فناوری

۱۰ پرسش و پاسخ درباره آنلاک مودم

اگر قصد آنلاک مودم‌تان را دارید یا می‌خواهید مودم جدیدی بخرید؛ حتما این پرسش‌ها و پاسخ‌ها را بخوانید

ظاهرا آنلاک مودم بیشتر از خرید مودم برای کاربران مهم است. روزانه ده‌ها سوال درباره آنلاک مودم‌های مختلف، هزینه آنلاک مودم، مشکلات پس از آنلاک مودم، استفاده از سیم‌کارت یک اپراتور روی مودم دیگری و خرید مودم آنلاک از سوی کاربران مطرح می‌شود و در بسیاری از موارد، باید جوابی مشابه بدهیم.

قبلا، در مطلب «آنلاک مودم و همه مزایا و معایب‌اش» درباره این موضوع مقداری صحبت کردیم و حالا می‌خواهیم ۱۰ پرسش مهم و تکراری و رایج کاربران درباره آنلاک مودم‌ها را پاسخ بدهیم تا شاید کمکی بیشتری به خریداران یا دارندگان مودم‌ها در این زمینه کرده باشیم.

۱- خودمان می‌توانیم مودم را آنلاک کنیم؟

بستگی به مدل و برند مودم، سطح سواد و دانش و تسلط شما بر مباحث مودم و آنلاک و داشتن نرم‌افزار و فایل فلش مودم دارد.

هم‌اکنون، روی اینترنت به فارسی، آموزش‌هایی درباره آنلاک برخی مودم‌های سیم‌کارتی پرفروش بازار ایران منتشر شده و با داشتن فایل بکاپ دیتا یا فایل فلش، می‌توانید مودم‌تان را آنلاک کنید ولی این آموزش‌ها و دستورالعمل‌ها غالبا برای مودم‌های سطح پایین و ساده است و مودم‌های گران‌قیمت و رده بالا یا کمتر شناخته شده، مراحل آنلاک پیچیده‌تر و سخت‌تری داشته و امکان اشتباه و خرابی مودم بیشتر است.

همیشه، توصیه نخست ما این است که مودمی بخرید که نیاز به آنلاک شدن نداشته باشد. دوم، اگر ناچار به آنلاک مودم شدید؛ بدهید یک متخصص برای شما آنلاک کند و سوم اینکه اگر می‌خواهید واقعا خودتان مودم‌تان را آنلاک کنید؛ آماده پذیرش عواقب آن باشید.

۲- هزینه آنلاک مودم چقدر است؟

واقعا یک هزینه ثابت وجود ندارد و در این بازار آشفته و زیرزمینی، هر شخصی، کانال تلگرامی، وب‌سایت و فروشگاهی برای خودش یک تعرفه و نرخ دارد. براساس اینکه مودم شما چیست و چقدر آنلاک آن سخت یا آسان است؛ هزینه متفاوت می‌شود.

برخی افراد برای دریافت فایل فلش آنلاک مودم یا آموزش دیدن آن وقت گذاشتند و هزینه کردند؛ بنابراین دریافت مبالغی مانند ۱ میلیون تومان برای یک آنلاک مودم از سوی آن‌ها توجیه دارد.

۳- نرم‌افزار آنلاک مودم چیست؟

برای غالب مودم‌ها، نیاز به هیچ نرم‌افزار خاصی ندارید و صرفا با اتصال مودم به یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ و ورود به پنل کاربری مودم از طریق یک مرورگر وب و لود فایل فلش و چند تنظیم دیگر، مودم را آنلاک کنید.

با این وجود، نرم‌افزارهایی مانند DC-Unlocker و Huawei Modem Unlocker در برخی وب‌سایت‌ها و آموزش‌ها استفاده می‌شوند.

نرم افزار آنلاک مودم

نکته کلی که باید بدانید؛ شیوه آنلاک یک مودم با مودم دیگر متفاوت است و گاهی حتی در یک مدل مودم مشابه ولی با دو سریال نامبر، دور روش آنلاک باید استفاده شود. موضوعی که برای مودم معروف هواوی B612 با سریال نامبر قدیم و جدید شاهد هستیم.

همان‌طور که شما در تلاش برای آنلاک مودم‌ها هستید؛ شرکت‌های سازنده مودم‌ها یا اپراتورها هم به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از آنلاک مودم‌ها هستند و هر روز کار را سخت‌تر می‌کنند.

۴- مودم L443 ارزش آنلاک شدن را دارد؟

کاربران زیادی مودم همراه اول L443 یا همان یوتل L443 را خریداری کرده‌اند و بعد متوجه می‌شوند در منطقه آن‌ها، همراه اول خوب آنتن نمی‌دهد و اکنون می‌خواهند مودم را آنلاک کرده تا بتوانند سیم‌کارت ایرانسل یا مبین‌نت یا رایتل را روی آن استفاده کنند.

مودم L443 واقعا یک مودم ارزان قیمت و سطح پایین با وای فای تک بانده و سرعت دانلود حداکثر ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. اگرچه آنلاک آن نسبتا آسان است و اگر خودتان کمی مهارت داشته باشید و آموزش ببینید و فایل‌های لازم را دریافت کرده باشید؛ می‌توانید آنلاک کنید ولی پیشنهاد می‌کنیم برای آنلاک کردنش هزینه نکنید.

چون، احتمالا در آینده‌ای نزدیک، دوباره با محدودیت‌هایی روبرو شده و می‌خواهید مودم را عوض کنید. پس، هزینه کردن برای مودمی با مشخصات محدودی مانند L443 اصلا منطقی نیست. یک زمانی می‌خواهید مودم ایرانسل TF-i60 H1 را آنلاک کنید؛ خوب ارزشش را دارد؛ چون هم از اینترنت ۴.۵G و هم اینترنت TDLTE پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های بسیار خوبی دارد ولی درباره مودم‌هایی مانند یوتل L443 یا مبین‌نت ۳۱۰۰ ارزش هزینه کردن برای آنلاک را ندارند.

۵- وقتی مودم را آنلاک کنم؛ هر سیم‌کارتی را پشتیبانی می‌کند؟

اگر مودم درست آنلاک شده باشد؛ باید از هر سیم‌کارت اپراتوری روی آن کار کند و بتوانید به اینترنت وصل شوید.

البته، باید یک نکته بسیار مهم را مدنظر قرار دهید. وقتی یک مودم FDD را آنلاک می‌کنید؛ فقط از سیم‌کارت‌های FDD و یک مودم TDLTE وقتی آنلاک می‌شود؛ فقط از سیم‌کارت‌های TDLTE پشتیبانی می‌کند.

به طور مثال، نمی‌توانید مودم ایرانسل i40 b1 را آنلاک کرده ولی روی آن سیم‌کارت TDLTE بیندازید و انتظار داشته باشید به اینترنت TD-LTE ایرانسل وصل شوید. مودم ایرانسل i40 b1 یک مودم FDD است و فقط از باندهای فرکانسی ۴G LTE پشتیبانی می‌کند و از باند فرکانسی ۴۳ برای اینترنت تی دی ال تی ای پشتیبانی نمی‌کند.

مودم ایرانسل i40 b1
مودم ایرانسل FD-i40 B1

یا مثلا نباید انتظار داشته باشید مودم Gp-2101 ایرانسل را آنلاک کرده و سیم‌کارت رایتل یا همراه اول روی آن بیندازید؛ چون اصولا این مودم برای اینترنت TDLTE است.

در مودم‌های ۴G/TDLTE (مانند مبین‌نت ۳۱۰۰D) یا ۴.۵G/TDLTE (مانند ایرانسل TF-i60 G1)، بله وقتی آنلاک شوند؛ می‌توانید هر سیم‌کارت ۴G LTE و TDLTE را استفاده کنید.

۶- اگر یک مودم TDLTE را آنلاک کنیم؛ می‌توانیم سیم‌کارت فورجی معمولی روی آن استفاده کنیم؟

همه‌چیز بستگی به باندهای فرکانسی مودم شما دارد. غالبا، نمی‌توانید با یک مودم TDLTE به شبکه FDD وصل شوید؛ جز اینکه از باندهای فرکانسی ۱ و ۳ و ۷ پشتیبانی کند.

۷- آیا مودم‌هایی که آنلاک می‌شوند؛ مشکل قانونی ندارند؟ اپراتورها نمی‌توانند سیستمی پیاده‌سازی کنند که مودم از کار بیفتد؟

آنلاک مودم یک کار غیرقانونی و غیرشرعی است و مسئولیت‌های آن برعهده خود کاربر است ولی هنوز اپراتورها سیستمی پیاده‌سازی نکردند که مثلا مودم‌های آنلاک شده را شناسایی و از کار بیندازند یا کاری کنند که سیم‌کارت و مودم بسوزد یا بسته اینترنت قابل استفاده نباشد.

وقتی یک مودم با موفقیت آنلاک شد؛ قابلیت استفاده همه سیم‌کارت‌ها را پیدا می‌کند و مشکل فنی در این زمینه نخواهید داشت.

۸- خرید یک مودم آنلاک به صرفه‌تر است یا خرید یک مودم لاک شده و بعد هزینه کردن برای آنلاک آن؟

پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌دانید می‌خواهید از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف استفاده کنید؛ از ابتدا یک مودم آنلاک بخرید و خیالتان را راحت کنید.

گاهی اوقات آنلاک کردن یک مودم هزینه و مشکلات بسیار بیشتری نسبت به خرید یک مودم آنلاک دارد.

الان بازار مودم‌های سیم‌کارتی در ایران بسیار متنوع شده است و شما به راحتی می‌توانید با هر بودجه و محدوده قیمتی، یک مودم آنلاک کارخانه برای اینترنت FDD یا TDD یا هر دو خریداری و استفاده کنید و کلا ذهن‌تان را از بحث آنلاک مودم خلاص کنید.

۹- چگونه بفهمیم یک مودم آنلاک یا لاک شده است؟

مودم‌هایی که توسط اپراتورها به فروش می‌رسند؛ حالا چه اپراتور موبایلی در ایران یا خارج از کشور؛ لاک شده هستند.

بنابراین، مودم‌هایی که توسط مبین‌نت، همراه اول، ایرانسل، آسیاتک، رایتل، شاتل موبایل، تک نت، زی تل، وینکس، پیشگامان، مبنا تلکام و … فروخته می‌شوند یا لوگوی آن‌ها روی مودم درج شده است؛ مودم لاک شده هستند.

حتی مودم‌هایی از اپراتورهای موبایل خارجی مانند وودافون که در ایران به فروش می‌رسند؛ لاک شده بود؛ جز اینکه پیش از ورود به ایران آنلاک شده باشند.

مودم هواوی E5785-330

در این زمینه، استثناهایی انگشت‌شمار داریم؛ مثلا ایرانسل اقدام به فروش مودم هواوی E5785-330 به صورت آنلاک برای اینترنت ۴G LTE و TD-LTE کرده است.

۱۰- وقتی یک مودم آنلاک می‌شود؛ همه قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن باز خواهند شد؟

خیر!

در ایران بیشتر اوقات منظور از آنلاک مودم، پشتیبانی از انواع سیم‌کارت‌ها است نه قابلیت‌ها و ویژگی‌های پنل کاربری تحت وب!

دقیقا مودم‌هایی وارد بازار ایران شده است که در ظاهر آنلاک هستند و از سیم‌کارت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند ولی در پنل کاربری آن‌ها، برخی قابلیت‌ها توسط اپراتور خارج از کشور قفل شده است.

یا مدل‌هایی از مودم هواوی B612 وارد بازار ایران شده که امکان آنلاک شدن پنل کاربری را نمی‌دهد ولی از سیم‌کارت‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا