فناوری

اگر هر شب مودم را خاموش می‌کنید؛ اینترنت شما کند شده و شاید هک شوید!

از نظر اقتصادی و صرفه‌جویی در مصرف برق نیز خاموش کردن هر شب مودم ایده خوبی نیست!

اگر هر شب، پیش از رفتن به خواب، مودم و وای فای را خاموش می‌کنید؛ باید بدانید این کار اصلا ایده خوبی نیست و در قبال یک مزیت، چندین عیب بزرگ برای شما دارد.

این روزها، اروپا با مشکلات کمبود انرژی و هزینه‌های بالای مصرف برق دست و پنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری‌که برخی عادت‌های شهروندان اروپایی در حال تغییر است.

مثلا، چندین سایت و رسانه گزارش دادند مردم اروپا برای کاهش هزینه‌های قبض برق خود، هر شب مودم یا روتر خود را خاموش کرده و صبح دوباره روشن می‌کنند تا در طول شب، مصرف انرژی بی‌خودی صورت نگیرد و بتوانند چند دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

شاید در ایران به خاطر صرفه‌جویی در مصرف برق، وای فای و اینترنت را برای طول شب خاموش نکنند ولی ترس از امواج رادیویی و برخی باورهای غلط، باعث می‌شود هر شب کلید Power مودم را فشار دهند.

کارشناسان اینترنت به صراحت می‌گویند این اصلا ایده خوبی نیست و علاوه بر اینکه در هزینه‌های شما صرفه‌جویی نمی‌کند؛ بلکه باعث کند شدن اینترنت شده و حتی شاید وای فای شما هک شود.

چرا نباید در شب مودم را خاموش کنیم؟

نیک هان، مدیر ارشد شرکت مشاوره راهکارهای اینترنت بی‌سیم WiFore، به نشریه The Sun انگلیس می‌گوید: «شاید قابل تصور نباشد ولی خاموش کردن وای‌فای می‌تواند قبض‌های برق خانواده‌ها را افزایش دهد.»

او این‌طور ادامه می‌دهد: «خاموش کردن وای‌فای ایده خوبی به نظر می‌رسد اما پیامد ناخواسته آن می‌تواند، مصرف انرژی بیشتر باشد.»

بیشتر بخوانید: چرا هر ماه خاموش و روشن کردن چند ثانیه‌ای مودم و روتر برای اینترنت و وای‌فای خوب است

این کارشناس اینترنت توضیح می‌دهد که اکثر مودم روترها به شکلی طراحی شدند که دائما در حال تلاش برای بهبود لینک اتصال اینترنت و به‌روزرسانی آن هستند تا سرعت و کیفیت بهتری داشته باشند.

خاموش کردن اینترنت

هنگامی که یک کاربر مودم را خاموش می‌کند و دوباره روشن می‌کند؛ مودم باید از ابتدا شروع به برقراری یک اتصال و بهینه‌سازی آن کند. به همین دلیل، معمولا مودم‌هایی که دائم خاموش و روشن می‌شوند؛ سرعت دانلود و آپلود ضعیفی دارند و یک اتصال پایدار و با کیفیت چند روزه را نداریم.

وقتی مودم روتر کندتر می‌شود؛ نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارد تا بتواند به کارایی مطلوب برسد. بنابراین، مصرف انرژی بیشتری نسبت به زمانی که برای چندین روز یا چندین هفته خاموش نشده است؛ خواهد داشت.

مودم‌ها و روترها مصرف انرژی بسیار پایینی دارند

نیک هان می‌گوید اکثر مودم‌ها و روترهایی که در ۵ سال اخیر ساخته شده‌اند؛ مصرف انرژی پایینی دارند و شرکت‌ها نیز در حال کار روی طرح‌هایی هستند که مصرف انرژی این دستگاه‌ها را بسیار کم کنند.

در واقع، مصرف انرژی مودم‌ها و روترها این‌قدر پایین است که ارزش خاموش کردن این دستگاه‌ها برای کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را ندارد.

بیشتر بخوانید: ۵ دلیل برای خاموش کردن مودم و روتر خانه پیش از سفر

ارنست دوکو، کارشناس مخابرات در شرکت Uswitch.com نیز می‌گوید: «بیشتر روترها مصرف برق نسبتا کمی، در حدود ۱۰ وات دارند؛ یعنی چیزی مشابه یک لامپ کم مصرف.»

او می‌گوید روشن نگه داشتن این دستگاه‌ها در طول ۸ ساعت شب، در طول یک سال مجموعا ۱۰ پوند به صورت حساب قبض برق شما اضافه می‌کند ولی قطعی مکرر اینترنت می‌تواند یک پیام به شرکت ISP بدهد که خط شما معیوب است یا دارید استفاده‌های غیرقانونی از اینترنت می‌کنید و محدودیت‌های سرعتی و پهنای‌باند برای شما اعمال کند.

خطر هک مودم و وای‌فای

مهم‌تر از این‌ها، خاموش کردن وای‌فای در طول شب، می‌تواند ایده بدی برای اهداف امنیتی و هک وای فای باشد.

ارنست می‌گوید روشن نگه داشتن دستگاه به صورت ۲۴ ساعته و در طول کل هفته، به این معنی است که شرکت سازنده مودم یا روتر و همین‌طور اپراتور اینترنت، می‌توانند در هر ساعت و روزی، برای آپدیت فریم‌ویر یا نصب وصله‌های امنیتی ضروری و حیاتی روی مودم و روتر اقدام کنند.

خاموش شدن مودم

این شرکت‌ها اغلب در طول شب که دوره خلوتی شبکه است؛ اقدام به به‌روزرسانی فریم‌ویر دستگاه‌ها یا نصب وصله‌ها می‌کنند اما وقتی شما مودم روتر را خاموش کردید؛ این ارتقاهای امنیتی نرم‌افزاری را دریافت نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید: با این اپلیکیشن از وای‌فای خود در برابر هکرها محافظت کنید

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به جای خاموش کردن اینترنت و وای‌فای، از ترفندهای دیگری برای کاهش مصرف انرژی استفاده کنید؛ مثلا از پریزهای برق هوشمند، سنسورهای هوشمند روشن و خاموش لامپ‌ها و دستگاه‌های برقی، لامپ‌های کم مصرف و قابل برنامه‌ریزی، دستگاه‌های مانیتور مصرف برق خانه و سیستم‌های نورپردازی در شب هوشمند استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
Thesun

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا