نقد و بررسی

ایرانسل FTTH H1: بررسی اولین مودم فیبر نوری ایرانسل + ویدئو

نگاهی به مشخصات مودم هواوی EchoLife HG8145V5 و چند پرسش مهم

ایرانسل از سرویس اینترنت فیبر نوری و مودم ایرانسل FTTH H1 خود در شهر آمل رونمایی کرده است و به‌زودی در ۱۵ شهر دیگر استان تهران و البرز، اینترنت FTTH ارائه خواهد کرد.

ما در مطلب «هزینه و مودم فیبر نوری ایرانسل» اشاره کردیم اولین مودم فیبر نوری این اپراتور به نام ایرانسل FTTH H1 نیز رونمایی شده و به مشترکان فیبر نوری آمل داده می‌شود.

در نمایشگاه الکامپ، فرصتی پیش آمد تا از نزدیک مودم FTTH H1 را در غرفه ایرانسل بررسی کنیم؛ مودم کوچک و جمع و جور و سبکی که به نظر می‌رسد برای کاربران خانگی می‌تواند گزینه اید‌ه‌آلی در استفاده از اینترنت پر سرعت فیبر نوری باشد.

ایرانسل FTTH H1

حالا، در این مطلب می‌خواهیم مفصل درباره مودم فیبر نوری ایرانسل FTTH H1 صحبت کنیم و ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن را یک به یک مرور کرده و مقایسه‌ای با بهترین مودم فیبر نوری حال حاضر بازار داشته باشیم.

به‌روزرسانی: ایرانسل بعدا مودم‌های فیبر نوری FTTH L1 و FTTH H2 و FTTH H3 و FTTH H4 را هم معرفی کرد.

معرفی مودم ایرانسل FTTH H1

وقتی برای اینترنت فیبر نوری ثبت‌نام می‌کنید و می‌خواهید مشترک این سرویس اینترنت شوید؛ به مودم فیبر نوری یا اصطلاحا مودم GPON نیاز دارید.

مودم GPON دارای یک درگاه اپتیکال SC/APC یا SC/UPC است تا کابل فیبر نوری به آن وصل شود و اینترنت به مودم بیاید.

پس، ایرانسل یا هر شرکت دیگری که می‌خواهد به شما اینترنت فیبر نوری بدهد؛ باید یک مودم فیبر نوری یا GPON نیز در اختیار شما قرار دهد یا ازتان بخواهد که خودتان تهیه کنید.

معمولا، شرکت‌های اینترنتی یک یا دو مدل مودم فیبر نوری به مشتری پیشنهاد می‌دهند؛ حتی برخی اپراتورها در جشنواره و دوره‌هایی، مودم را رایگان و همراه با سرویس به مشتری خواهند داد.

مثلا، مخابرات سال گذشته در جشنواره ابر و باد مودم رایگان می‌داد و اینک آسیاتک برای شهر چالوس، مودم فیبر نوری رایگان می‌دهد.

ایرانسل که به عرضه مودم‌های با برند و لاک و فریم‌ویر سفارشی خودش، شهرت دارد؛ برای سرویس اینترنت فیبر نوری خود مودم FTTH H1 را در عرضه کرده است؛ مودمی که در اصل هواوی EchoLife HG8145V5 است.

یک مودم GPON/ONT چهار پورته با وای‌فای دو بانده، آنتن خارجی، درگاه USB و امکانات دیگر.

مشخصات مودم FTTH H1

ایرانسل در صفحه ثبت‌نام فیبر نوری، جدول کاملی از مشخصات مودم H1 را آورده است:

مشخصات مودم ایرانسل FTTH H1

این مشخصات را کم و بیش می‌توان در وب‌سایت‌های دیگر و البته خود وب‌سایت هواوی برای مودم اکولایف HG8145V5 یافت.

ایرانسل اچ ۱ جزو مودم‌های GPON دو بانده و سبک هواوی است که برای کاربران خانگی طراحی شده است.

مزیت بزرگ این مودم، وای فای دو بانده AC1200 است (۸۶۷ مگابیت باند ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت باند ۲.۴ گیگاهرتز) تا خیال کاربر بابت دسترسی به اینترنت پر سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز راحت باشد.

مودم ایرانسل FTTH H1

مزیت مهم دیگر FTTH H1، داشتن چند درگاه شبکه اترنت گیگابیتی است. مشترک فیبر نوری ایرانسل می‌تواند با کابل شبکه، کامپیوتر، کنسول بازی، تلویزیون، لپ‌تاپ، روتر، دوربین نظارتی و … را به مودم وصل کند و سرعتی بیش از ۱۰۰ مگابیت بگیرد.

دو آنتن خارجی این مودم نیز کمک می‌کنند پوشش‌دهی وای‌فای برای یک خانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری خوب باشد؛ ضمن اینکه از MIMO 2×2 روی هر دو فرکانس رادیویی سود می‌برد.

درگاه‌های ایرانسل FTTH H1

پشتیبانی از یک درگاه USB، داشتن کلیدهای پاور و ریست، داشتن درگاه RJ11 برای استفاده در VoIP و تلفن اینترنتی باعث می‌شوند که مشتری یک مودم فیبر نوری کامل داشته باشد.

قیمت مودم فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل این مودم را با بسته اینترنت فیبر نوری ۹۰ روزه نامحدود اولیه به قیمت ۲/۶۱۰/۰۰۰ تومان به مشتری می‌دهد که نسبتا قیمت خوبی در مقایسه با سایر شرکت‌ها است.

قیمت مودم هواوی HG8145V5 در بازار، حدود ۳ میلیون تومان است. در برخی فروشگاه‌ها، با قیمت ارزان‌تر نیز ارائه می‌شود.

به این صورت، خرید مودم و بسته اولیه از ایرانسل، ارزان‌تر تمام می‌شود.

درگاه اپتیکال مودم ایرانسل FTTH H1 از نوع APC یا UPC است؟

یک بحث مهم در ارتباط با مودم‌های فیبر نوری، درگاه اپتیکال APC/UPC است.

تفاوت مودم فیبر نوری APC با UPC در سرعت‌های پایین‌تر از ۱ گیگابیت، چندان زیاد نیست ولی باز کاربران ترجیح می‌دهند مودمی با درگاه APC داشته باشند.

ایرانسل FTTH H1 مودم فیبر نوری

ایرانسل در جدول مشخصات مودم FTTH H1 به هر دو کانکتور APC و UPC اشاره کرده است ولی در برخی تصاویر و همین‌طور مدلی که در غرفه ایرانسل نمایشگاه الکامپ ۲۶ دیدیم؛ درگاه APC سبز رنگ داشت.

نباید زیاد نگران این نکته باشید. اگر ایرانسل از تجهیزات فیبر APC استفاده کرده ولی مودم UPC باشد؛ با زدن یک مبدل می‌توان مشکل را حل کرد.

آیا مودم هواوی HG8145V5 سرعت ۱ گیگابیت می‌دهد؟

نگرانی دیگری که برخی کاربران در ارتباط با مودم فیبر نوری ایرانسل دارند؛ حداکثر سرعت آن است.

ایرانسل در تبلیغاتش و همین‌طور در نمایشگاه الکامپ، روی سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه مانور می‌دهد و می‌گوید برخی کاربران سرویس FTTH می‌توانند چنین سرعتی دریافت کنند.

حالا، آیا مودم هواوی HG8145V5 یا همان FTTH H1 می‌تواند سرعت یک گیگابیتی بدهد؟ جواب آری است.

مودم فیبر نوری ایرانسل FTTH H1

مودم HG8145V5 دارای کلاس +GPON Class B است که حداکثر سرعت دانلود ۲.۶ گیگابیتی را پشتیبانی می‌کند.

سرعت درگاه شبکه این مودم ۱۰۰۰ مگابیتی و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای نیز ۸۶۷ مگابیتی است.

بنابراین شما هر سرعتی که از اینترنت ایرانسل بگیرید؛ این مودم پشتیبانی خواهد کرد.

مودم FTTH H1 از VPN پشتیبانی می‌کند؟

هم در جدول مشخصات مودم که از سوی ایرانسل منتشر شده و هم در سایت هواوی برای نسخه‌های مختلف HG8145V5 اشاره‌ای به پشتیبانی از VPN یا تنظیمات پروتکل‌های L2TP و PPTP نشده است.

این مودم در پنل کاربری خود یک ابزار کنترل والدین دارد. همین‌طور، از فایروال SPI و ابزارهای فیلترینگ MAC/IP/URL سود می‌برد. دارای ویژگی NAT/NAPT است و پورت فورواردینگ دارد.

تفاوت مودم HG8145V5 با HS8546V5 چیست؟

اصولا، مودم‌های فیبر نوری هواوی سری HS دارای ویژگی Smart Home بوده و یک سطح بالاتر و قوی‌تر از سری HG هستند.

تفاوت مودم HG8145V5 با مودم‌های HG8245H و HG8546M و HG8245C چیست؟

مودم هواوی HG8145V5  از تمام این مودم‌ها سرتر است.

مودم فیبر نوری ایرانسل

HG8245H دارای وای فای تک بانده و دو پورت تلفن است.

دستگاه مدل HG8546M فقط ۴ پورت اترنت صد مگابیتی و باز وای فای تک بانده دارد.

هواوی فیبر نوری HG8245C دارای ۴ پورت اترنت صد مگابیت، وای‌فای تک بانده و ۱ درگاه تلفن است.

مودم فیبر نوری را از ایرانسل بخریم یا از بازار؟

خود مودم ایرانسل FTTH H1 (هواوی HG8145V5) مودم چندان بدی نیست و یکی از مودم‌های فیبر نوری رده متوسط به بالای بازار محسوب می‌شود.

اما به نظر می‌رسد ایرانسل دارد با قیمتی گران‌تر به مشتری می‌دهد. شما اگر بتوانید همین مودم را با قیمتی کمتر از ۲ میلیون تومان از بازار بخرید؛ چند صد هزار تومان صرفه‌جویی کردید.

ضمن اینکه می‌توانید مودم‌های GPON قوی‌تری مانند هواوی HS8145V یا هواوی HG8245Q2 را بخرید که مبین‌نت به مشترکان سازمانی خود می‌دهد.

اگر علاقه‌مند باشید مودم فیبر نوری با وای فای ۶ بخرید؛ مدل‌های هواوی HS8145X6 یا هواوی HN8546Q یا هواوی HS8546X6 را بگیرید.

بررسی ویدئویی مودم ایرانسل FTTH H1

در زیر می‌توانید ویدئو کوتاهی از مودم هواوی HG8145V5 را ببینید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا