فناوری

مودم آنتن دار یا مودم بدون آنتن؟ مقایسه عملی + تست سرعت

نگاهی به تست‌های عملی دو مودم نزتک 77DX و هواوی HWS33

یک سوال بزرگ درباره مودم‌های سیم‌کارتی، وضعیت آنتن آن‌ها است. آنتن داخلی بهتر است یا آنتن خارجی؟ خوب، معلوم است که آنتن خارجی؛ ولی چقدر تفاوت سرعت ایجاد می‌کند؟ این چیزی است که دقیق نمی‌دانیم!

به صورت تئوری، می‌گوییم آنتن خارجی باعث گیرندگی سیگنال بیشتری می‌شود و سرعت اینترنت بالاتر می‌رود اما همه دنبال درصد آن هستند تا ببینید ارزش پول بیشتری دارد یا خیر؟

آنتن خارجی چند درصد گیرندگی سیگنال شبکه موبایل را تقویت می‌کند؟ ۱۰ الی ۱۵ درصد؟ ۳۰ درصد؟ ۵۰ درصد؟ شاید هم ۱۰۰ درصد و بالاتر؟

در خلال، تست و بررسی دو مودم سیم‌کارتی رومیزی هواوی HWS33 و نزتک ۷۷DX، فرصتی شد که یک مقایسه میان آنتن‌های این دو محصول نیز بیندازیم.

البته، این دو مودم از نظر مشخصات و رده LTE و تعداد آنتن با هم قابل مقایسه نیستند. هواوی HWS33 یک مودم رومیزی با LTE Cat 19 و تعداد آنتن‌های داخلی زیاد (۸ آنتن) است ولی نزتک ۷۷DX از رده LTE Cat 4 با ۲ آنتن خارجی LTE است.

پیش‌تر در مقاله «مودم ثابت آنتن دهی بهتری دارد یا مودم همراه؟» کمی پیرامون تاثیرات آنتن خارجی یا تعداد زیاد آنتن و بزرگی یا کوچی آنتن‌ها صحبت کردیم اما در این مطلب، می‌خواهیم به طور نسبی ببینیم وجود آنتن خارجی چه تاثیری روی گیرندگی سیگنال‌ها و سرعت اینترنت دارد.

مقایسه سرعت اینترنت نزتک ۷۷DX و هواوی HWS33

مقایسه مودم نزتک 77DX و هواوی HWS33

با نگاهی گذرا و ساده به نتایچ تست‌های سرعت این دو مودم، کاملا می‌توان فهمید که آنتن خارجی چه تاثیری روی شبکه می‌گذارد:

نوع سیم‌کارت و اینترنت مودم نزتک ۷۷DX (دو آنتن خارجی) مودم هواوی HWS33 L02 (آنتن داخلی)
سیم‌کارت ایرانسل روی وای‌فای ۵ گیگاهرتز ۹۰/۵ مگابیت ۱۰۶/۱۴ مگابیت
سیم‌کارت ایرانسل روی لپ‌تاپ و کابل شبکه ۷۲/۴۱ مگابیت ۸۴ مگابیت
سیم‌کارت شاتل موبایل روی شبکه ایرانسل ۶۰ مگابیت ۱۲۲/۶ مگابیت
سیم‌کارت همراه اول روی وای‌فای ۵ گیگاهرتز ۳۴/۲ مگابیت ۱۱۷/۴۷ مگابیت

در حالی‌که شاید انتظار داشتید سرعت مودم HWS33 چندین برابر ۷۷DX باشد ولی در عمل این‌طور نیست و فاصله کمی میان هر دو مودم هست.

در سیم‌کارت ایرانسل، فاصله بهترین تست سرعت موبایل مودم نزتک ۷۷DX با هواوی HWS33 فقط ۱۶ مگابیت است.

در شاتل موبایل، سرعت مودم l02 نزدیک به دو برابر بیشتر می‌شود.

در همراه اول، نزتک ضعیف‌تر ظاهر شده و فاصله این دو مودم حدود سه برابر می‌شود.

در تست‌های سرعت با سیم‌کارت ایرانسل و لپ‌تاپ روی کابل شبکه، باز هم سرعت هر دو مودم به هم نزدیک و فقط ۱۰ مگابیت تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: ۴۰ ترفند و نکته بهبود قدرت آنتن‌دهی مودم‌ها، روترها، وای‌فای و اینترنت موبایل

در واقع، با توجه به رده این دو مودم، شاید انتظار داشتیم در همه تست‌ها، سرعت مودم هواوی L02 چندین برابر بیشتر شود ولی آنتن‌های خارجی مودم نزتک ۷۷DX به کمک‌اش آمده و سرعت‌هایی فراتر از انتظار به ثبت می‌رساند.

ایده‌آل‌ترین تست و مقایسه برای فهمیدن قدرت آنتن داخلی و خارجی، مقایسه دو مودم از یک رده LTE و مشخصات نزدیک به هم است که امیدواریم در آینده نزدیک میسر شود.

اما با نگاهی به همین نتایج تست‌ها، می‌توان فهمید داشتن آنتن خارجی، باعث می‌شود سرعت اینترنت و قدرت گیرندگی سیگنال‌های مود چند برابر شود.

این نکته را هم باید درباره مودم نزتک ۷۷ دی ایکس گفت که تست‌ها روی باند ۱ که خلوت‌تر است؛ گرفته شدند وگرنه روی باندهای دیگر، نتایج تست‌ها پایین‌تر است که نشان می‌دهد اگر یک مودم با قابلیت انتخاب دستی شبکه و باندهای رادیویی خریداری کنید؛ چقدر در کیفیت و سرعت اینترنت تاثیرگذار است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا