فناوری

رقابت اسپیس‌ایکس و وان وب: به‌زودی اینترنت ماهواره‌ای باندپهن به قطب شمال می‌رسد

دو شرکت وان‌وب و اسپیس‌ایکس در ارائه اینترنت ماهواره‌ای رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. اما این دو شرکت در یک نقطه و هدف کنار هم قرار گرفته‌اند و با هم مشارکت خواهند کرد و آن باز کردن پای اینترنت پرسرعت و باندپهن به قطب شمال است.

هر دو شرکت با دریافت بودجه‌های کمکی میلیارد دلاری و حمایت دولت‌هایی مانند انگلیس و ایالات متحده، می‌خواهند بخش‌هایی از قطب شما را زیر پوشش اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت خود ببرند.

این هفته، شرکت وان‌وب ۳۶ ماهواره اینترنتی دیگر را به فضا فرستاد تا سطح بیشتری از نواحی زمین، به‌ویژه بخش‌های از نواحی شمال را پوشش دهد. شرکت اسپیس‌ایکس هم تا کنون در قالب پروژه اینترنت استارلینک چندین هزار ماهواره وارد مدار زمین کرده و یکی از برنامه‌های آن، پوشش دادن قطب شمال است.

هنوز بسیاری از مناطق قطبی فاقد اتصال اینترنت هستند و در آن‌ها هیچ‌گونه ارتباط و اتصالی برقرار نیست؛ دقیقا همانند یک صحرای بی‌آب و خالی از سکنه!

اینترنت ماهواره‌ای در نواحی قطبی

دولت‌های انگلیس و ایالات متحده از نظرهای نظامی به این موضوع حساس شده و دوست دارند در این مناطق هم به اینترنت دسترسی داشته باشند. بنابراین، با تعریف پروژه‌هایی و اختصاص بودجه‌های کلانی می‌خواهند شرکت‌هایی مانند وان‌وب و اسپیس‌ایکس را مجاب به ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای در این مناطق قطبی کنند.

شرکت اسپیس‌ایکس می‌خواهد برنده پروژه گیگابیت انگلیس شود که در آن سرمایه‌گذاری نزدیک به ۷ میلیاردی برای رساندن اینترنت پرسرعت به قطب شمال در نظر گرفته شده است.

شرکت انگلیسی وان وب هم تلاش می‌کند هرچه سریع‌تر عقب‌ماندگی خود نسبت به پروژه استارلینک اسپیس‌ایکس را جبران کند و بتواند بخشی از بودجه دولت انگلیس برای این منظور را دریافت کند. وان وب سال گذشته تا آستانه ورشکستگی و تعطیلی رفت ولی کمک دولت انگلیش و همین طور همکاری با غول ارتباطات هند یعنی شرکت باهارتی گلوبال، آن را نجات داد.

ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس‌ایکس

در طرح اولیه، وان‌وب می‌خواست تا سال ۲۰۲۰ اینترنت را به قطب شمال برساند ولی مشکلات مالی و فنی مانع از تحقق این هدف شدند. فعلا وان وب ۱۴۶ ماهواره به فضا فرستاده است و به‌زودی ۵ ماهواره دیگر هم وارد مدار زمین می‌کند که گفته می‌شود مخصوص پوشش‌دهی قطب شمال هستند.

جالب این است که هم ماهواره‌های اسپیس‌ایکس و هم ماهواره‌های وان وب در بخش‌هایی از مدار زمین و نزدیکی خط استوا هستند که می‌توانند هر دو قطب شمالی و جنوبی را زیر پوشش قرار دهند و رساندن اینترنت به نواحی قطبی چندان دور از دسترس نیست.

تغییر شیوه زندگی مردم

شرکت اسپیس‌ایکس عرضه اینترنت ماهواره‌ای خود را آغاز کرده و اگرچه در نسخه بتا است ولی تا پایان سال به طور عمومی عرضه می‌شود. هزینه ماهیانه اینترنت استارلینک ۹۹ دلار به همراه خرید پکیج تجهیزات آن به قیمت ۵۰۰ دلار است ولی هنوز وان‌وب قیمتی برای سرویس اینترنت پرسرعت خود مشخص نکرده است.

ماهواره اینترنتی شرکت وان وب که کوچک‌تر از ماهواره‌های اسپیس‌ایکس هستند

ماهواره‌های وان‌وب در ارتفاع بالاتری نسبت به ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در مقایسه با زمین قرار می‌گیرند و پوشش‌دهی بیشتری خواهند داشت. همین‌طور، ماهواره‌های وان‌وب کوچکتر از ماهواره‌های استارلینک هستند. وان وب ماهواره‌های کمتری به فضا خواهد فرستاد و چون فاصله بیشتری با زمین دارند؛ احتمالا تاخیر بیشتری نسبت به اینترنت استارلینک دارند.

باید بدانید که به موازات تغییرات اقلیمی و آب شدن یخ‌های قطب شمال، علاقه‌مندی اقتصادی و نظامی به این مناطق هم بیشتر شده است و رقابتی بین آمریکا، روسیه و چین برای بهره‌مندی از مناطق قطبی شکل گرفته است. یک دلیل حمایت پنتاگون از اسپیس ایکس برای رساندن اینترنت به قطب شمال همین است.

راه‌اندازی سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای وان وب و اسپیس‌ایکس، قطعا شیوه دسترسی مردم به اینترنت را تغییر خواهد داد و در بسیاری از مناطق زمین که اتصال اینترنت برقرار نبوده یا اینترنت پرسرعت ارائه نشده است؛ مردم می‌توانند به راحتی به کارهای آنلاین و سرگرمی خود بپردازند. ترکیب اینترنت‌های ماهواره‌ای و ۵G و احتمالا ۶G باعث می‌شود شکل زندگی مردم هم تغییر کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. دقیقا هدف از این همه هزینه های میلیارد دلاری برای رسوندن اینترنت به قطب شمال و جنوب چیه؟ مطمئنا برای این تعداد کم کاربرها یا بهتره بگیم خیلی کم کاربرهای قطب این نوع اینترنت قراره ارائه بشه؟ یا هدف دیگه ای رو دنبال میکنن بودجه های میلیارد دلاری…؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا