فناوری

نت‌گیر اولین روتر چهار بانده Wi-Fi 6E دنیا را با قیمت ۱۱۰۰ دلار معرفی کرد

روتر مش وای‌فای AXE11000 اوربی جدید نت‌گیر

نت‌گیر اولین روتر چهار بانده مش وای‌فای دنیا را با پشتیبانی از استاندارد Wi-Fi 6E و قیمت ۱۱۰۰ دلار معرفی کرد.

روترهای مش وای‌فای Orbi نت‌گیر در بازار بسیار معروف و پر فروش هستند. نت‌گیر مدل‌های مختلفی از روترهای اوربی را تولید و روانه بازار کرده است. حالا، جدیدترین مدل این روترهای مش وای‌فای با پشتیبانی از آخرین نسل شبکه‌های وای‌فای Wi-Fi 6E و فرکانس جدید ۶ گیگاهرتز به‌زودی وارد بازار می‌شود.

روتر مش وای‌فای جدید AXE11000 اوربی نت‌گیر با شماره مدل RBKE963 دارای چهار فرکانس رادیویی وای‌فای است. طراحی این روتر دقیقا مشابه روترهای اوربی قبلی است ولی در دو رنگ سفید و مشکی ویژه به فروش خواهد رسید.

نت‌گیر می‌گوید این روتر Wi-Fi 6E دارای آخرین استاندارد رمزنگاری وای‌فای WPA3 است و از ۳۰ روز آموزش رایگان با Netgear Armor پشتیبانی می‌کند. Netgear Armor سیستم اسکن تهدیدات و حملات آنلاین و اینترنتی بر ضد دستگاه‌ها و شبکه است.

نت‌گیر می‌گوید روی این روتر می‌توانید دستگاه‌های خود را طوری تنظیم کنید که فقط به فرکانس ۶ گیگاهرتز وصل شوند یا اینکه یک باند رادیویی را کاملا به دستگاه‌های هوشمند و اینترنت اشیا در خانه اختصاص دهید.

روتر AXE11000 جدید نت‌گیر دارای چهار باند رادیویی است. یک باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و دو باند رادیویی ۵ گیگاهرتز که یک باند برای استفاده کاربران و باند دیگر برای ارتباط اختصاصی بی‌سیم backhaul میان روترهای مش وای‌فای است. آخرین باند رادیویی هم فرکانس پرسرعت و ارتباط نزدیک ۶ گیگاهرتز است.

گران‌ترین روتر تاریخ نت‌گیر

نت‌گیر روتر مش وای‌فای RBKE963 را با یک نود اضافی در بسته دو تایی به قیمت ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رساند که برای یک روتر وای‌فای رکوردشکنی قیمتی محسوب می‌شود. هر نود اضافی برای این سیستم مش وای‌فای باز ۵۹۹ دلار قیمت دارد. بسته سه‌تایی این روتر شامل یک روتر اصلی و دو نود با قیمت ۱۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

این قیمت تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از قیمت عرضه اولین روتر اوربی AC1200 است. حتی روتر AX6000 اوربی نت‌گیر نیز قیمت‌هایی در حدود ۵۰۰ دلار دارد. نت‌گیر می‌گوید روتر مش وای‌فای RBKE963 اولین روتر چهار بانده دنیا است و بالاترین ارتقا و به‌روزرسانی در میان روترهای وای‌فای را دارد و به همین خاطر گران‌تر است.

این روتر برای خانه‌ها و فضاهای کاری و تجاری بزرگ که نیاز به یک وای‌فای کاملا سریع و تضمین شده دارند؛ طراحی و عرضه شده است. به همین دلیل، این روتر دارای یک درگاه WAN با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و ۴ درگاه گیگابیتی است که البته یک درگاه می‌تواند به عنوان backhaul کابلی با سرعت ۲.۵ گیگابیت نیز کار کند.

نت‌گیر در حالی روتر جهار بانده Wi-Fi 6E را روانه بازار می‌کند که در کشورهای پیشرفته، هنوز کاربران در حال سوئیچ از شبکه‌های وای‌فای ۵ به وای‌فای ۶ هستند و در دنیا کمتر دستگاهی می‌توان یافت که از وای‌فای Wi-Fi 6E و باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز پشتیبانی کند.

وقتی بخواهیم این دستگاه‌ها را فهرست کنیم؛ به گوشی سامسونگ گلکسی S21 و فولد ۳، لپ‌تاپ Dell Latitude 5520 و لنوو Thinkpad T14 یا تلویزیون سامسونگ Neo QLED 8K TV و کارت PCIe اینتل Wi-Fi 6E می‌رسیم.

به احتمال زیاد، روتر اوربی جدید نت‌گیر در آینده به یکی از پرچم‌داران Wi-Fi 6E در دنیا تبدیل می‌شود ولی انتظار نمی‌رود در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به این محبوبیت برسد. باید منتظر آزمایش‌ها و ارزیابی‌های این روتر باشیم تا ببینیم واقعا چه سرعتی روی فرکانس ۵ و ۶ گیگاهرتز به ما می‌دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا