نقد و بررسی

بررسی مودم روتر +VDSL/ADSL2 نتربیت NSL-224

مودم خانگی که جوابگوی نیازهای تمام اعضای خانواده در یک آپارتمان صد متری است

با افزایش تقاضای کاربران برای اینترنت پرسرعت و ارائه اینترنت VDSL از سوی شرکت‌های مخابرات و FCP، ورود انواع مودم‌های +VDSL/ADSL2 به بازار ایران فزونی پیدا کرده است.

این مودم‌ها هم برای یک اتصال اینترنت ADSL قابل استفاده هستند و هم از استاندارد و اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از کاربرانی که هم‌اکنون اینترنت ADSL دارند؛ با هدف اینکه در آینده به اینترنت VDSL دسترسی خواهند داشت؛ ترجیح می‌دهند یک مودم ثابت خانگی از رده +VDSL/ADSL2 خریداری کنند.

مودم نتربیت NSL-224، یکی از مودم‌های +VDSL/ADSL2 اقتصادی بازار است که به خاطر قیمت مناسب و مشخصاتی که دارد؛ با فروش و استقبال خوبی روبرو شده و از سوی شرکت آوانگ با گارانتی سه ساله عرضه می‌شود.

بررسی مودم نتربیت ۲۲۴

در این مطلب، سراغ بررسی و ارزیابی مودم Neterbit NSL-224 خواهیم رفت و درباره مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم:

معرفی مودم نتربیت NSL-224

نتربیت ۲۲۴ یک مودم روتر اقتصادی و مقرون به صرفه برای کاربران اینترنت ADSL و VDSL است.

این مودم به همان رده و مشخصاتی تعلق دارد که برای سال‌ها است مردم ایران علاقه‌مند و طالب آن هستند: یک مودم روتر ثابت سری N برای وای فای خانگی با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت و درگاه‌های شبکه اترنت RJ45.

مودم adsl نتربیت

این مودم را باید نسخه به‌روز شده و سفارشی شده مودم معروف دی لینک DSL-224 بدانیم که سال‌های طولانی در آسیا و منطقه خاورمیانه و خود ایران، به فروش رسیده است. شرکت آوانگ مودم نتربیت ۲۲۴ را تولید و با یک قیمت‌گذاری مناسب، در حدود ۶۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رساند.

شما وقتی این مودم را خریداری می‌کنید؛ ضمن اینکه می‌توانید به اینترنت ADSL یا VDSL وصل شوید؛ دستگاه‌های همراه و ثابت خود مانند گوشی اندرویدی، گوشی آیفون، تبلت، لپ‌تاپ، پی‌سی، کنسول بازی، تلویزیون و هر دستگاه دیگری که از وای‌فای پشتیبانی می‌کند را به این مودم روتر متصل کرده و از اینترنت روی آن دستگاه، استفاده کنید.

آونگ نتربیت ۲۲۴

درگاه‌های شبکه اترنت این مودم نیز برای اتصال کامپیوتر، لپتاپ و دستگاه‌های دیگر از طریق کابل شبکه اترنت به مودم و داشتن اینترنت پایدارتر و با تاخیر کمتر هستند.

به طور کلی، کار کردن با مودم‌هایی مانند نتربیت NSL-224 ساده و کافی است دو شاخه آن‌ها را به برق بزنید تا به طور خودکار وای فای آن‌ها فعال و آماده استفاده شود. صرفا باید فقط تنظیمات و اطلاعات حساب کاربری اینترنت خود را به مودم بدهید تا اینترنت xDSL را هم شناسایی و روی وای‌فای به اشتراک بگذارد.

مشخصات مودم نتربیت NSL-224

نتربیت NSL-224 یک مودم روتر ثابت +VDSL/ADSL2 است. یعنی دو محصول (مودم و روتر) در یک دستگاه ادغام شده است و دیگر شما نیازی به خرید روتر بی‌سیم جداگانه برای اشتراک‌گذاری اینترنت روی وای‌فای ندارید.

در اینترنت ADSL از حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۳ مگابیت برخوردار است ولی در اینترنت VDSL می‌تواند تا سرعت دانلود/آپلود ۱۰۰ مگابیت (روی استاندارد ۳۰a) را پشتیبانی کند. در استاندارد ۱۷a سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت ولی سرعت آپلود محدود به ۵۰ مگابیت می‌شود.

مودم vdsl آونگ

پس، کاربران اینترنت ثابت ابدا نباید نگرانی بابت پشتیبانی از حداکثر سرعت اینترنت سرویس‌دهنده خود روی این مودم داشته باشند و چه سرویس ADSL و چه سرویس VDSL هر شرکتی را دریافت کرده باشند؛ نتربیت ۲۴۴ سرعتی بسیار بیشتر از آن را هم پشتیبانی خواهد کرد.

در وای‌فای، این مودم روتر شرکت آونگ از استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کند که به وای فای ۴ معروف بوده و نسبتا دیگر یک نسل وای فای قدیمی است. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی این وای فای به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و تنها فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز در دسترس است.

برای افزایش قدرت سیگنال‌دهی این مودم روتر و بالا بردن مساحت زیر پوشش وای‌فای، از دو آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی بل روی نتربیت NSL-224 استفاده شده است. با این مشخصات، انتظار داریم یک آپارتمان ۱۰۰ متر مربعی به راحتی زیر پوشش وای فای پر قدرتی برود و همه جای آن، امکان دسترسی به اینترنت باشد. با وجود داشتن دو آنتن، این مودم از MIMO 2×2 استفاده می‌کند.

نتربیت ۲۲۴

اگر پوشش پلاستکی و نسبتا سخت این مودم را برداریم، روی برد اصلی تراشه SoC مدل RTL8685S شرکت Realtek خودنمایی می‌کند. در کنار آن، یک ماژول رم ۳۲ مگابیت DDR2 SDRAM و یک ماژول حافظه فلش ۸ مگابیت استفاده شده است. فرکانس سرعت پردازنده مرکزی این مودم ۵۰۰ مگاهرتز است.

مودم +VDSL/ADSL2

از نظر نرم‌افزاری، قابلیت پشتیبانی از آی پی ثابت، آی پی پویا، پروتکل PPPoE را دارد و از پروتکل‌های رمزنگاری WEP و WPA/WPA2 در کنار WPS برای امن نگه داشتن اطلاعات روی وای‌فای سود می‌برد.

همچنین، در پنل کاربری تحت وب مودم می‌توانیم ابزارها و امکاناتی مانند NAT، فایروال SPI، پروتکل UPnP، کیفیت سرویس (QoS)، VLAN، فیلتر آدرس IP و MAC و URL و تنظیمات وی پی ان پروتکل‌های Psec/PPTP/L2TP/PPPoE را پیدا کنیم.

طراحی مودم نتربیت NSL-224

این مودم را در یک جعبه آبی رنگ زیبا و نسبتا خوش طرح و ساخت دریافت می‌کنید. در رو و کنار‌های جعبه، لوگوی Neterbit به صورت بزرگ، خودنمایی می‌کند.

مودم ADSL نتربیت ۲۲۴

وقتی جعبه را باز می‌کنیم؛ مودم ۲۲۴ به رنگ مشکی است و همراه با آن، آداپتور برق، کابل شبکه زرد رنگ، کابل تلفن ثابت سفید رنگ، یک اسپلیتر سفید رنگ و دفترچه راهنمای مشاهده می‌کنید.

بدنه مودم نتربیت ۲۲۴ حالتی چند ضلعی دارد و آن طراحی ساده مستطیلی مودم‌های قدیمی را نمی‌بینیم که جای خوشحالی و مقداری هیجان‌زدگی دارد. باز همب برند نتربیت به رنگ سفید روی بدنه رویی مودم حک شده است و البته در بدنه پشتی، برچسبی از مشخصات و اطلاعات مورد نیاز درباره این محصول را پیدا خواهیم کرد.

مودم VDSL نتربیت ۲۲۴

نوار بالایی مودم به صورت مشبک است و رنگ چراغ‌های روشن روی مادربورد مودم نیز شکاف‌های آن، به چشم می‌خورد. همین‌طور، بخش زیرین مودم باز هم مشبک است تا یک جریان هوای کامل در جعبه مودم شکل بگیرد و دائم هوای گرم به بیرون آمده و هوای خنک و سرد وارد شود و به تجهیزات الکترونیکی بخورد و مانع از داغ شدن مودم شود.

در بدنه زیرین مودم، جای گیره‌ها و سوراخ‌هایی برای نصب دستگاه روی دیوار حک شده است. پایه‌های کوچکی نیز در چهار طرف بدنه پشتی مودم داریم تا کاملا روی میز کار و سطح صاف قرار نگرفته و دوباره به جریان هوا کمک کند. کلید ریست در بخش زیرین مودم است و در کنار درگاه‌های شبکه و کلیدها نیست.

مودم نتربیت ۲۲۴

در پشت مودم، از سمت چپ به راست، ابتدا یک آنتن خارجی و بعد برای اتصال کابل تلفن ثابت به مودم، یک درگاه RJ11 سفید رنگ دیده می‌شود.

دقیقا در کنار آن، درگاه WAN/LAN و سه درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی زرد رنگ نیز تعبیه شده است. این درگاه‌ها برای اتصال لپ‌تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، چاپگر و دستگاه‌های دیگر به مودم از طریق کابل شبکه استفاده می‌شوند.

همه می‌دانیم که درگاه WAN نیز برای اتصال مودم دوم به این دستگاه است.

پس از درگاه‌های شبکه و با کمی فاصله، کلیدهای وای‌فای و WPS در کنار هم و عمودی مشاهده می‌شوند؛ بعد سوکت آداپتور برق است و در کنار آن، کلید بزرگ پاور دیده می‌شود. در آخر هم آنتن خارجی دوم دیده می‌شود.

مودم روتر خانگی نتربیت

آنتن‌های نسبتا محکم و کلفت هستند، در زاویه‌های مختلفی قابل تنظیم بوده و قابل جدا شدن نیستند. روی همدیگر تا می‌شوند و ایجاد مزاحمت کمی برای درگاه‌ها و دیگر امکانات ارتباطی همسایه خود دارند.

چراغ‌های LED نیز در پنل جلویی ردیف شده‌اند و در هر لحظه، وضعیت مودم، اینترنت و وای‌فای را به کاربر گزارش می‌دهند. از چپ به راست، کلید پاور مودم، کلید اینترنت، کلید اتصال خط، وضعیت درگاه شبکه ۱ تا ۴، وضعیت وای فای و کلید وضعیت مودم را مشاهده می‌کنیم. وقتی این چراغ‌ها روشن باشند و مودم درست کار کند؛ همگی به رنگ سبز هستند ولی در صورت بروز خطا و مشکلی، قرمز رنگ می‌شوند.

بررسی و ارزیابی

برای ارزیابی مودم ۲۲۴ نتربیت، از دو سرویس اینترنت ADSL شاتل ۸ مگابیت و اینترنت VDSL شاتل ۷۰ مگابیت استفاده کردیم. برای تست وای فای و ارزیابی قدرت سیگنال‌دهی، نرم‌افزار WiFi Speed Test Pro را به کار می‌گیریم که می‌تواند همزمان، سرعت اینترنت، سرعت وای‌فای و وضعیت سیگنال‌های رادیویی مودم را اندازه‌گیری کند.

در اینترنت ADSL هشت مگابیت، حداکثر سرعت دانلود ۷/۳ مگابیت به دست آمد ولی میانگین سرعت اینترنت، نزدیک به ۶/۵ مگابیت است. سرعت وای‌فای روی این شبکه نیز حدود ۵۶ مگابیت بر ثانیه در فاصله ۵ متری از مودم ثبت شد.

وقتی مودم نتربیت ۲۲۴ را به سرویس VDSL شاتل با حداکثر سرعت ۷۰ مگابیت وصل کردیم؛ حداکثر سرعت دانلود ۶۱ مگابیت و میانگین سرعت دانلود حدود ۵۵ مگابیت بر ثانیه ثبت شد. سرعت وای فای در این تست، تفاوتی با قبل نکرده و همان حدود ۵۰ تا ۵۶ مگابیت است.

تست سرعت وای فای مودم نتربیت
سرعت وای فای مودم نتربیت ۲۲۴

این سرعت‌ها نشان می‌دهند عملکرد مودم در اینترنت xDSL مناسب و رضایت بخش است؛ چیزی که از مشخصات مودم هم انتظارش می‌رفت.

سیگنال‌دهی آنتن‌دهی مودم نیز به گونه‌ای است که شما تا حدود ۷ متری مودم، سیگنالی حدود ۶۰ دسی بل منفی دریافت می‌کنید و در یک وضعیت سبز یا خوب قرار دارد. در نزدیکی مودم و فاصله ۲ متری، قدرت سیگنال‌ها منفی ۴۴ دسی بل است.

تست سیگنال مودم نتربیت ۲۲۴
وضعیت قدرت سیگنال‌های وای فای مودم نتربیت ۲۲۴

وقتی به فاصله ۱۰ تا ۱۲ متری مودم می‌رسیم و دید مستقیم با یک دیوار حائلی به مودم داریم؛ سیگنال‌های وای‌فای افت محسوسی کرده و به منفی ۷۶ دسی بل می‌رسند. اگر فاصله خود را بیشتر کنید؛ سیگنال‌های وای فای بسیار ضعیف شده و به سختی می‌توانید یک صفحه وب را باز کنید.

حرف آخر

همان‌طور که اشاره شد؛ مودم نتربیت NSL-224 برای کاربران خانگی اینترنت ADSL و VDSL طراحی شده است و آپارتمان‌ها و خانه‌های با مساخت ۱۰۰ مترمربع را پاسخ‌گو است. وای‌فای آن برای وبگردی، دانلود و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی خوب است و اگر از سرویس وی دی اس ال استفاده کنید؛ حتی برای بازی‌های آنلاین و استریم ویدئو نیز گزینه خوبی است.

نتربیت NSL-224

از نظر قیمت، بین ۵۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و جزو یکی از ارزان‌ترین مودم روترهای +VDSL/ADSL2 بازار ایران به شمار می‌رود. مزیت رقابتی قیمت این محصول به همراه مشخصات و کیفیت ساخت خوب، باعث می‌شود ارزش خرید پیدا کند و شما نیاز نداشته باشید یک میلیون تومان پول برای خرید یک مودم خانگی بدهید.

مزایا:

۱- پشتیبانی از اینترنت VDSL

۲- طراحی خوب

۳- برخورداری از کلیدهای پاور و وای‌فای برای مدیریت بهتر و راحت‌تر دستگاه

۴- وای فای سریع

۵- مقرون به صرفه

معایب:

۱- نداشتن وای فای دو بانده

خرید مودم نتربیت ۲۲۴


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من دوسه روز پیش یدونه از این مودم ها خریدم اما امروز اومدم وصلش کنم هر چقدر رمز پیش فزضش رو زدم نیاوارد
    لطفا زود تر پاسخ بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا