فناوری

ماجرای عدم اتصال گوشی‌های اپل و سامسونگ به اینترنت ۵G همراه اول و ایرانسل چیست؟

در چند نقطه کشور امکان دسترسی به اینترنت ۵G فراهم شده است. در تهران ایرانسل ۴ سایت ۵G و همراه اول یک سایت ۵G راه‌اندازی کرده‌اند. در شهر مشهد مقدس همراه اول ۲ سایت ۵G راه‌اندازی کرده است و در شیراز ایرانسل یک سایت ۵G دارد.

حالا مردم عادی با گوشی‌های ۵G و همان سیم‌کارت USIM خود می‌توانند به این سایت‌ها و اینترنت ۵G وصل شوند. بازار تست‌های اینترنت ۵G کاربران در شبکه‌های اجتماعی داغ شده است و هر کس می‌خواهد نشان بدهد زودتر از دیگران به اینترنت ۵G متصل شده است.

در این میان، برخی از کاربران گزارش دادند با اسمارت‌فون‌های شرکت اپل و سامسونگ موفق نشدند به سایت‌های ۵G همراه اول و ایرانسل وصل شوند.

خبرنگار سایت ترنجی در مشهد که اتصال به اینترنت ۵G با چهار گوشی از برندهای سامسونگ، شیائومی و هواوی را چک کرده است؛ باز می‌گوید گوشی‌های هواوی و شیائومی به ۵G وصل شدند ولی دو گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا فایوجی و گلکسی A42 فایوجی وصل نشدند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم گزارش دادند گوشی‌های آیفون ۱۲ به ۵G ایرانسل وصل نمی‌شوند. همین‌طور، گوشی وان‌پلاس ۸ پرو وصل نشده است.

در حالت عادی نباید هیچ‌گونه مشکلی برای اتصال به گوشی‌های ۵G از هر برندی و با هر پردازنده و مودم ۵G به سایت‌های ۵G همراه اول و ایرانسل وجود داشته باشد. پس، چرا برخی گوشی‌ها وصل می‌شوند و برخی گوشی‌ها خیر؟

چرا برخی گوشی‌های ۵G به اینترنت ۵G ایران وصل نمی‌شوند؟

خبرنگار سایت ترنجی در تماسی که با کارشناسان همراه اول داشته است؛ این‌طور شنیده که مشکل به خاطر عدم پشتیبانی از شبکه ۴۳۲ روی این گوشی‌ها است و در آینده‌ای نزدیک و با همکاری اپراتورها با سازندگان این گوشی‌ها برطرف می‌شود.

چون هنوز فرکانس‌های باند ۳۵۰۰ مگاهرتز به طور کامل آزاد نشدند و قرار است به‌زودی به مزایده گذاشته شوند؛ احتمالا شرکت‌های همراه اول و ایرانسل از باندهای رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز نامتعارفی برای ارائه سرویس اینترنت ۵G خود استفاده کردند و همین امر باعث شده در برخی گوشی‌ها این باندهای رادیویی پشتیبانی شوند و در برخی گوشی‌ها مشکل اتصال وجود داشته باشد.

احتمال دیگر، سازگاری زیرساخت و تجهیزات مخابراتی نصب شده برای ۵G در ایران با فناوری‌های مخابراتی شرکت‌های هواوی و زدتی‌ای است که باعث می‌شود گوشی‌های چینی برای اتصال مشکلی نداشته باشند ولی شاهد مشکل عدم اتصال در گوشی‌های اپل و سامسونگ باشیم.

آن‌طور که کارشناسان همراه اول گفته است؛ به‌زودی این مشکل با تعامل اپراتورها با سازندگان گوشی‌ها برطرف می‌شود. نکته اینجا است که شاید ارتباط و همکاری با شرکت سامسونگ ساده باشد و این شرکت به خاطر بازار بزرگ فروش گوشی که در ایران و خاورمیانه دارد؛ سریعا تغییرات لازم را اعمال کند ولی ایران چگونه می‌خواهد با اپل برای رفع مشکل آیفون‌ها تعامل داشته باشد؟

در تماسی که با یک کارشناس مخابرات داشتم؛ او گفت این مشکل در زیرساخت تجهیزات خود اپراتورها است و با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری حل خواهد شد و ارتباطی با شرکت‌های سامسونگ و اپل ندارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا