راهنمای خرید

پیشنهادی فوق‌العاده: مودم قدیمی خود را به یک مودم روتر مش وای فای ۶ با اینترنت VDSL تبدیل کنید

معرفی مودم روتر تی پی لینک Deco X20-DSL

اگر یک مودم قدیمی دارید و تصمیم گرفتید آن را با مودم جدیدی تعویض کنید؛ چند انتخاب پیش روی شما است: نخست، یک مودم با همان مشخصات مودم قدیمی ولی نسخه جدیدتر بخرید. دوم، مودمی با یک سطح بالاتر و کمی به‌روزتر ولی با هزینه نسبتا معقولی خریداری کنید و راه‌حل سوم، خرید یک مودم کاملا به‌روز، مدرن، قدرتمند و مناسب نیاز شما است.

مثلا، اگر یک مودم ADSL قدیمی با وای فای N300 دارید و بخواهید آن را تعویض کنید؛ می‌توانید یک مودم ADSL با وای فای دو بانده AC یا در راه‌حل سوم یک مودم ADSL/VDSL با وای فای ۶ خریداری کنید. حالا، اگر در یک خانه ویلایی یا بزرگ و چند طبقه زندگی می‌کنید؛ شاید بخواهید فناوری مش وای فای را هم استفاده کنید و در هر نقطه از خانه یک نود وای فای قوی داشته باشید.

خوب، کمتر محصولی در بازار یافت می‌شود که همه این ویژگی‌ها را داشته باشد؛ یعنی یک مودم روتر VDSL با وای فای ۶ باشد؛ روتر مش وای فای باشد، مشخصات و درگاه‌ها و قدرت کافی هم به شما بدهد.

بیشتر بخوانید: بررسی مودم VDSL ایسوس DSL-AX82U: مودم روتر وای‌فای ۶ برای گیمینگ

 

خوش‌بختانه، یک سالی است تی پی لینک چنین محصولی را ساخته و وارد بازار کرده است. مودم روتر TP-Link Deco X20 یا AX1800 VDSL Whole Home Mesh WiFi 6 Gateway چیزی است که قطعا آرزوی بسیاری از کاربران ایرانی است. به‌ویژه، اکنون در بازار ایران که خرید مودم VDSL در اولویت است.

تی‌پی‌لینک در سال ۲۰۲۰ مودم Deco X73-DSL را از خانواده Deco معرفی کرد و در سال ۲۰۲۱ سراغ معرفی مدل Deco X20 رفته است تا همیشه در این بازار یک مودم به‌روز داشته باشد.

معرفی مودم تی‌پی‌لینک Deco X20-DSL

ما معمولا زیاد درباره روترهای Whole Home Mesh WiFi 6 تی‌پی‌لینک شنیده‌ایم ولی اینکه یک مدل از آن‌ها، قابلیت پشتیبانی از اینترنت ADSL و VDSL را داشته باشد؛ جذاب می‌شود.

این مودم روتر در بسته‌های تک عددی شامل یک مودم Deco X20-DSL، بسته دو عددی شامل یک مودم Deco X20-DSL و یک روتر Deco X20 و در بسته‌های سه عددی شامل یک مودم روتر Deco X20-DSL و دو روتر Deco X2 عرضه می‌شود.

مش وای فای VDSL

مودم روتر Deco X20 از استاندارد VDSL2 و  Profile 35b پشتیبانی می‌کند و می‌تواند سرعت اینترنتی تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشد. ضمن اینکه این مودم از فناوری‌ها و استانداردهای ADSL و ADSL2 و +ADSL2 و VDSL نیز پشتیبانی می‌کند و یک مشتری می‌تواند آن را برای هریک از این اتصال‌ها استفاده کند.

پردازنده مرکزی مودم X20-DSL چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز است و ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی (با قابلیت تشخیص خودکار و تبدیل به WAN) به همراه ۱ درگاه DSL یا همان خط تلفن ثابت است. این درگاه‌ها شما را از هر روتر جداگانه دیگری بی‌نیاز می‌کنند.

مش وای فای ۶

اما در بخش روتری یا وای‌فای دستگاه تی پی لینک Deco X20-DSL شاهد پشتیبانی از وای فای ۶ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و رده AX1800 هستیم که تقریبا پر طرفدارترین رده کاربری برای مشتریان خانگی است. در این رده، سرعت وای فای فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۲۰۱ مگابیت و سرعت وای فای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۵۷۴ مگابیت می‌رسد که برای کاربران خانگی عالی است و از هر نظر کافی به نظر می‌رسد. ضمن اینکه بیش از ۱۵۰ دستگاه می‌توانند به طور همزمان به این مودم روتر وصل شوند.

تی پی لینک می‌گوید مودم Deco X20-DSL می‌تواند بالای ۲۰۰ مترمربع را زیر پوشش وای فای ۶ قوی ببرد. با اتصال روترهای Deco X20 به این مودم و ساخت یک شبکه مش وای فای، می‌تواند یک خانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ مترمربعی را از وای فای پرسرعت بهره‌مند کرد.

مودم تی پی لینک

مزیت بزرگ خرید مودم تی پی لینک Deco X20-DSL این است که دیگر شما نیازی به خرید یک روتر مش وای فای ۶ و یک مودم VDSL جداگانه ندارید و دو محصول را در یک محصول ادغام شده، خریداری کردید.

بدون چنین دستگاهی، کاربرانی که می‌خواهند کل ساختمان چند طبقه یا خانه ویلایی خود را وای فای پر سرعت بدهند و اینترنت ADSL یا VDSL دارند؛ ابتدا باید یک مودم ADSL/VDSL خریداری کنند تا اینترنت وارد خانه شود. در گام بعدی، باید یک روتر وای فای ۶ یا یک روتر مش وای فای ۶ خریداری کنند و بعد سراغ روترهای نود فرعی برای نصب در نقطه‌های مختلف خانه بروند.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین مودم‌های VDSL بازار ایران

اما Deco X20-DSL کار را ساده کرده و با خرید آن، شما یک مودم VDSL و یک روتر مش وای فای قدرتمند دارید و در صورت نیاز باید روترهای نود فرعی آن را خریداری کنید. حتی شما می‌توانید با خرید پاورلاینی مانند Deco P9، اینترنت پرسرعت را روی کابل‌های برق خانگی به اتاق‌های مختلف برسانید.

امکانات تی پی لینک Deco X20-DSL

مودم VDSL تی پی لینک دارای دو انتن داخلی است و از فناوری‌های روز شبکه‌های وای فای مانند Beamforming و MU-MIMO و OFDMA سود می‌برد. مزیت دیگر این مودم، مجهز بودن به پروتکل رمزنگاری WPA3 در کنار WPA2 است که در حال حاضر، امن‌ترین سرویس رمزنگاری اطلاعات بی‌سیم است. در کنار WPA3، پنل کاربری این مودم به فایروال SPI و Access Control نیز دسترسی دارد.

تی پی لینک AX1800 VDSL

تی‌پی‌لینک همانند دیگر محصولات شبکه رده بالای خود، مودم X20 را با راه‌کار HomeShield Security عرضه می‌کند که یک پکیج کامل امنیتی شامل تشخیص IoT بی‌درنگ، مسدودکننده سایت‌های دارای بدافزار، سیستم تشخیص نفوذ، محافظت در برابر حملات DDoS و اسکنر شبکه خانگی است.

شما می‌توانید روی این مودم، برای هر فرکانس وای فای یک شبکه میهمان تعریف کنید و دارای ویژگی QoS برای دستگاه‌ها است. OTA Firmware Upgrade و Port Forwarding و قابلیت‌های IPTV را نیز به مجموعه امکانات نرم‌افزاری مودم X20 اضافه کنید. برای دسترسی به این امکانات می‌توانید اپلیکیشن Deco تی‌پی‌لینک را نصب کنید تا راحت‌تر بتوان همه‌چیز را مدیریت کرد.

ایده‌آل کاربران اینترنت VDSL

در نهایت، مودم Deco X20-DSL یک راه‌کار کامل و به‌روز برای دسترسی به اینترنت و وای‌فای در خانه‌های بزرگ است؛ جایی که کاربران دوست دارند به وای فای ۶، شبکه‌های مش وای فای و سریع‌تری ارتباطات مجهز شوند. برای افرادی که اینترنت VDSL دارند؛ یک محصول ایده‌آل است؛ به‌ویژه اگر بتوانید آن را با یک یا دو روتر X20 خریداری کنید و یک شبکه مش وای‌فای در خانه بسازید.

قیمت مودم روتر مش وای فای ۶ تی‌پی‌لینک Deco X20-DSL در انگلیس حدود ۱۰۴ پوند یا ۱۳۰ یورو است. این نکته را هم باید یادآور شد که تی پی لینک این محصول را در هر کشوری ارائه نمی‌کند و بیشتر برای کشورهای آسیای شرقی و اروپا است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
forbes

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا