نقد و بررسی

نگاهی به مودم هواوی HWS33 L02 و مقایسه با هواوی HWS32 L01s

یک مودم فوق‌العاده برای استفاده از اینترنت موبایل و TDLTE همه اپراتورها و سیم‌کارت‌ها

درست در روزهایی که مودم ۴.۵G/TDLTE هواوی HWS32 L01s دارد به محبوبیت بالایی در میان کاربران ایرانی دست پیدا می‌کند؛ مودم نسخه بالاتر آن، یعنی HWS33 L02 توسط یک فروشنده وارد بازار شده و رکوردهای تست سرعت اینترنت را یکی پس از دیگری می‌شکند.

ما درباره مودم هواوی HWS32 مفصل و چندین مقاله نوشتیم و در کانال‌مان نیز تست‌های سرعت اینترنت ۴G LTE و TDLTE آن را منتشر کردیم. تست‌هایی که نشان می‌دادند سرعت اینترنت موبایل روی این مودم می‌تواند تا ۲۵۰ مگابیت و سرعت اینترنت TDLTE تا ۱۷۰ مگابیت، برسد.

ابتدا، پیشنهاد می‌کنیم مقالات ما در سایت شبکه‌چی درباره مودم HWS32 L01s را بخوانید:

به طور خلاصه، در این مقالات از مودم HWS32 تعریف کردیم و گفتیم یک عیب بزرگ دارد و آن، باندهای رادیویی محدود آن است. در شبکه‌های FDD فقط باند ۱ و در TDD فقط باند ۴۲ را پشتیبانی می‌کند.

خوش‌بختانه، این روزها، باند ۱ در بیشتر نقاط ایران در دسترس است و باند ۴۲ نیز که اختصاصی اینترنت TDLTE ایرانسل و مبین‌نت است. به همین دلیل، غالب کاربران با این مودم به مشکل باند رادیویی برنمی‌خوردند.

مودم هواوی L02

حالا، اجازه بدهید سراغ مودم هواوی HWS33 برویم و ببینیم چه تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود دارد.

طراحی مودم هواوی HWS33 L02

ظاهر، طراحی و اندازه مودم HWS33 تقریبا مشابه همان HWS32 است؛ فقط کمی از ارتفاع کوتاه‌تر و وزن آن کمتر است. از نظر درگاه‌ها و چراغ‌ها نیز چند تفاوت جزئی دارد که باعث می‌شود بتوانیم آن‌ها را از هم تشخیص دهیم.

مقایسه HWS32 و HWS33
سمت راست: مودم هواوی HWS33 L02
سمت چپ: مودم هواوی HWS32 L01s

دوباره این مودم یک طراحی استوانه‌ای و رنگ سفید شیری دارد. کلیدهایی در بخش بالایی مودم دیده می‌شود؛ درگاه‌های در بخش پشتی هستند؛ اسلات سیم‌کارت در بخش زیرین و در بخش جلویی نیز چراغ‌های LED خودنمایی می‌کنند.

مودم هواوی HWS33 L02

به نظر ما، مودم L02 ظاهر زیباتر و پخته‌تر و جالب‌ترین نسبت به L01s دارد؛ اگرچه از درگاه USB و NFC خبری نیست ولی کلیدهای Update و Mode مشاهده می‌کنیم.

بررسی مودم هواوی HWS33

وزن مودم HWS33 حدود ۴۳۶ گرم است تا نشان بدهد کاملا یک مودم رومیزی است. اندازه آن هم عرض ۹۳ میلی‌متر، ارتفاع ۱۷۸ میلی‌متر و طول یا ضخامت ۹۳ میلی‌متر است. مودم HWS32 از نظر ارتفاع کمی بزرگ‌تر و ۱۸۰ میلی‌متر است.

مشخصات مودم هواوی HWS33 L02

پردازنده مرکزی و وای‌فای مودم ۳۳ ارتقا پیدا کرده است.

در حالی‌که مودم HWS32 حداکثر سرعت ۴۴۰ مگابیت در دانلود را فراهم می‌کرد و از رده LTE cat 7 بود؛ مودم HWS33 به مرز دانلود ۱ گیگابیت بر ثانیه رسیده و از رده LTE Cat 19 است. در آپلود، هر دو مودم حداکثر ۷۵ مگابیت هستند.

تفاوت مودم L02 و L01

حداکثر از ۴ فرکانس برای تجمیع فرکانس یا CA پشتیبانی کرده و MIMO 4×4 دارد. درگاه‌های شبکه اترنت LAN مودم جدید باز هم هزار مگابیتی هستند.

از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد ولی سریع‌تر از وای فای مدل ۳۲ است و حداکثر سرعت وای‌فای به مرز ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

درگاه مودم هواوی HWS33

یک تفاوت بزرگ این دو مودم رومیزی هواوی، در پشتیبانی از درگاه USB است. مودم HWS32 یک درگاه USB 2.0 داشت ولی در HWS33 حذف شده است.

همچنین، دیگر در بخش رویی مودم، خبری از فناوری NFC نیست.

باندهای رادیویی مودم هواوی HWS33 L02

خیلی خوشحال می‌شدیم اگر می‌فهمیدیم مودم جدید هواوی از تمام باندهای رادیویی FDD و TDD پشتیبانی می‌کند ولی متاسفانه، دوباره به همان باندهای ۱ و ۴۲ برای FDD و TDD محدود شده است. آرزو می‌کردیم باندهای رادیویی ۳ و ۷ را هم به این مودم اضافه می‌کردند.

گفتیم که می‌توان گفت تقریبا در بسیاری از شهرها و مناطق، باند رادیویی ۱ فعال است و برای اینترنت TDLTE نیز که فقط باند رادیویی ۴۲ را داریم.

هواوی HWS33 L02

یکی از دلایل بالا بودن سرعت تست‌های اینترنت موبایل روی این مودم، همین استفاده از باند ۱ است که نسبت به باندهای ۳ و ۷ خلوت‌تر بوده و گوشی‌های موبایل کمتری روی آن فعال است.

مودم 4g/tdlte هواوی

فروشنده‌ای که این مودم را وارد بازار ایران کرده؛ چندین ویدئو از تست سرعت مودم L02 منتشر کرده که نشان می‌دهد به راحتی سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت را روی اینترنت موبایل در نقاط مختلف کشور، پر کرده و هرگز سرعت آن به زیر ۴۰ یا ۵۰ مگابیت بر ثانیه نمی‌آید.

این تست‌های سرعت روی وای‌فای گرفته شدند؛ همانند HWS32 که گفتیم از نظر پوشش و آنتن‌دهی شبکه موبایل و وای‌فای، کارایی خوبی دارد و کمتر مودم رومیزی به پای آن می‌رسد.

قیمت و ارزش خرید مودم هواوی HWS33 L02

شروع عرضه مودم هواوی ۳۳ در بازار ایران با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود ولی پس از بالا کشیدن دلار در هفته‌های اخیر، فروشنده نیز با قیمت ۴ میلیون تومان و به صورت کاملا محدود، این مودم را عرضه می‌کند. مثلا، هفته چند عدد برای فروش، اطلاعیه می‌دهد.

مودم هواوی L02

فعلا قیمت این مودم در مقایسه با سایر مودم‌های رومیزی و با توجه به عملکردش، عالی است.

قطعا با ورود دیگر فروشندگان به بازار، عرضه بیشتر و افزایش استقبال از آن، باید منتظر بالا کشیدن قیمت باشیم؛ نه اینکه پایین بیاید.

برای افرادی که دنبال یک مودم رومیزی آنلاک هستند تا هم سیم کارت اینترنت موبایل و هم سیم کارت TDLTE روی آن انداخته و بتوانند از هر نوع اینترنتی استفاده کنند؛ مودم هواوی HWS33 L02 پیشنهاد خرید خوبی است.

گفتیم شاید تنها عیب آن، محدود بودن باندهای رادیویی است و بس!

هواوی HWS32 را بخریم یا هواوی HWS33؟

سرعت و مشخصات مودم هواوی HWS32 L01s به اندازه‌ای هستند که برای اینترنت فعلی ایران، هیچ احساس کمبودی نکنیم.

بنابراین، صرفا افزایش اسمی سرعت اینترنت، نمی‌تواند بهانه‌ای برای خرید یک مودم باشد.

اگر مودم HWS32 را دارید؛ با ورود HWS33 هیچ چیزی کم ندارید بلکه از یک درگاه USB و فناوری NFC نیز سود می‌برید.

اگر می‌خواهید مودم HWS32 را بخرید؛ باز هم با نخریدن HWS33، پشیمان نخواهید شد و چیزی از دست نمی‌دهید.

در واقع، ما پیشنهاد می‌کنیم هر کدام که ارزان‌تر و صرفا از نظر قیمتی، به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر بود را تهیه کنید؛ چرا که هر دو مودم HWS32 و HWS33 برای اینترنت ایران، زیادی هم هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون بابت بررسی
    سوالم اینه من منطقه ای هستم ۴.۵g رو ساپورت میکنه ومشکلی ندارم فقط روی برنامه ای هست میرم که بیشترمواقع باند رادیویی میره روی ۳و۷ کم پیش میاد بره روی باند ۱
    حالا به نظر شما مشکل باند پیدا نمیکنم یا سرعت اینترنتم کم نمیشه
    چون میخواستم بخرم ولی بین این و b622 موندم که البته b622 پنل کاربریش بعضی چیزاش قفله، سوالم اینه نکنه روی باند ۱ نیاد یاسرعت نتم کم شه

  2. میرم روی برنامه network cell info که خودتون معرفی کردید،وباندهارو نشون میده که بیشتر اوقات روی باند ۳و۷ هست
    البته از طریق موبایل میرم نه مودمی خیلی کم پیش میاد بره رو باند۱
    سوال اصلیم اینه این مودم که میره رو باند ۱ شاید دکل باند ۱ ازمن دورباشه وسرعت نتم بیاد پایین
    ببخشید زیاد شد، ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام
      به نظر ما خرید هواوی B622 منطقی‌تر و انتخاب هوشمندانه‌تری است؛ چون انعطاف‌پذیری بیشتری دارد

        1. سلام
          مودم X20 فایوجی است و از نظر پنل کاربری و تنظیمات و امکانات و پشتیبانی از باندهای فرکانسی بیشتر و تجمیغ فرکانس و … بهتر است.
          مودم L02 صرفا در سرعت و گیرندگی بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا