فناوری

اکنون وای‌فای می‌تواند شما را ببیند؛ فناوری که روزی جایگزین دوربین‌ها می‌شود

داشمندان با کمک روترها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، از وای‌فای برای تشخیص موقعیت افراد استفاده کردند

تحقیقات جدید نشان می‌دهند امواج وای‌فای می‌توانند موقعیت و وضعیت بدنی افراد در اتاق دیگری را تشخیص دهند.

سال‌ها است دانشمندان به دنبال یافتن فناوری مبتنی بر امواج رادیویی و وای فای برای شناسایی افراد پشت دیوار هستند. تا کنون، چندین یافته و فناوری آزمایش و گزارش شده است ولی هریک، محدودیت‌هایی داشته و عملا برای تجاری‌سازی و استفاده عمومی، مناسب نبودند.

اکنون، به نظر می‌رسد یافته جدید دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون واقعا می‌تواند از وای‌فای برای تشخیص تغییرات بدنی افراد در یک اتاق جداگانه دیگری استفاده کند.

وای فای وضعیت بدنی شما را تشخیص می‌دهد

این محققین، با استفاده از روترهای وای‌فای و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند سیگنال‌های وای‌فای را تفسیر کنند؛ موفق شدند وضعیت بدنی افراد در یک اتاق بسته را نقشه‌برداری کنند.

این محققان می‌گویند رویکرد آن‌ها شامل استفاده از دو روتر اینترنتی خاص (متفاوت با روترهای وای فای خانگی که ما داریم) است که قیمتی ۳۰ دلاری دارند  و می‌توانند امواج وای‌فای خارج شده از اتاق را اندازه‌گیری کنند.

کاربردهای وای فای

در گام بعدی، این دانشمندان، یک الگوریتم هوش مصنوعی را به خدمت گرفتند که می‌تواند نقشه‌های دو بعدی ساخته شده توسط سیگنال‌های وای‌فای از موقعیت و وضعیت بدنی افراد اتاق را دریافت و از روی آن‌ها، وضعیت بدنی درست‌شان را تخمین بزند.

بیشتر بخوانید: قوی‌ترین مسدودکننده و مانع وای‌فای در خانه چیست؟

نتایج این تحقیق در قالب یک مقاله مفصل در ژورنال‌های علمی منتشر شده و شامل اطلاعات و جزئیات دقیقی است که نشان می‌دهد این سیستم می‌تواند وضعیت بدن افراد را در زاویه‌های مختلف و با دقت بالا تشخیص دهد.

ترسناک یا حافظ حریم خصوصی؟

در حالی‌که این یافته می‌تواند بسیار کاربردی باشد و روزی جایگزین دوربین‌های نظارتی و مادون قرمز شود؛ اما کمی ترسناک به نظر می‌رسد. چون یک دروازه جدید برای هکرها، جاسوسان و نفوذ به حریم شخصی افراد باز می‌کند.

اما محققان می‌گویند اتفاقا امواج وای‌فای می‌توانند یک روش کم هزینه برای حفظ حریم خصوصی و نظارت روی افراد به کار گرفته شوند؛ چون در این روش، چهره دقیق افراد قابل تشخیص نیست و فقط خطوطی از هیکل و بدن فرد، تصویربرداری و ترسیم می‌شود.

امواج وای فای

آن‌ها عقیده دارند این فناوری می‌تواند در حوزه‌هایی مانند اپلیکیشن‌های مراقبتی و بهداشتی حیاتی مورد استفاده قرار بگیرد؛ بدون اینکه حریم خصوصی افراد زیر سوال برود.

دیگر نیاز نیست افراد در کلینیک‌ها با انواع دوربین‌ها و سنسورها تحت نظارت باشند و می‌توانند در خانه خود و با امنیت کامل روانی، به زندگی بپردازند. در حالی‌که هنوز اطلاعات حیاتی نظارتی آن‌ها برای پزشک و پرستار ارسال می‌شود. مثلا، این سیستم می‌تواند برای افراد سالمند و با هدف شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه، استفاده شود.

بیشتر بخوانید: چگونه باقیمانده بسته وای فای را مشاهده کنیم؟

رویکرد دیگر این فناوری، جایگزین شدن ارزان قیمتی برای دوربین‌های RGB و حسگرهای LIDAR برای ردیابی و تشخیص وضعیت‌های بدن در یک اتاق است.

مشکلات فناوری جدید

در کنار همه مزایای فناوری جدید تشخیص وضعیت بدن با امواج وای‌فای، باز هم این روش شامل محدودیت‌هایی است. امواج وای‌فای در یک محیط بسته، می‌توانند تحت تاثیر عواملی، به طور قابل توجهی تغییر کنند.

مقاله علمی درباره وای‌فای

الگوریتم هوش مصنوعی ترسیم وضعیت بدنی افراد دارای درصدهایی خطا و اشتباه است. اگر یک فرد، وضعیت بدنی غیرعادی بگیرد؛ احتمالا نتایج اشتباهی ثبت خواهد شد.

هنگامی که محیط دارای سه یا بیشتر سوژه باشد؛ تشخیص وضعیت بدنی هر فرد، کمی دشوار می‌شود.

دانشمندان بر این باور هستند که حداقل می‌توان برخی از این چالش‌ها را با آموزش الگوریتم هوش مصنوعی و استفاده از داده‌های گسترده‌تر، حل کرد.

شاید از مقالات زیر درباره وای‌فای خوش‌تان بیاید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا