آموزش

۵ دلیل برای خاموش کردن مودم و روتر خانه پیش از سفر

دیروز در اخبار خواندم رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در اطلاعیه‌ای از هموطنان درخواست کرده حتما مودم وای‌فای را قبل از سفر یا ترک منزل خاموش کرده و برای افزایش امنیت وای‌فای نیز یک پسورد قوی انتخاب کنند.

علت این درخواست هم «شرایط دسترسی غیرمجاز به مودم و سوءاستفاده‌های احتمالی» عنوان شده است. یعنی برای افزایش امنیت مودم و اطلاعات کاربران و البته حریم خصوصی بهتر است مودم روتر یا روتر بی‌سیم خاموش شود.

بیشتر بخوانید: چرا باید وای‌فای را آخر شب خاموش کنیم؟

در حقیقت، دلایل بیشتری برای خاموش کردن دستگاه‌هایی مانند مودم روتر یا روتر بی‌سیم پیش از سفر یا ترک طولانی‌مدت منزل وجود دارد. هک شدن مودم یک دلیل اصلی است ولی تنها دلیل نیست و بهتر است کاربران هیچ‌گاه مودم را بدون استفاده روشن نگه ندارند.

در زیر مهم‌ترین دلایل خاموش کردن مودم یا روتر پیش از سفر یا ترک طولانی‌مدت منزل را مرور می‌کنیم:

۱- همسایه را دزد نکنید

اولین و مهم‌ترین مسئله در روشن ماندن طولانی مدت مودم یا روتر بدون اینکه ازش استفاده‌اش شود یا خود کاربر در محل حضور داشته باشد؛ مسایل امنیتی است.

هک کردن مودم و استفاده از اینترنت، هک کردن مودم و دسترسی به اطلاعات خصوصی و شخصی افراد، هک کردن مودم و استفاده از آن برای سرقت‌های آنلاین، زامبی کردن مودم و روتر برای حملات DDoS بر ضد سایت‌ها و سرورها و ده‌ها سوءاستفاده عملی دیگر قابل تصور است.

شما یک هفته مسافرت هستید و اصلا خبر ندارید با مودم و اینترنت شما چه کارهایی انجام می‌شود. پس از سفر، پلیس فتا سراغ‌تان می‌آید و مظنون اول سرقت از ده‌ها حساب کاربری هستید.

وقتی خانه هستید و دارید از مودم و اینترنت استفاده می‌کنید؛ احتمالا متوجه هک مودم شده و با خاموش روشن کردن مودم، ریستارت، عوض کردن رمزعبور و موارد دیگر از این سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌کنید.

۲- عمر مودم را کوتاه نکنید

مودم و روتر همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری یک عمر مفید دارند. مثلا می‌توانند ۱۰۰ هزار ساعت کار کنند. حالا هرچه‌قدر شما بتوانید این دستگاه‌ها را کمتر روشن کرده ولی بی‌استفاده بگذارید؛ عمر مفید آن‌ها را افزایش دادید. 

تصور کنید یک هفته یا چند هفته یک مودم بدون استفاده روشن باشد؛ چه اصطحلاکی پیدا خواهد کرد و چقدر از عمر مفید آن کاسته می‌شود. افزون بر این، نوسانات ناخواسته برق یا بروز مشکلات در سیستم برق‌رسانی خانه می‌تواند به مودم و روتر آسیب بزند بدون اینکه شما متوجه شوید. پس از سفر با یک مودم سوخته یا روتر از کار افتاده روبرو خواهید شد.

۳- پول خود را دور نریزید

وقتی مودم و روتر روشن هستند؛ برق مصرف می‌کنند. حالا هرچقدر کم ولی هزینه اضافی بی‌جایی به قبض برق خانه شما افزوده می‌شود. بماند که این عمل نمونه کامل اصراف و هدر دادن نعمت است؛ می‌تواند برای شما دردسرآفرین هم باشد.

شاید بگویید مودم و روتر حالتی دارند که اگر بدون استفاده بمانند؛ در کمترین وضعیت مصرف انرژی می‌روند. بله، این حرف درست است ولی همان حالت هم باز مصرف انرژی دارد و هزینه‌ای به شما تحمیل می‌کند که نابه‌جا است.

۴- اینترنت خود را دور نریزید

برخی کاربران چندین دستگاه خود را به اینترنت مودم وصل کردند و بعد همه را رها کرده؛ برای چند روز به مسافرت می‌روند.

بسیاری از دستگاه‌های هوشمند به طور خودکار فریم‌ویر خود را به‌روزرسانی می‌کنند یا مشغول مصرف اینترنت می‌شوند. حتی اگر دستگاهی به مودم شما متصل نباشد؛ این احتمال وجود دارد که پسر همسایه رمز وای‌فای شما را پیدا کرده یا یک روز اتفاقی خودتان به او داده باشید و بعد از نبودن‌تان و مسافرت رفتن‌تان نهایت استفاده را ببرد.

در این وضعیت، وقتی از سفر برمی‌گردید؛ اولین کار شما باید شارژ اینترنت و باز هم دور ریختن پول و سرمایه باشد.

۵- محیط زیست را آلوده نکنید

هرچقدر بتوانیم دستگاه‌های رادیویی کمتری روشن کنیم؛ به حفظ بیشتر محیط زیست کمک کردیم. یک مودم یا روتر مرتبا در حال ارسال سیگنال‌های رادیویی به محیط اطراف است و از انرژی برق استفاده می‌کند.

این دو عامل کمر به نابودی محیط زیست و محیط زندگی شهری اطراف ما بستند و حالا چرا ما باید این موضوع را دامن بزنیم. با خاموش کردن مودم و روتری که بی‌استفاده می‌ماند؛ امواج رادیویی کمتری در محیط رها کرده و ضریب امنیت سلامتی بیشتر برای دیگران می‌سازیم.

ممکن است شما به سفر رفته باشید و از مودم هیچ یک از اعضای خانواده شما استفاده نکند ولی روشن ماندن آن می‌تواند سایر اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا خاموش کردن مکرر مودم و روتر باعث خرابی آن‌ها می‌شود؟

کاملا باور اشتباهی است که در ذهن برخی کاربران و افراد جا افاده است. خاموش کردن طولانی‌مدت مودم و روتر، نه تنها آسیبی به دستگاه نمی‌زند یا اینکه تنظیمات اینترنت و وای‌فای روی آن را پاک نمی‌کند؛ بلکه به عمر دستگاه نیز افزوده است.

آن چیزی که شاید شنیده باشیم یا در برخی مقالات گفته باشند؛ خاموش روشن کردن پی در پی یک مودم یا روتر در طول روز است. مثلا در طول یک ۲۴ ساعت شما بخواهید چندین بار مودم را خاموش و روشن کنید. 

بهترین توصیه برای مراقبت از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله مودم و روتر، خاموش کردن آن‌ها در زمان‌های طولانی است.

اگر تمایل دارید درباره نگه‌داری و افزایش عمر مودم و روترها بیشتر بخوانید:

آیا برای کاهش مصرف برق باید روتر را خاموش کنیم؟

چگونه روترمان را در این روزهای داغ تابستان خنک نگه داریم؟

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. اصطحلاکی؟؟؟
    حدس میزنم شما دو واژه‌ی «استهلاک» و «اصطکاک» رو‌ با هم مخلوط کردید!

    «استهلاک» درست است. تصحیح بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا