نقد و بررسی

مودم ایسوس DSL-AC51 بهتر است یا تی‌پی‌لینک Archer VR400؟

هر دو مودم ایسوس DSL-AC51 و تی‌پی‌لینک Archer VR400 جزو بهترین مودم روترهای ADSL/VDSL دو بانده بازار ایران هستند.

این روزها قیمت این دو مودم به یکدیگر نزدیک شده است و همین مسئله باعث تردید و دو دلی در خرید یکی از آن‌ها می‌شود. دیجی‌کالا مودم ایسوس DSL-AC51 را ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت زده و مودم تی‌پی‌لینک Archer VR400 را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشد.

ما قبلا در سایت شبکه‌چی مفصلا درباره هریک از این مودم‌ها به صورت جداگانه صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی و مقایسه دقیق این دو مودم بررسی ایسوس DSL-AC51 و تی‌پی‌لینک VR400 را بخوانید.

اما به طور خلاصه و ساندویچی در زیر بخش‌های مختلف این دو مودم خوب بازار را با هم مقایسه می‌کنیم:

راند اول: اینترنت ADSL/VDSL

هر دو مودم از استانداردهای VDSL2 و +ADSL2 پشتیبانی می‌کنند و روی این استانداردها سرعت دانلود ۲۰۰ مگابیت و ۲۴ مگابیت را به دست می‌دهند.

در خود این استانداردها تفاوتی میان دو مودم ایسوس و تی‌پی‌لینک نیست ولی شاید تفاوت پردازنده‌ها و رم این مودم‌ها باعث شود که سرعت اینترنت کمی بیشتر یا کمتر شده و تاخیر و لگ ناچیزی روی اینترنت به وجود بیاید.

برنده: هر دو مودم

راند دوم: پردازنده و رم

مودم ایسوس از پردازنده مدیاتک MT7620A استفاده می‌کند ولی مودم وی‌آر ۴۰۰ به یک تراشه‌ای از برودکام با نام QCA9558 و ۱۲۸ مگابایت رم و ۸ مگابایت فلش مجهز شده است.

همه خوب می‌دانیم که پردازنده‌های برودکام قدرت و کارایی بالاتر از پردازنده‌های مدیاتک در دنیای شبکه دارند. به همین دلیل، تصور می‌کنیم مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۴۰۰ سرعت اینترنت بالاتری ارائه بدهد یا اینترنت تمیزتر و روان‌تری با تاخیر کمتری داشته باشد.

اما باز هم باید اشاره کنیم این تفاوت سرعت اینترنت شاید در حد ۲ الی ۳ مگابایت و تاخیر چند میلی‌ثانیه‌ای باشد و روی کیفیت کلی اینترنت تاثیرگذار نباشد.

برنده: تی‌پی‌لینک Archer VR400

راند سوم: وای‌فای

تقریبا می‌توان گفت بزرگ‌ترین تفاوت این دو مودم در بخش وای‌فای است. هر دو مودم به وای‌فای دو بانده با پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ مجهز هستند.

ایسوس ۵۱ از وای‌فای دو بانده AC750 برخوردار است که سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز در حدود ۴۳۳ مگابیت است.

تی‌پی‌لینک وی‌آر ۴۰۰ دارای وای‌فای دو بانده AC1200 است؛ یعنی سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز می‌شود ۳۰۰ مگابیت ولی سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشتر از مدل ایسوس و ۸۶۷ مگابیت است.

هر دو مودم از MIMO 3×3 پشتیبانی کرده و سه آنتن خارجی دارند اما قطعا سرعت و برد پوشش‌دهی مودم تی‌پی‌لینک VR400 روی باند ۵ گیگاهرتز بهتر است. به این معنی که مودم تی‌پی‌لینک برای خانه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر است.

برنده: تی‌پی‌لینک Archer VR400

راند چهارم: درگاه‌های ارتباطی

مودم وی‌آر ۴۰۰ از ۳ درگاه شبکه LAN صد مگابیتی، یک درگاه WAN هزار مگابیتی، یک درگاه خط تلفن RJ11 و یک درگاه USB برخودار است و البته به کلیدهای روشن/خاموش دستگاه و وای‌فای، کلید ریست و WPS مجهز است.

در آن سو، مودم ایسوس آی‌سی ۵۱ از ۲ درگاه LAN/WAN هزار مگابیتی، یک درگاه RJ11 و کلیدهای روشن/خاموش دستگاه، ریست و WPS سود می‌برد. هر دو درگاه RJ45 ایسوس هزار مگابیتی هستند و از WAN پشتیبانی می‌کنند؛ یعنی می‌توانید یک مودم کابلی یا DSL دیگر و یک مودم ۳G/4G را به آن‌ها وصل کنید.

متاسفانه، مودم ایسوس به درگاه USB مجهز نیست و کلید روشن/خاموش وای‌فای ندارد. اگرچه درگاه‌های مودم ایسوس برای مصارف خانگی کافی هستند ولی باز در این بخش برتری با مودم تی‌پی‌لینک است.

برنده: تی‌پی‌لینک Archer VR400

راند پنجم: نرم‌افزار، امکانات پنل مدیریتی و اپلیکیشن موبایل

در پنل مدیریتی هر دو مودم امکانات نرم‌افزاری خوبی مشاهده می‌شود و به ابزارهای کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان، کنترل پهنای‌باند و QoS مجهز هستند. هر دو مودم دارای اپلیکیشن موبایل برای اندروید و iOS نیز هستند.

ولی تجربه نشان می‌دهد مودم‌های ایسوس همیشه پنل‌های مدیریتی مدرن‌تر، پیشرفته‌تر و مملو از امکانات جذاب دارند که برای هر کاربری هیجان‌انگیز خواهند بود.

برنده: ایسوس DSl-AC51

حرف نهایی

همان‌طور که مشاهده کردید؛ مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۴۰۰ علی‌رغم قیمت کمتر، در پردازنده، وای‌فای و درگاه‌های ارتباطی مشخصات بهتری دارد.

هر دو مودم کیفیت ساخت بالایی دارند و برای کاربران خانگی اینترنت ADSL و VDSL پیشنهاد می‌شوند.

اگر درگاه USB یا سرعت وای‌فای برایتان مهم است یا در خانه‌ای با متراژ بزرگ زندگی می‌کنید و افراد زیادی باید به مودم و وای‌فای وصل شوند؛ مودم تی‌پی‌لینک VR400 را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر در یک خانه آپارتمانی ۵۰ و ۶۰ متری یا همین حدود متراژی هستید و به امکانات نرم‌افزاری پنل مدیریتی مودم اهمیت بیشتری می‌دهید؛ سراغ خرید مودم ایسوس DSl-AC51 بروید.

نکته آخر اینکه ایسوس یک مودم DSL-AC51U هم دارد که در بسیاری از مشخصات مشابه DSL-AC51 است ولی از درگاه‌های ارتباطی بیشتری سود می‌برد و پردازنده آن متعلق به شرکت برودکام است.

لینک خرید مودم ایسوس DSL-AC51 از سایت دیجی‌کالا

لینک خرید مودم تی‌پی‌لینک Archer VR400 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. من به توصيه ي شما مودم VR400 گرفتم ولي متاسفانه مثل مودم i60 ايرانسل نميشه روش v .p .n ست كرد عملا خيلي كارمو سخت كرده 😩

  2. در توضیحات Lan مودم ایسوس گفتید که گیگابیتی هست اما اشتباهه
    من خودم این مودم رو دارم و ۱۰/۱۰۰ هستش

  3. من دنبال یه مودم هستم که عمر بالایی داشته باشه به نظر شما کدوم یکی از این روتر ها برای من مناسب تر هست؟ پیشنهادی غیر از این دو برند دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا