فناوری

با این مودم ۵G به اینترنت ماهواره‌ای وصل می‌شوید

سامسونگ از مودمی به نام 5G NTN رونمایی کرده که قابلیت اتصال هر گوشی به اینترنت ماهواره‌ای را فراهم می‌کند

بحث اتصال به اینترنت ماهواره‌ای، نسل پنجم شبکه‌های موبایل را کاملا تحت تاثیر خود قرار داده است.

شرکت‌های سازنده تراشه و مودم و اسمارت‌فون، بیش از اینکه به فکر توسعه فناوری‌های ۵G باشند؛ در حال رقابت بر سر ارائه سخت‌افزاری برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای هستند. نمونه‌اش، آیفون ۱۴ اپل که قابلیت اتصال اضطراری به اینترنت ماهواره‌ای را دارد.

مودمی برای ارتباط با ماهواره‌ها

اکنون، سامسونگ برای عقب نماندن در این رقابت، از مودم ۵G برای اسمارت‌فون‌ها رونمایی کرده است که امکان اتصال دو طرفه میان ماهواره‌ها و گوشی را در مدار پایین زمین، میسر می‌کند.

سامسونگ مودم 5G NTN

سامسونگ در بیانه‌ای، مودم‌های ۵G NTN را معرفی و گفت قابلیت برقراری ارتباط میان اسمارت‌فون‌ها و ماهواره‌ها را به صورت دو طرفه دارند. قرار است این مودم‌ها در پردازنده‌های سری اگزینوس جدید استفاده شوند تا به این ترتیب، گوشی‌های این شرکت کره‌ای بتوانند به اینترنت ماهواره‌ای وصل شوند.

شبکه و سیستم NTN یا non-terrestrial network (شبکه غیر زمینی) به کاربر اجازه می‌دهد از طریق گوشی یا هر دستگاهی که دارای مودم ۵G NTN است؛ تماس و مکالمه، پیامک و دیتا رد و بدل کند؛ بدون اینکه نیاز به شبکه موبایل و سلولی داشته باشد.

هدف اولیه: ارتباطات اضطراری

هدف اولیه سامسونگ از مودم ۵G NTN، کمک به مردم در شرایطی است که امکان دسترسی و اتصال به شبکه موبایل را ندارند. مثلا، افرادی که در کوه‌ها، کویر، صحرا، بیابان و مناطق دورافتاده گرفتار شده و گوشی موبایل آن‌ها، آنتن نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: سرعت دانلود این مودم ۵G متحیرتان می‌کند؛ ۷.۹ گیگابیت بر ثانیه

این مودم از استاندارد ۳GPP Release 17 مخابرات پشتیبانی کرده؛ بنابراین تمامی سرویس‌های سنتی که سازندگان تراشه، اسمارت‌فون و دستگاه‌های مخابراتی ارائه می‌کردند را خواهد داشت و می‌تواند با خودروهای پرنده، پهپادها و سایر تجهیزات مخابراتی، ارتباط برقرار کند.

مودم 5G NTN سامسونگ

به همین دلیل، مودم ۵G NTN مهم‌تر از قابلیت اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴ است؛ چون به کاربران اجازه ارسال و دریافت دیتا را هم می‌دهد.

براساس خبری که سایت اندروید آئتوریتی رفته است؛ سامسونگ از این مودم در تراشه Exynos 5300 استفاده می‌کند تا بتواند به ماهواره‌های مدار پایین زمین وصل شود. سامسونگ می‌گوید در نسل‌های بعدی این مودم، امکان تبادل اطلاعات ویدئویی و تصویری نیز فراهم می‌شود.

دسترسی به اینترنتی مشابه استارلینک روی گوشی؟ کمی صبر کنید

احتمالا، نسل نخست این مودم و استاندارد سامسونگ، فقط ارتباطات اضطراری را فراهم سازد و چیزی که کاربران اینترنت انتظار می‌کشند؛ یعنی ارتباطاتی مشابه با اینترنت استارلینک و با همان سرعت و پینگ را به دست ندهد.

ولی نسل‌های بعدی سیستم‌های ارتباط با ماهواره‌های زمینی، قطعا به این سو می‌روند که شرایط ارسال و دریافت داده با سرعت بالا و تاخیر پایین را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: پیشرفته‌ترین مودم ۵G با ویژگی‌هایی مانند باند C، وای‌فای ۶E و اترنت ۲.۵ گیگابیت

مثلا، ۵ سال آینده شما در هر نقطه‌ای از جهان باشید؛ در هر کشوری باشید؛ هر گوشی داشته باشید؛ می‌توانید به اینترنت ماهواره‌ای وصل شوید.

این‌گونه، دیگر نیازی به اتصال به مودم زمینی یا وای‌فای یا دیتای موبایل کنونی نباشد.

این رویا برای هر کاربری، به‌ویژه ما ایرانی‌ها، هیجان‌انگیز است و برایش روزشماری می‌کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا