راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های ایرانسل GP2101 و GP2101 Plus چیست؟

ایرانسل این روزها یک مودم TD-LTE جدید عرضه کرده و روی فروشگاه این شرکت و همین‌طور سایت‌های معتبر فروش آنلاین قرار گرفته است.

مودم ایرانسل GP2101 Plus از نظر نام و ظاهر بسیار شبیه به مودم GP2101 است. حتا مشخصات این دو مودم هم بسیار به هم نزدیک است. از نظر قیمتی هم نزدیک به هم هستند. همین موضوع باعث شد سراغ این قضیه برویم که این دو مودم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کاربارن باید کدام‌یک را خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: سیم‌کارت دائمی TD-LTE ایرانسل چیست و چه ویژگی‌ها دارد؟

هر دو مودم GP2101 و GP2101 Plus برای استفاده از سیم‌کارت و اینترنت TD-LTE عرضه شدند. از فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کرده و یک مودم داخلی و رومیزی محسوب می‌شوند.

تراشه مودم استفاده شده روی این مودم‌های از نوع LTE Cat4 است که حداکثر سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت می‌شود.

وای‌فای تک بانده با MIMO 2×2 و حداکثر ۳۰ کاربر همزمان، استفاده از آداپتور برق و عدم پشتیبانی از باتری، پردازنده Sequans و عدم پشتیبانی از VoWiFi و VoLTE، پشتیبانی از NAT و IPv6 دیگر مشخصات مشترک و مشابه این دو مودم ایرانسل هستند.

از نظر اندازه و وزن هم مشابه هم هستند و از یک شیار سیم‌کارت نانو و کلیدهای ریست و WPS استفاده می‌کنند.

تفاوت مودم‌های GP2101 و GP2101 Plus

شاید بتوان گفت تنها تفاوت این دو مودم اینترنت ثابت نسل چهار در تعداد درگاه‌های شبکه LAN است. 

مودم GP2101 از یک درگاه LAN یا RJ45 سود می‌برد ولی مودم GP2101 Plus به ۴ درگاه LAN مجهز شده است که امکان اتصال تعداد دستگاه‌های بیشتری با کابل شبکه به مودم و اینترنت TD-LTE را فراهم می‌کند.

مودم GP2101 Plus بیشتر برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها معرفی شده است که نیاز به درگاه‌های LAN بیشتری دارند. مودم GP2101 با یک درگاه LAN برای کاربران خانگی بهتر است.

قیمت مودم GP2101 Plus روی سایت ایرانسل ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است. مودم GP2101 روی سایت ایرانسل فروش ندارد ولی روی سایت‌های دیگر با قیمت ۱۹۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به‌روزرسانی: در تبلیغات ایرانسل و صحبت‌های نمایندگی این شرکت؛ ادعا می‌شود که قدرت گیرندگی آنتن‌های مودم GP2101 Plus بالاتر از نسل قبلی است. احتمالا به خاطر ارتقای تراشه این صحبت صحیح است ولی اینکه چقدر گیرندگی افزایش یافته و محسوس است یا خیر را باید به طور عملی بررسی کرد.

سعی می‌کنیم در روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره مودم GP2101 Plus جمع‌آوری کرده و این پست را دوباره به‌روزرسانی کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫26 دیدگاه ها

  1. یکی از تبلیغات ایرانسل روی نسخه پلاس انتن دهی بهتر نسبت به نسخه قدیمی هست
    میشه این موضوع رو دقیقتر بررسی کنید؟

  2. دوستان اگر کسی این مودم GP-2101 plus داره لطفا به بقیه هم اطلاع رسانی کنه. من دنبال مودمی هستم که آنتی دهیش خوب باشه و سرعت آپلودش خوب باشه. من اصلا از مدل TF-i60 راضی نیستم اصلا چیز جالبی نیست حداقل تو منطقه ما که سمت خ آزادی هستیم.

    1. دوست عزیز
      مودم GP-2101 plus همان مودم GP-2101 با درگاه‌های اترنت بیشتر است. مودم GP-2101 کارایی و عملکرد خوبی از خودش روی TD-LTE نشان داده و خودم به شخصه چند ماهی باش کار کردم راضی بودم. به نظرم فعلا GP-2101 و GP-2101 plus بهترین مودم TD-LTE در بازار ایران برای سیم‌کارت ایرانسل هستند
      مشکل اینه که انتخاب دیگری نداریم!!!

  3. سلام، وقت بخیر
    جناب محمدی‌زاده، حالا بین مدل ۲۱۰۱ معمولی و پلاس کدام را پیشنهاد میکنیم بخریم؟ هر دو رو سایت ایرانسل داره. تعداد لن هم مهم نیست. صحبت سر همان گیرندگی است که خود ایرانسل میگه مدل پلاس بهتر از معمولی است.
    سپاسگزارم

    1. سلام
      اگر تعداد درگاه‌های LAN برایتان اهمیت ندارد؛ جی‌پی ۲۱۰۱ را بخرید
      برخلاف گفته ایرانسل، گیرندگی هر دو مدل مشابه هم است. برخی گزارش‌های کاربران هم نشان می‌دهد GP2101 با سیم‌کارت ۴G کار نمی‌کند
      من خودم با GP2101 کار کردم و نسبتا راضی بودم ولی هنوز GP2101 دستم نرسیده و مقایسه عملی ندارم

  4. کسی میدونه این مودم gp.2101plus چه جوری مخفی میشه hidn هر روشی رو امتحان کردم نشد لطفا بگید مشکلی اصلیش اینه فعلا

  5. سلام مهندس آنتن دهی هردو زعیف میتونم کاری کنم آنتن دهیش بهتر شه آنتن شون رو یک هر جا بگین بردم آما بازم زعیف چیکار کنم

  6. مهندس سلام و عرض ادب
    به پیشنهاد شما بعد از ۱۵ سال استفاده از ADSL مودم ۲۱۰۱ پلاس را خریدم. قبلش با هماهنگی خدمات ایرانسل متوجه شدم منزل ما مشکلی با TDLTE نداره.
    حال چندین مشکل دارم که بسیار سپاسگذار خواهم شد راهنمائی بفرمایید:
    – مثل هر مودم دیگری چنانچه بخواهم Firmware اونو آپدیت کنم چه کنم؟ چون تو سایت شرکت ایرانسل نیست

    – میشه تمنا نمایم آموزشهای خاصی اگر در Configuration کردن setup مودم هست راهنمائی بفرمایید؟ (چون خیلی تکنیک‌هایی هست که عملا کمتر کسی از اونها آگاهه)

    – حداقل آنتن ۲ است ولی سرعتی که میگیرم (با توجه به اپلیکیشن Speedtest ) سرعت دانلود ۱۲مگ بر ثانیه و آپلود ۴ مگ است که فکر میکنم خیلی پایینه!! به ایرانسل که زنگ میزنم اینگونه راهنمائی میکنند:
    – جای مودم را عوض کنید….
    – سیم کارت را برداشته و دوباره جا بزنید…..
    – خاموش روشن کنید…..
    که استاد هردوی ما میدانیم راهنمائی‌های صحیحی نیست.

    ممنون و با تقدیم احترام

    1. سلام بر خلبان عزیز

      مودم GP2101 مودم بدی نیست. کمی باش کار کردم و رضایت‌بخش است. حداقل نسبت به مودم Tf-i60 و مدل‌های دیگر بهتر کار می‌کند.

      ۱- برای آپدیت فریم‌ویر مودم وارد پنل مدیریتی شوید و به بخش تنظیمات مدیریت روتر یا Adminstrator یا ابزارهای روتر بروید و گزینه به‌روزرسانی فریم‌ویر را پیدا کنید. قبلش باید بررسی کنید اصلا یک فریم‌ویر جدید برای این مودم عرضه شده است یا خیر. فایل فریم‌ویر جدید را آن‌جا آپلود می‌کنید و باقی مراحل

      ۲- کلا پوشش‌دهی اینترنت TD-LTE بالا نیست و همین دو آنتنی که دارید باز هم خوب است. با جابه‌جا کردن محل مودم شاید کمی اوضاع آنتن‌ها و سرعت اینترنت بهتر شود ولی یک راه‌حل جامع و نهایی نیست

      ۳- مشکل سرعت پایین روی اینترنت Td-LTE بیشتر به آنتن‌های ایرانسل و اپراتورهای دیگر برمی‌گردد و چندان ربطی به مودم یا محل خانه کاربر ندارد

      ۴- اگر امکانش را دارید چند جای دیگر مودم را ببرید و امتحان کنید. مثلا خانه دوستی یا آشنایی، پدر و مادر و … اگر تفاوت سرعت چندانی ندارید پس مشکلی نیست و باید با همین سرعت سر کنید تا اوضاع آنتن‌دهی بهتر شود ولی مثلا اگر سرعت دو یا سه برابر شد باید به مودم یا محل انتن‌دهی شک کنید

      ۵- به روی چشم، سعی می‌کنم برخی تنظیمات پیشرفته مودم‌ها را آموزش بدهم

      موفق باشید دوست عزیز

  7. سلام.ببخشید که این سؤال رو اینجا مطرح میکنم.من یه مودم GP-2101 Plus از ایرانسل خرید کردم.مشکلی که دارم این هست که با گوشی که بهش وصل میشم نت دارم ولی وقتی با وایرلس لپتاپ بهش وصل میشم نت ندارم.جالب اینجاست که مودم رو با کابل که وصل میکنم نت دارم.ویندوزم ۸.۱ هست.

    1. مشکل در بخش وای‌فای لپ‌تاپ است. چند احتمال وجود دارد:

      ۱- کارت شبکه بی‌سیم درست نصب نشده است
      ۲- رمز عبور وای فای درست وارد نشده است
      ۳- ویندوز ۸.۱ در بخش وای‌فای مشکلی دارد
      ۴- تنظیمات وای‌فای ویندوز درست نیستند

      باید تک تک این موارد را بررسی کنید

    1. آنلاک کردن این مودم عملاً در حال حاضر در ایران به هیچ دردی نمیخوره، چون باند فرکانسی این مودم ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ هستش و به غیر از ایرانسل و مبین نت بقیه اوپراتور ها یعنی همراه اول و رایتل برای ۴g از باند فرکانسی ۱۸۰۰ استفاده میکنند که این مودم اصلا از این فرکانس پشتیبانی نمیکنه.

  8. سلام به شما ,
    من میخواستم یه کابل یو اس پی به دی سی بگیرم واسه زمانی که برق قطع بشه , بتونم با پاور بانک یا
    لپ تاپ روشنش کنم , چند نمونه کابل تبدیل رو تو سایت دیدم ولی میخواستم قبل از خرید راهنماییم کنید,
    به طور مثال سایز کابل دی سی ترانس چند میلیمتری ,
    نر یا مادگی و تا چند ولت باید بتونه جریان برق رو عبور بده,
    پیشاپیش از شما به خاطر راهنماییتون سپاس گذارم.

    1. ولتاژ مورد نیاز این مودم ۱۲ ولت است، درحالی که پورت USB استاندارد ولتاژش ۵ ولت هستش، شما به هیچ عنوان بصورت مستقیم از طریق هیچ کابل USB نمیتونید ولتاژ مورد نیاز این مودم رو تامین کنید.

  9. دوستان لطفا توجه داشته باشید که برای اینکه سیم کارت معمولی روی این مودم ها کار کنه باید پین سیم کارت رو بردارید.چند ساله که این مودم ها اومده و همیشه بحث سر اینه که با سیم کارت عادی ایرانسل کار میکنه یا نه.بله کار میکنه و اونایی که نتونستن باهاش کار کنن چون سیم کارتشون پین داشته وگرنه کامل کار میکنه.

  10. من هم ۲۱۰۱ دارم هم ۲۱۰۱پلاس چندین بار تستهای مختلف گرفتم در شرایط مختلف گرفتم ۲۱۰۱ پلاس یه افتضاح به تمام معناست به هیچ عنوان توصیه نمیشه سرعتش حتی در کنار ۲۱۰۱ یک چهارم

  11. Gp 2101 بهتره چون تو پلاس لن اضافی جوابگو نیست به دلیل سرعت ایرانسل
    گیرنده معمولی و انتن دهی مودم عادی در بیشتر مواقع سه چراغ واقعی هست ـ

    مدل معمولی کم جا و شکیلتر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا