فناوری

تفاوت VoLTE و VoIP چیست؟

دو فناوری افزایش کیفیت تماس‌های صوتی اما با کلی تفاوت

امروزه بیش از یک راه برای برقراری تماس تلفنی وجود دارد. مطمئناً، می‌‌توانید مسیر سنتی را طی کنید یا می‌‌توانید روش‌‌های جایگزین مانند VoIP و VoLTE را انتخاب کنید. این دو پروتکل ارتباطی ممکن است برای شما خوب کار کنند، اما هر دوی آن‌ها قابلیت‌های یکسانی ندارند. آگاهی از  تفاوت VoLTE و VoIP به استفاده بهتر از آن‌ها کمک می‌کند.

تفاوت VoLTE و VoIP

تفاوت VoLTE و VoIP: مقایسه سریع

قبل از اینکه به جزئیات VoIP و VoLTE بپردازیم؛ اجازه دهید به سرعت نکات اصلی آن‌ها را با هم مقایسه کنیم تا یک نمای کلی از نحوه عملکرد آن‌ها بدست آوریم:

VoIP VoLTE
حالت ارتباط وای فای ۴G LTE
سرعت بستگی به کیفیت اتصال Wi-Fi دارد بستگی به کیفیت اتصال ۴G LTE دارد
پوشش فقط در صورت اتصال به شبکه وای فای در هر مکانی، تا زمانی که ۴G LTE در دسترس باشد
دسترسی در گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند موجود است فقط در گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند موجود است
پلتفرم WhatsApp، Discord، Zoom، Vonage، RingCentral، Teamspeak و غیره بدون برنامه در دسترس است. بومی سیستم عامل دستگاه پشتیبانی شده
هزینه بله – بدون هزینه اضافی بله – هزینه اضافی

اکنون که تفاوت‌های اولیه را دانستیم، بهتر است تفاوت VoLTE و VoIP را عمیقاً بررسی کنیم.

 VoLTE و VoIP

VoIP چیست؟

VoIP (مخفف Voice over Internet Protocol) یک روش ارتباطی است که از وای فای یا اترنت به جای سیگنال‌های دکل تلفن همراه استفاده می‌کند. تماس تلفنی معمولی شما نیاز به یک شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی (PSTN) دارد که تماس‌های تلفن ثابت و تلفن همراه را تسهیل می‌کند. از طرف دیگر VoIP می‌تواند از اینترنت به تنهایی استفاده کند.

امروزه بسیاری از ما از اینترنت برای برقراری تماس صوتی استفاده می‌کنیم. اینستاگرام، واتساپ و اسنپ چت همه گزینه‌‌های تماس آنلاین دارند، اما VoIP به هیچکدام از آن‌ها شبیه نیست و حتی تفاوت VoLTE و VoIP نیز وجود دارد. می‌توانید با شماره تلفن خود از VoIP استفاده کنید، در حالی که اکثر ابزار‌های تماس آنلاین از شما می‌خواهند که بدون نیاز به شماره تماس وارد شوید و یک حساب ایجاد کنید.

با استفاده از اتصال اینترنت، VoIP صدای شما را با استفاده از بسته‌های داده اینترنت به تلفن گیرنده منتقل می‌کند.

هر کسی می‌‌تواند از VoIP استفاده کند، اما در بین مشاغلی که به دنبال راهی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای برقراری تماس‌‌های تلفنی متعدد روزانه هستند، محبوبیت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید درباره VoLTE همراه اول بدانید

البته، اجرای یک شبکه وای فای هزینه بر است، اما معمولاً برقراری تماس‌های تلفنی هزینه بیشتری دارد. به طور کلی، کسب و کار‌ها می‌توانند با استفاده از VoIP در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

به گفته Vonage، یک کسب و کار می‌تواند به طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ درصد در هزینه‌های تلفن و ۴۰ درصد در هزینه تماس در هنگام تغییر به VoIP صرفه جویی کند که می‌تواند به کاهش هزینه‌های اضافی کمک کند.

استفاده از VoIP همچنین نیاز به چندین خط تلفن را از بین می‌برد که مشکل بزرگ بسیاری از دفاتر اداری است.

با VoIP، فقط یک خط می‌تواند چندین تلفن را به هم متصل کند و نصب را بسیار آسان تر می‌کند. اگر به دنبال استفاده از VoIP در تلفن هوشمند خود هستید، می‌‌توانید برای استفاده راحت‌تر در حال حرکت به ساعت هوشمند خود نیز متصل شود. در ادامه بیشتر در مورد تفاوت VoLTE و VoIP صحبت می‌کنیم.

استفاده از VoIP حتی به صورت شخصی نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد. برخی از خدمات VoIP کاملا رایگان هستند، به این معنی که می‌توانید دقایق تماس ما‌هانه خود را کاهش دهید.

معایب VoIP

اما VoIP مانند هر پلتفرم دیگری بدون ایراد نیست. به عنوان مثال، اگر اینترنت شما از کار بیفتد یا مشکلی در ارائه دهنده پهنای باند شما وجود داشته باشد؛ تا زمانی که همه چیز دوباره راه اندازی شود، نمی توانید تماس‌های VoIP را انجام دهید.

علاوه بر این، از آنجایی که VoIP به اتصال اینترنت متکی است، در برابر هکر‌ها آسیب پذیر است. اگر شبکه VoIP شما ایمن نباشد، یک مجرم سایبری ممکن است بتواند مکالمات تلفنی را استراق سمع کند و داده‌های حساس را بدزدد. این موضوع می‌تواند کارمندان یا مشتریان را در معرض خطر قرار دهد و در صورت عمومی شدن هک، به اعتبار شرکت آسیب برساند.

علاوه بر خطرات هک، شرکت‌های وابسته به VoIP و ارائه دهندگان VoIP نیز در معرض حملات انکار سرویس قرار دارند. در سال ۲۰۲۱، VoIP.ms ارائه‌دهنده VoIP مورد حمله قرار گرفت و شبکه آن مختل شد و مشتریان نمی‌توانستند تماس VoIP برقرار کنند.

همانطور که VoIP در بین افراد یا مشاغل محبوب‌تر می‌شود؛ فرصت‌های بهره ‌رداری نیز افزایش می‌یابد. این موضوع دیگر تفاوت VoLTE و VoIP را ایجاد می‌کند.

نحوه اتصال VoIP

VoLTE چیست؟

VoLTE (مخفف Voice over Long Term Evolution) پروتکل ارتباطی دیگری است که با برقراری تماس معمولی متفاوت است. شاید قبلاً نام LTE یا ۴G LTE شنیده باشید. برخی از گوشی‌‌های هوشمند نماد «LTE» را در نوار نماد بالا نمایش می‌‌دهند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که واقعاً چه معنایی دارد.

LTE یک نقطه انتقالی بین تحولات سلولی ۳G و ۴G است اما بیشتر با دومی مرتبط است. LTE برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، با تأخیر در انتقال داده مقابله می‌کند و سرعت اتصال بسیار سریع تری را نسبت به نسل قبلی خود یعنی   ۳G ارائه می‌دهد. با این سرعت‌های بهبود یافته، ایده انجام تماس‌های صوتی از طریق شبکه‌های LTE مطرح شد.

در سال ۲۰۰۹، دوازده شرکت بزرگ مخابراتی در پروژه‌ای به نام ” One Voice” همکاری کردند. در آن زمان، VoIP از قبل وجود داشت، اما این برند‌های مخابراتی احساس می‌کردند که VoLTE می‌تواند بسیاری از مشکلات VoIP، مانند کیفیت صدای ضعیف و پهنای باند محدود را حل کند و این مسئله تفاوت VoLTE و‌ VoIP را به خوبی نشان می‌داد.

VoLTE چگونه کار می‌کند؟

در حالی که VoIP از اینترنت برای برقراری تماس استفاده می‌کند؛ VoLTE از شبکه ۴G LTE برای انتقال صدا از طریق بسته‌های داده استفاده می‌کند.

مانند VoIP، فناوری VoLTE به شما امکان می‌دهد با استفاده از اینترنت تماس بگیرید؛ در حالی که از شماره تلفن خود استفاده می‌کنید.

این بدان معنا است که تماس‌‌های VoLTE که برقرار می‌‌کنید، توسط ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه شما، دقیقه تلفن در نظر گرفته می‌‌شوند. باید توجه داشت که ارائه‌دهنده تلفن همراه شما باید از VoLTE پشتیبانی کند، اغلب اپراتور‌ها امروزه این قابلیت را در دسترس قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش راه اندازی voip در packet tracer — گام به گام و تصویری + معرفی بهترین منابع یادگیری

چیزی که در مورد VoLTE عالی است این است که برای حفظ اتصال به شبکه Wi-Fi متکی نیست. اگر سیگنال داده منطقه قوی باشد، می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد. می‌‌توانید با VoLTE پوشش بهتری داشته باشید و وقتی شبکه Wi-Fi در دسترس نیست، در حال حرکت از آن استفاده کنید.

تفاوت VoLTE و‌ VoIP این است که اولی برای استفاده نیازی به برنامه ندارد. می‌توانید VoLTE را در تنظیمات گوشی خود فعال و غیرفعال کنید. تا زمانی که به شبکه ۴G متصل هستید؛ VoLTE فعال است و باید بتوانید از آن استفاده کنید.

این احتمال وجود دارد که VoLTE قبلاً در تلفن هوشمند شما فعال شده باشد و احتمالاً قبلاً بدون اینکه متوجه شوید از آن استفاده کرده‌اید! همچنین می‌توانید از VoLTE در دستگاه‌های دیگر مانند ساعت هوشمند خود استفاده کنید.

کاربرد VoLTE

معایب VoLTE

این پروتکل ارتباطی دارای چند اشکال است که باید به آن‌ها اشاره کرد، که با سازگاری محدود دستگاه شروع می‌شود. از آنجایی که VoLTE به هیچ نوع خطوط فیزیکی نیاز ندارد، معمولاً برای اتصالات مستمر و قوی کمتر قابل اعتماد است.

از VoIP یا VoLTE استفاده کنیم؟

تصمیم گیری در مورد تفاوت VoLTE و‌ VoIP و استفاده از آن‌ها اغلب به دستگاهی که استفاده می‌کنید؛ بستگی دارد. اگر دستگاه شما با ۴G LTE سازگار نیست، باید به VoIP یا تماس تلفنی پایبند باشید. حتی اگر تلفن شما از اتصال ۴G پشتیبانی کند؛ باز هم ممکن است نتوانید از VoLTE استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: یک روتر بی‌سیم مناسب برای VoIP باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

هنگامی که صحبت از VoIP به میان می‌آید، در حالت ایده‌آل با یک تلفن IP وضعیت بهتری دارید، اما این می‌تواند بسیار محدودکننده باشد؛ زیرا تلفن‌های VoIP گوشی‌های هوشمند نیستند.

به عنوان مثال، اگر کار شما مستلزم این است که تماس‌های زیادی برقرار کنید. شاید بخواهید از VoIP بر روی تلفن هوشمند خود به عنوان یک فرد و نه یک کارمند استفاده کنید و نمی خواهید دردسر دو دستگاه جداگانه را به همراه داشته باشید.

VoIP یا VoLTE

خوشبختانه VoIP هنوز در گوشی‌های هوشمند معمولی موجود است. شما باید به یک سرویس VoIP متصل باشید که معمولاً به عنوان یک برنامه ارائه می‌شود. Zoom ،Ring Central و Teamspeak تنها چند نمونه از برنامه‌های محبوب VoIP هستند. همچنین خدماتی وجود دارد که ممکن است قبلاً در آن‌ها ثبت نام کرده باشید، مانند WhatsApp و Discord که از VoIP نیز پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه تلفن ثابت را به کامپیوتر وصل کنیم؟ — آموزش گام به گام راه اندازی VoIP برای استفاده از تلفن در کامپیوتر

علی رغم تفاوت VoLTE و‌ VoIP هر دوی آن‌ها می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای تماس‌های سنتی در یک محیط تجاری باشند. اگر تجارت شما مستلزم تماس‌های بین المللی زیاد باشد، VoIP بهترین گزینه است، زیرا نیازی به شبکه تلفن همراه نیست، به این معنی که می‌توانید از هزینه‌های خارج از کشور جلوگیری کنید. حتی اگر دوستان و خانواده شما در خارج از کشور هستند نیز VoIP می‌تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.

از سوی دیگر، اگر شما یا کسب‌وکارتان بیشتر تماس‌‌های تلفنی در داخل کشور برقرار می‌‌کنید، ممکن است VoLTE را ترجیح دهید، زیرا این روش زمان را‌ه اندازی سریع‌تر و کیفیت صدای بالاتر را ارائه می‌‌دهد.

شما همچنین می‌توانید علی رغم تفاوت VoLTE و VoIP،  به راحتی بین این دو جابجا شوید، زیرا اکثر دستگاه‌های مدرن از هر دو فناوری پشتیبانی می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

فاطمه کاظمی

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم؛ متولد شیراز که البته در حال حاضر تهران ساکن هستم. از سال ۹۶ در زمینه تولید محتوا فعالیت دارم و تنها به دلیل علاقه شخصی بخشی از زمانم رو به این کار اختصاص می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا