تاروپود

چرا این روزها ترامپ و هواوی سرشاخ شدند؟

فکر می‌کنید روزهای سیاه هواوی از راه رسیده است و به‌زودی این شرکت بزرگ و غول چینی به خاک سیاه می‌نشیند؟

شاید هم دارید به دوستان و نزدیکان خود توصیه می‌کنید اصلا سراغ خرید گوشی‌های هواوی نروند یا فردی با گوشی هواوی را می‌بینید؛ سری به تاسف تکان داده و از عواقب اعتماد به این برند چینی عبرت می‌گیرید؟

برخی افراد هم با قاطعیت می‌گویند هواوی در تجهیزات مخابراتی‌اش از کشورهای مختلف و از جمله کشورهای اروپایی و امریکا جاسوسی کرده و حق‌اش است به این حال و روز بیفتد.

شاید هم تصور کنیم هواوی یک شرکت چینی است و تنش‌های روابط میان چین و امریکا گریبان‌گیر این شرکت شده است. در واقع، با این دیدگاه، هواوی بی‌تقصیر و هیچ‌کاره در این تخاصم‌های اخیر است.

مسئله اصلی چیست؟

هواوی و دولت امریکا یا بهتر بگوییم دونالد ترامپ سایه هم را با تیر می‌زنند. ترامپ دستورالعملی صادر کرده که مانع همکاری و معامله با شرکت هواوی یا استفاده از محصولات و تجهیزات مخابراتی این شرکت می‌شود.

یک سال پیش هم دولت امریکا ورود گوشی‌های برندهای هواوی و آنر را به خاک این کشور ممنوع کرد و دست دومین تولیدکننده بزرگ گوشی تلفن همراه از بازار ایالات متحده قطع شد.

حمله همه‌جانبه امریکا به هواوی با ورود گوگل و تراشه‌سازها وارد فاز جدیدی شده است. حتی شرکت‌هایی مانند هلدینگ انگلیسی ARM و انجمن SD هم به تحریم‌های امریکا برضد هواوی پیوستند.

ماجرای هواوی ابعاد و جنبه‌های مختلفی دارد. نخست، مشکل واقعی دولت امریکا با هواوی چیست؟ دوم، چه بلایی بر سر هواوی پس از اعمال این تحریم‌ها می‌آید؟ سوم، آیا این خصومت‌ها و تنش‌ها میان یک کشور و یک شرکت صحنه‌سازی است و به‌زودی با انجام برخی توافق‌ها و مذاکرات، همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد؟

سراغ مسئله اول برویم. دقیقا مشکل ترامپ با هواوی چیست؟ ترامپ در چندین سخنرانی خود هواوی را به فعالیت‌های امنیتی و جاسوسی متهم کرده بود و محصولات و تجهیزات این شرکت را برای امنیت ملی هر کشوری خطرناک و تهدیدکننده می‌داند.

اما ترامپ در سخنانی دیگر گفته «اگر با کشور چین به توافق برسیم؛ هواوی هم می‌تواند بخشی از این توافق تجاری باشد.» هر فردی که اندکی تفکر و اندیشه داشته باشد؛ متوجه می‌شود بین صحبت‌های ترامپ درباره هواوی تناقض وجود دارد و مشکل میان این دو، امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی نیست.

چون اگر این‌طور بود؛ با هیچ‌گونه توافق تجاری یا مذاکره‌ای از بین نمی‌رود. به علاوه، هواوی تنها شرکت بزرگ چینی فعال در کشور امریکا نیست. چندین شرکت فناورمحور دیگری از جمله لنوو و DJI هم به طور گسترده‌ای در حوزه فناوری امریکا نقش دارند.

اگر رفتار رییس‌جمهور امریکا در یکی دو سال اخیر و به‌ویژه حوزه‌ ۵G را دنبال کنید؛ متوجه خواهید شد؛ مشکل اصلی دولت امریکا با غول چینی چیست؟

اگر تحریم‌های اخیر نبود؛ هواوی به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه در جهان تبدیل شد و یک تهدید جدی برای اپل و آیفون بود. حتی می‌توان گفت گوگل و اکوسیستم اندروید آن هم به خطر می‌افتد ولی باز هم مسئله اصلی این نیست.

جنگ ۵G

مسئله «جنگ ۵G» است. حاکم بعدی جهان، کشور و شرکتی است که رهبری ۵G را در دست داشته باشد. جنگ ۵G  میان امریکا و چین از مدت‌ها پیش آغاز شده است و هریک با سرمایه‌گذاری زیاد و هم‌افزایی تمام نیروها و توانمندی‌های خود سعی دارند بر دیگری غلبه کرده و برنده این میدان بزرگ اقتصادی، فنی و حتی نظامی باشند.

وقتی ترامپ می‌گوید ۵G یک مسئله امنیت ملی است و از آن سو می‌گوید هواوی تهدیدی برای امنیت ملی است؛ باید دریافت چرا هواوی و امریکا باهم سرشاخ شدند.

وقتی ترامپ در حرکتی نمادین از ۶G در کاخ سفید رونمایی می‌کند و بعد سرمایه هنگفتی برای کمک به اپراتورها و توسعه فناوری‌های ارتباطی نسل بعدی اختصاصی می‌دهد و همین‌طور در دستورالعمل‌هایی به رگولاتوری و FCC خواستار رفع محدودیت‌ها و تخصیص طیف‌های فرکانسی جدید می‌شود؛ باید دانست هواوی و چین، حکم‌رانی امریکا بر شبکه‌های ارتباطی و دنیای فناوری را به خطر انداخته‌اند و می‌خواهند ابرقدرت جدیدی در این دنیا باشند.

حالا چرا حاکم بعدی جهان، کشور و شرکتی است که رهبری ۵G را به دست دارد؛ بماند برای آینده ولی از آن سو، هواوی «بیدی» نیست که با این «بادها» بلرزد. توصیه می‌کنم اگر گوشی هواوی و آنر دارید؛ ازشان لذت ببرید و اگر قصد خرید یک گوشی از این شرکت را دارید؛ با فراغ بال و بی‌دغدغه انتخاب کنید چون به‌زودی هواوی سیستم‌عاملی جایگزین اندروید و فروشگاه اپلیکیشنی جایگزین گوگل‌پلی و پلی‌استور معرفی می‌کند.

شرکتی که توانسته قوی‌ترین و سریع‌ترین پردازنده موبایل جهان را با ویژگی‌هایی مانند واحدهای شبکه عصبی و مودم LTE با سرعت‌های چند گیگابیتی بسازد؛ تحریم‌های گوگل و اندروید، تاثیری در پیشرفت و رشد او نخواهد داشت.

هواوی از مدت‌ها پیش پلن B خود را برای چنین روزهایی طراحی و آماده کرده است. اگرچه، بسیاری از ناظران بین‌المللی اعتقاد دارند به‌زودی هواوی و امریکا (بخوانید ترامپ) با یکدیگر مذاکره کرده و دنیا برای آن‌ها خوش و خرم می‌شود.

*این یادداشت برای شماره ۲۱۷ ماهنامه شبکه نوشته شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا