فناوریوای‌فای

قوی‌ترین مسدودکننده و مانع وای‌فای در خانه چیست؟

اجازه بدهید یک حقیقت علمی جالب درباره وای‌فای برایتان بگویم.

وای‌فای از جنس امواج رادیویی و پرتوهای الکترومغناطیس است. اجسام و اشیای زیادی در طبیعت، شهر و خانه‌های ما هستند که می‌توانند مانعی بر سر راه سیگنال‌های وای‌فای باشند و آن‌ها را مسدود و بلوکه کنند.

اما فکر می‌کنید بزرگ‌ترین مانع و مسدودکننده وای‌فای چیست؟ یک دیوار ضخیم بتی یا یک تیرچه آهنگی بزرگ؟ کتابخانه و کمد آشپزخانه یا مایکرووفر و تلویزیون و دستگاه‌های برقی؟

باور نمی‌کنید ولی بزرگ‌ترین مانع بر سر راه انتشار سیگنال‌های وای‌فای «خود شما» هستید. بله خودتان می‌توانید بهترین مسدودکننده وای‌فای باشید.

داستان از این قرار است که «آب» یکی از بهترین مواد در طبیعت برای مسدودسازی سیگنال‌های رادیویی است. بدن شما هم ۷۵ درصد از آب تشکیل شده است. 

پس، کافی است بین روتر و کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود قرار بگیرید تا کلا وای‌فای قطع شود یا سرعت آن به شدت پایین بیاید. بدن شما به طور قابل توجهی امواج رادیویی را کاهش می‌دهد.

قوی‌ترین مانع وای‌فای در جهان

چوب و فلز هم مسدودکننده‌های عالی برای وای‌فای هستند. البته، فلز از آب و چوب بهتر است و تقریبا بالاترین ماده برای از بین بردن امواج محسوب می‌شود.

به همین دلیل، افرادی که فوبیای امواج رادیویی را دارند؛ در خانه‌ها، اتاقک‌ها، کاورها و محیط‌های فلزی زندگی می‌کنند یا روکشی از آلومینیوم روی هر چیزی می‌کشند. این مطلب درباره زنی که به شدت به امواج وای‌فای و موبایل حساسیت دارد را بخوانید!

برخلاف تصور بسیاری از مردم؛ دیوارهای بتنی و آجری بزرگ‌ترین مانع بر سر راه وای‌فای نیستند. 

خوش‌بختانه، جنس بدن ما از فلز نیست وگرنه هیچ‌گاه وای‌فای خلق نمی‌شد. 

این را هم باید بگویم که مودم و روترهای امروزی از آنتن‌هایی سود می‌برند که همه جهته (omnidirectional) هستند و امواج رادیویی را در همه جهت‌ها در هوا منتشر می‌کنند.

هنگامی که شما در نزدیکی این مودم یا روتر باشید؛ بدن شما برخی از امواج را دفع می‌کند ولی امواج منتشر شده دیگر از کنار شما یا بالای سر شما رد شده و به دستگاه‌های دیگر می‌رسند.

اگر دوست دارید درباره موانع وای‌فای بیشتر بخوانید؛ دو مقاله زیر را توصیه می‌کنم:

۵ شی خانگی که سیگنال‌های وای‌فای شما را تضعیف می‌کنند

۵ اشتباه در طراحی خانه که باعث کاهش سرعت وای‌فای می‌شوند


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا