که به هواوی ارسال نمیشه. بخشی از جاسوسی که هست توسط خود سازندگان اپ ها انجام می شود. مثلا اپ هایی که در HMS هست در GMS هم همان است. ان بخش دیگر جاسوسی توسط خدمات خود گوگل و دیگر شرکت های آمریکایی است. روراست باشیم آنچنان جاسوسی که در این شرکت ها انجام می شود داد کاربران آمریکایی و اروپایی را هم در آورده است بطوریکه اتحادیه اروپا این شرکت ها را ملزم کرده است اطلاعات کاربرانش در سرورهای داخل اروپا نگه داری شود. حتی شرکای استراتژیک آمریکا در شرق آسیا نظیر کره جنوبی و ژاپن و … هم سرویس ایمیل و جستجو و شبکه اجتماعی خود را دارند. بعد هم هر چقدر چینی ها جاسوسی کنند به پای رقبای آمریکایی خود نمی رسند که ویندوز و موبایل و ایمیل و شبکه اجتماعی و موتور جستجو و آنتی ویروس و … کاربران ایرانی را در اختیار دارند. نگرانی در باب حریم خصوصی کاربران شرط عقل است ولی وسواس زیادی و اعتماد به گوگل و اپل از حماقت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا