نقد و بررسی

بررسی اس اس دی اکسترنال ADATA SD620: اعجوبه‌ی کوچک و سریع

حافظه اکسترنال مورد علاقه گیمرها، عکاسان، فیلم‌برداران و تولیدکنندگان محتوا

احتمالا با دیدن اس اس دی اکسترنال ADATA SD620 و به دست گرفتن آن، با هر حافظه جانبی دیگری خداحافظی کنید؛ به قدری که جذاب، هیجان‌انگیز، کاربردی و سریع است.

ای دیتا نسل جدید دستگاه‌های اس اس دی اکسترنال خود با حافظه‌هاش فلش NAND پر سرعت را روانه بازار کرده است؛ اس اس دی های اکسترنالی با طراحی بسیار متفاوت، سبک، کوچک و سریع باورنکردنی خواندن/نوشتن تا ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه که می‌تواند برای گیمرها، فیلم‌بردارها، تولیدکنندگان محتوا، استریمرها و همه افرادی که عاشق حمل اطلاعات‌شان هستند؛ رویایی باشد.

در این مطلب، می‌خواهیم سراغ یکی از اعجوبه‌های SSD External ADATA برویم و از نزدیک آن را مورد تست و بررسی و ارزیابی قرار دهیم. فراموش نکنیم سال‌ها است محصولات ذخیره‌سازی برند ADATA توسط شرکت آونگ و با سه سال گارانتی تعویض عرضه می‌شوند تا خیال مشتری از همه جهت بابت خرید این دیوایس‌ها راحت باشد.

معرفی و مشخصات اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

ای دیتا SD620 یک External Solid State Drive یا اس اس دی اکسترنال با طراحی سبک و کوچک برای حمل راحت و جابه‌جایی سریع اطلاعات است.

در این SSD از حافظه‌های فلش NAND پرسرعت استفاده شده که امروزه پیشتاز دنیای ذخیره‌سازی هستند و باعث گنجاندن حجم بیشتری اطلاعات در ابعاد کوچک‌تری شده؛ در عین حال سرعت بالاتری به ارمغان می‌آورند.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

اس‌اس‌دی ای‌دیتای SD620 می‌تواند سرعت خواندن تا ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه و نوشتن ۴۶۰ مگابایت بر ثانیه را روی درگاه USB 3.2 Gen2 داشته باشد که برای گیمرها و گرافیست‌ها و استریمرها، باورنکردنی است. این سرعت می‌تواند ۵ برابر سرعت یک هارددیسک اکسترنال معمولی بازار باشد.

درایو ADATA SD620 در سه رنگ قرمز، مشکی و آبی روانه بازار می‌شود و در ظرفیت‌های ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ساخته شده است.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

این اس اس دی از سری محصولات ذخیره‌سازی Durable ای‌دیتا است که در بازار به محکمی، مقاومی و داشتن لایه محافظتی مشهور هستند. روی جعبه دستگاه این مشخصه به صورت بزرگ در چندین نقطه مختلف درج شده است.

طراحی ADATA SD620 SSD External

اس اس دی ۶۲۰ ای دیتا به قدری سبک است که وقتی در دست می‌گیرید؛ باور نمی‌کنید ۱ ترابایت اطلاعات روی آن ذخیره می‌شود.

اندازه این SSD برابر با ۸۰ در ۸۰ در ۱۵.۲ میلی‌متر است؛ یعنی حدودا نصف کف دست. وزن آن هم فقط ۵۴.۹ گرم است. بنابراین، شما هرگز احساس نمی‌کنید بابت جابه‌جایی این اس اس دی اکسترنال، وزنی جدید متحمل شده یا بار اضافی در کیف و کوله دارید.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

ابعاد بسیار کوچک این اس‌اس‌دی در کنار وزن پایین، کمک می‌کند همیشه همراه‌تان باشد و در مواقع نیاز، بتوانید سریعا به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید یا اطلاعات جدیدی ذخیره و منتقل کنید.

ضمن اینکه اتصال آن به دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی PS5 و XBOX، تلویزیون و پخش‌کننده‌ها، بسیار ساده می‌شود. یک درگاه USB 3.2 Gen 2 دارد که البته با همه درگاه‌های USB دیگر از جمله USB 2.0 سازگار است.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

درون جعبه این اس اس دی، علاوه بر خود درایو و دفترچه راهنما، یک کابل USB 3.2 Gen2 نسبتا محکمی نیز قرار دارد که از سوی سوکت Micro-B به SSD و از سوی درگاه Type A می‌تواند به هر دستگاه دیگری وصل شود.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

طراحی این SSD ای دیتا نیز متفاوت و مربعی شکل است که ترکیبی از دو رنگ مشکی و قرمز (در نمونه ارسالی برای ما) به آن زیبایی خاصی بخشیده است. طراحی آن طوری است که کاملا خوابیده روی میز قرار می‌گیرد.

یک لایه سیلیکونی محافظتی برای جلوگیری از ضربه و شکستگی به بدنه پلاستیکی اضافه شده است. خود ADATA می‌گوید این لایه محافظتی، باعث می‌شود در صورت پرت شدن از ارتفاع ۱.۲ متری (سازگار با استاندارد MIL-STD drop shock)، هیچ‌گونه آسیبی نبیند.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

در جلوی اس اس دی، نام برند ADADA و SSD دیده می‌شود و در پشت به ظرفیت ۱ ترابایتی، کشور ساخت محصول و برخی مشخصات دیگر اشاره شده است.

تست و بررسی اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

لپ‌تاپی که با آن مشغول تست SSD ای دیتا شدیم؛ ایسوس TUF Gaming F15 FX507ZC4 با مشخصاتی به شرح زیر است و نسبتا یک کامپیوتر به‌روز و قوی برای مصارف گیم محسوب می‌شود:

آیتم مشخصات
پردازنده اینتل Alder Lake نسل ۱۲ سری Core i5 و مدل ۱۲۵۰۰H با فرکانس پایه ۲.۵ گیگاهرتز و فرکانس افزایشی ۴.۵ گیگاهرتز
رم ۱۶ گیگابایت DDR4
هارددیسک ۱ ترابایت SSD نوع PCIe NVMe
کارت گرافیک انویدیا جیفورس RTX 3050 با ۴ گیگ رم GDDR6
سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ تازه نصب شده

برای اینکه بدانیم دقیقا داریم چه مدل SSD را تست می‌کنیم؛ جدول مشخصات محصول ADATA SD620 SSD External را در نرم‌افزار CrystalDiskInfo مشاهده کنید:

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

حالا برویم و وضعیت سرعت خواندن و نوشتن این اس اس دی کوچک و جذاب را بررسی کنیم تا ببینیم آیا کارایی آن هم مانند طراحی‌اش، وسوسه‌کننده است؟

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

تست کارایی با نرم‌افزار ATTO Disk Benchmark

معمولا اولین نرم‌افزاری که برای تست سرعت حافظه‌ها استفاده می‌شود؛ برنامه ATTO Disk Benchmark است که می‌تواند سرعت خواندن/نوشتن را به صورت افزایشی از ۵۱۲ بایت تا ۶۴ مگابایت ورودی مرتب کند و وضعیت درستی از سرعت محصول به نمایش بگذارد.

در زیر تست سرعت SSD ای دیتا SD620 را مشاهده می‌کنید:

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

همان‌طور که مشخص است؛ با افزایش حجم انتقال اطلاعات، سرعت خواندن و نوشتن اس‌اس‌دی بیشتر شده و کارایی افزایش پیدا می‌کند تا به یک نظم و عملکرد ثابت می‌رسد.

از بسته ۵۱۲ کیلوبایت به بالا، سرعت خواندن و نوشتن هر دو بالای ۴۰۰ مگابایت است و برای بسته ۶۴ مگابایتی، سرعت خواندن به ۴۳۷.۶۱ مگابایت و سرعت نوشتن به ۴۱۶.۲۶ مگابایت می‌رسد.

در طول این تست، مشخص است که سرعت و کارایی اس‌اس‌دی ای‌دیتا افت نکرده و هرچه اندازه بافر ورودی/خروجی بیشتر می‌شود؛ اتفاقا کارایی بالاتری نشان داده است.

ارزیابی سرعت با نرم‌افزار CrystalDiskMark

نرم‌افزار ساده ولی جذاب دیگر برای یافتن سرعت و عملکرد واقعی یک SSD، برنامه CrystalDiskMark است. این برنامه، چندین بسته دیتا را با الگوریتم‌های Sequential و Random به صورت تک رشته یا چند رشته روی حافظه می‌ریزد.

تست اس‌اس‌دی ADATA SD620 در برنامه CrystalDiskMark را با هم ببینیم:

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

در الگوریتم Sequential و تک رشته، سرعت خواندن ۴۵۸.۶۹ مگابایت ثبت شده که بسیار عالی است. ما در این مطلب، قصد مقایسه SSD ای‌دیتا با سایر اس‌اس‌دی‌های بازار را نداریم وگرنه می‌شد روی نمودار کاملا مشخص کرد این رکورد سرعت خواندن جلوتر است.

سرعت نوشتن در این وضعیت هم ۴۳۴.۹۵ مگابایت ثبت شده که باز برای یک اس‌اس‌دی کوچک و سبک، امتیاز بالایی است.

سرعت خواندن در تست SEQ1M Q1T1 نیز ۳۰۷.۴۶ مگابایت و سرعت نوشتن برابر با ۳۸۰.۵۸ مگابایت است.

در تست RND4K Q32T1 سرعت خواندن به مرز ۱۵۵.۰۲ مگابایت و سرعت نوشتن ۱۶۱.۷۶ مگابایت است.

این تست‌ها نشان می‌دهند که ادعای ADATA برای سرعت خواندن ۵۲۰ مگابیت و سرعت نوشتن ۴۶۰ مگابایت بر ثانیه گزاف نیست.

تست کپی فایل در ویندوز

در آخرین تست، خواستیم به طور دستی هم سرعت خواندن و نوشتن فایل روی اس‌اس‌دی SD620 را ارزیابی کنیم.

برای این تست، فایل ISO ویندوز ۱۱ به اندازه ۶.۲۵ گیگابایت را منتقل کردیم که تقریبا ۱۵ ثانیه طول کشید و سرعت ۳۱۷ مگابایت بر ثانیه طول کشید.

دوباره این فایل از روی SSD به روی لپ‌تاپ ریخته شد که باز در مدت زمان ۱۲ ثانیه و سرعت ۳۸۴ مگابایت بر ثانیه انجام شد.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

حالا، سراغ کپی یک فولدر به حجم ۲۸.۴ گیگابایت از روی لپ‌تاپ به روی SSD رفتیم که حدود ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه طول کشید و میانگین سرعت روی ۳۲۴ مگابایت بود.

سرعت خواندن این پوشه از روی اس‌اس‌دی مورد نظر هم ۱ دقیقه و ۱۵ ثانیه با سرعت ۴۳۶ مگابایت بود.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

اگر تولیدکننده محتوا، گیمر، گرافیست، عکاس، فیلم‌بردار باشید یا دانلودهای زیادی در طول روز انجام دهید؛ خیلی خوب ارزش این سرعت‌ها را می‌فهمید و می‌دانید چقدر در کارایی و عملکرد روزانه شما تاثیرگذار هستند.

نتیجه‌گیری: این سرعت‌ها واقعی است

هر سه تست ما روی محصول SD620 External Solid State Drive ای‌دیتا نشان داد سرعت خواندن و نوشتن بالایی دارد و کارایی فراتر از انتظار به نمایش می‌گذارد. ضمن اینکه شما هیچ صدا و لرزشی احساس نمی‌کنید یا اس‌اس‌دی گرم نمی‌شود.

سرعت و کارایی این اس‌اس‌دی اصلا قابل قیاس با هارددیسک‌های اکسترنال نیست و انتظار کاملا به‌جایی است که به مرور کاربران سراغ SSD اکسترنال‌ها بیایند و از هارددیسک‌ها دل بکنند.

اس اس دی اکسترنال ADATA SD620

همین مزایا و کارایی اس‌اس‌دی‌های ADATA باعث شده تا بهترین گزینه برای افزوده شدن به کنسول‌های بازی یا انتقال فایل‌های زیاد بین کامپیوترها باشند.

تنها نکته‌ای که درباره اس‌اس‌دی‌های اکسترنال قابل ذکر است؛ قیمت نسبتا بالای آن‌ها برای کاربران عادی است. البته، گیمرها و کاربران حرفه‌ای توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند و به نسبت کارایی و سرعت و مزایای بی‌شماری که دریافت می‌کنند؛ کاملا خرید موفقی داشتند.

اکنون، اس‌اس‌دی SD620 ای‌دیتا با گارانتی سه ساله تعویض شرکت آونگ، در بازار ایران قیمتی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد.

مزایا:

۱- طراحی سبک، کوچک، زیبا و جذاب

۲- مقاوم در برابر ضربه، افتادن و شکستگی

۳- سرعت و کارایی فوق‌العاده و مناسب گیمرها و تولیدکنندگان محتواهای مالتی‌مدیا

۴- گارانتی تعویض سه ساله آونگ

معایب:

۱- قیمت نسبتا بالا برای کاربران عادی

قیمت و خرید اس‌اس‌دی ای‌دیتا SD620


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا