نقد و بررسی

بررسی روتر بی‌سیم و دوبانده لینک‌سیس WRT1200AC: سریع و قابل اعتماد ولی گران

چه کنیم که برخی روترها و محصولات شبکه با تاخیری چند ساله وارد بازار ایران می‌شوند.

روتر بی‌سیم لینک‌سیس WRT1200AC هم جزو این دسته است. این روتر اواخر سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ جزو پرفروش‌ترین و بهترین روترهای بی‌سیم دوبانده دنیا بود. 

هم سرعت و کارایی، هم طراحی و مشخصات سخت‌افزاری و هم قابلیت‌های نرم‌افزاری و امکانات پنل مدیریتی رضایت‌بخش بودند و هر کاربری را به سوی خود جلب می‌کردند. 

اکنون، در سال ۲۰۱۸ شاید بهترین روتر بی‌سیم دنیا نباشد ولی وارد بازار ایران شده و جزو بهترین روترهای بی‌سیم این بازار است. 

بازگشت طراحی WRT

لینک‌سیس در سال‌های دور، روترهای بی‌سیم در سری WRT عرضه کرده بود که بسیار مشهور بودند. این روترها از طراحی منحصربه‌فردی با ترکیب رنگ‌های آبی و مشکی سود برده و کارایی فوق‌العاده‌ای از خود نشان دادند.

کاربران قدیمی روترهای بی‌سیم و شبکه‌های کامپیوتری این روترها را به خاطر دارند. روتر WRT54G معروف‌ترین روتر این سری بود.

حالا، لینک‌سیس با عرضه روتر بی‌سیم WRT1200AC دوباره خواست این رده از روترهای خود را زنده کند و با خاطره‌بازی در بازار پیش برود.

طراحی این روتر همانند روترهای معروف WRT است. نصف بدنه آبی رنگ و نصف دیگر مشکی رنگ است. برند Linksys در بخش آبی‌رنگ و سوراخ‌های مشبک تهویه هوا در بخش مشکی‌رنگ دیده می‌شوند.

درگاه‌ها با دو آنتن خارجی در بخش پشتی و چراغ‌های LED در بخش جلویی ردیف شده‌اند. لینک‌سیس آن‌قدر این طراحی را دوست دارد که روتر بی‌سیم بعدی خود به نام WRT1900AC را هم با همان اندازه، شکل، درگاه‌ها ولی تعداد ۴ آنتن روانه بازار کرده است.

کمتر کاربری یافت می‌شود که این طراحی دوست نداشته باشد. همه کلیدها و درگاه‌ها در دسترس هستند. بدنه روتر محکم است و کامل روی سطح صاف قرار می‌گیرد. چیزی مزاحم آنتن‌ها نیست و می‌توانید از دور چراغ‌های LED را مشاهده کنید.

قدرت به هیکل نیست

در محصولاتی مانند روترهای بی‌سیم، همیشه مشخصات سخت‌افزاری یا سابقه برند بیان‌گر قدرت واقعی آن محصول نیستند و شما باید در عمل ببینید چه کارایی و عملکردی دارد.

لینک‌سیس روی این روتر از پردازنده‌ای دو هسته‌ای با معماری ARM و سرعت ۱.۳ گیگاهرتز استفاده کرده است. ۲۵۶ مگابایت حافظه رم DDR3 RAM و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش روی این روتر سوار شده‌اند تا حداقل از نظر سخت‌افزاری یکی از بهترین روترهای دو بانده خانگی باشد.

۴ درگاه LAN یک گیگابیتی و ۱ درگاه WAN یک گیگابیتی زمانی رویایی بزرگ برای یک روتر بی‌سیم بودند ولی شاید این روزها بیش از حد عادی به نظر برسند.

افزون بر این‌ها، یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه دیگر USB 2.0/eSATA برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و ساخت مدیاسرور یا فایل سرور روی این روتر می‌بینیم. چراغ‌های LED سفید فانتزی جلوی روتر هم وضعیت این همه درگاه را به شما نشان می‌دهند.

اگر روتر را در اتاق خواب قرار دادید و شب هنگام این چراغ‌ها آزاردهنده می‌شوند؛ می‌توانید از طریق پنل مدیریتی ان‌ها را خاموش کنید.

وای‌فای در عمل

روتر WRT1200AC از دو فرکانس رادیویی شبکه‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و مجهز به تراشه‌های نسل اول استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت اسمی ۴۰۰ مگابیت با MIMO2x2 به دست می‌آید و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت اسمی ۸۶۷ مگابیت عرضه می‌شود. بنابراین سرعت هر دو شبکه وای‌فای با هم به مرز ۱.۳ گیگابیت می‌رسد و این روتر را در رده AC1200 قرار می‌دهد؛ اگرچه سرعت اسمی آن بالاتر است.

ارزیابی‌های منتشر شده برای این روتر نشان می‌دهند که با بهترین عملکرد در رده روترهای AC1200 روبرو نیستیم ولی برای کاربران خانگی کافی است. 

سرعت وای‌فای روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بسیار بیشتر و چشم‌گیر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است.

از فاصله ۵ متری سرعت ۵۲۳ مگابیت ثبت شده است و اگر به فاصله ۳۰ متری روتر لینک‌سیس بروید؛ سرعت وای‌فای شما به طور میانگین ۲۴۷ مگابیت خواهد بود. این سرعت‌های برای یک روتر رده AC بسیار مناسب است. برخی روترهای با سه لینک استریم هم نمی‌توانند چنین سرعت‌هایی در عمل از خود نشان بدهند. 

همان‌طور که گفتیم؛ در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت چندان خوب نیست و میانگین سرعت ۵۷ و ۲۴ مگابیت برای فاصله‌های ۵ و ۳۰ متر ثبت شده است. این سرعت برای این فرکانس طبیعی است چون باندهای رادیویی شلوغ‌تر و تراکم امواج بیشتر است.

به همین دلیل، توصیه می‌شود بیشتر از باند ۵ گیگاهرتز برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو و ترافیک‌های بالا استفاده کنید و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای وب‌گردی مناسب است.

پایداری و عدم قطعی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در یک روتر بی‌سیم، پایداری او در سیگنال‌دهی و عملکرد بدون خرابی یا قطعی است.

شما در فاصله نزدیک به ۵۰ متر برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و فاصله نزدیک به ۴۵ متر برای فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌توانید سیگنال‌های وای‌فای را بدون قطعی یا نوسان و نویز زیاد دریافت کنید.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهند روتر بی‌سیم دو بانده WRT1200AC لینک‌سیس برای آپارتمان‌ها و ساختمان‌هایی با متراژ‌های زیر ۲۰۰ متر مناسب است چون معمولا فاصله هر اتاق و سالن از روتر بیشتر از این مقدار نمی‌شود.

با خیال راحت می‌توانید ساعت‌ها و روزهای متمادی از این روتر استفاده کنید بدون این‌که قطعی وای‌فای و شبکه داشته باشید.

بهترین گزینه برای اشتراک‌گذاری اینترنت پرسرعت ADSL و VDSL روی سیستم‌های کابلی و وای‌فای است.

فاکتور قیمت

اجازه بدهید با هم روراست باشیم. لینک‌سیس برند گران قیمتی است. این موضوع محدود به ایران نیست و در هر کجای دنیا، وقتی سراغ یک محصول شبکه این شرکت می‌روید؛ باید انتظار قیمت بالایی داشته باشید.

همه می‌دانند که برندهایی مانند ایسوس، نت‌گیر و لینک‌سیس گران‌تر از برندهای دیگر بازار هستند. برخی از کاربران اعتقاد دارند این گرانی بی‌دلیل نیست و در ازای پول بیشتری که پرداخت می‌کنید؛ کیفیت بیشتر و قابل لمسی دریافت می‌شود.

اما برخی از کاربران دیگر می‌گویند همین کیفیت را برندهای دیگر با قیمت‌های ارزان‌تر دارند و چه دلیلی برای خرید این برندها است.

این داستان درباره روتر WRT1200AC نیز صدق می‌کند. رک و صریح بگویم: همین کیفیت و سرعت وای‌فای را می‌توانید با روترهای بی‌سیم به مراتب ارزان‌تری در بازار به دست بیاورید.

قیمت روتر WRT1200AC در بازارهای جهانی ۱۸۰ دلار و در ایران حدود ۱.۶۰۰.۰۰۰ تا ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان است.

روترهای رده AC1200 در همین بازار ایران ارزان‌تر هستند ولی در عوض روتر لینک‌سیس می‌تواند به شما اطمینان بدهد که همیشه وای‌فای پایدار و بدون قطعی با سرعت مناسب دارید. از امکانات و پنل مدیریتی بسیار مجهزی استفاده می‌کنید و می‌توانید خودتان فریم‌ویرهای اوپن‌سورسی مانند WRT و OpenWRT را نصب و استفاده کنید.

به نظر من برای یک کاربر خانگی و آپارتمانی روتر بی‌سیم فوق‌العاده‌ای است. از آن دست روترهایی که همیشه ازشان لذت می‌برید به شرط اینکه پول خریدش را داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. نمی دونم این بررسی اختصاصی بود یا کپی … چون همین عکس ها رو توی cnet.com دیده بودم.

    پ. ن: اصل این روترها به OpenWRT هست … اگه نصب بشه دیگه چیزی جلودارشون نیست. این مدل خاص از فایروال فوق حرفه ای Untangle هم پشتیبانی می کنه.

  2. سلام
    بررسی مودم D-Link DSL-124 رو هم لطفا بذارید توی سایت و با بقیه مودم های هم رده مقایسه کنید
    اگه اطلاعات کلی هم دارید که الان بتونه کمک کنه ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا