آموزش

چگونه تلفن ثابت را به کامپیوتر وصل کنیم؟ — آموزش گام به گام راه اندازی VoIP برای استفاده از تلفن در کامپیوتر

مراحل راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP

روزهای محدود شدن به تلفن ثابت و ابزارهای تماس قدیمی به پایان رسیده است. امروزه، هم کاربران خانگی و هم کسب‌وکارها به دنبال روش‌های جدید و یکپارچه و انعطاف‌پذیری برای ارتباطات و تماس‌های تلفنی خود هستند. شرکت‌ها دوست دارند تمام تماس‌های آن‌ها ضبط و به طور مناسبی پردازش و در دسترس باشند. بسیاری از مشاغل در دنیای امروز به تلفن اینترنتی و سیستم‌های تلفنی VoIP روی آوردند و دوست دارند از این تلفن‌ها استفاده کنند.

تلفن‌های VoIP طیف وسیعی از قابلیت‌ها و کاربردها را به ارمغان می‌آورند که روی خطوط تلفن ثابت قدیمی در دسترس نیستند. راه‌اندازی سیستم‌های تلفن اینترنتی VoIP بی‌دردسر و تا حدودی آسان شده است؛ ضمن اینکه از نظر هزینه‌ای و قیمت نیز مقرون‌به‌صرفه هستند و باعث می‌شوند کسب‌وکارها پویایی و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و چابک‌تر به ارائه خدمات بپردازند.

تلفن تحت شبکه VoIP

در این مطلب، قصد داریم کمی درباره تلفن‌های VoIP، مزایای آن‌ها و اینکه چگونه تلفن ثابت را به کامپیوتر وصل کنیم، صحبت کنیم. همچنین درباره در خلال مطالب بهترین آموزش های تقویت مهارت کار با کامپیوتر را نیز خدمتتان معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت تلفن ثابت با تلفن VoIP

شاید بسیاری از ما عبارت‌هایی مانند تلفن اینترنتی یا تلفن VoIP به گوش‌مان خورده باشد ولی دقیقا ندانیم چه تفاوتی با گوشی‌های تلفن ثابت قدیمی دارند که همه ما در خانه‌ها داریم. همین‌طور، پرسش‌های زیادی درباره تماس اینترنتی و ضبط تلفن روی خطوط تلفن ثابت مطرح می‌شود. اینکه آیا می‌توان یک تلفن ثابت معمولی را تبدیل به یک تلفن VoIP کرد یا اینکه هزینه کدام مدل تلفن کمتر و حتی رایگان است.

تلفن‌های ثابت، یک خط شماره تلفن خانگی یا اداری را از طریق کابل‌های مسی یا فیبرنوری به شبکه تلفن PSTN یا POTS مخابرات وصل می‌کنند. داده‌های ارتباطی روی تلفن ثابت از نوع آنالوگ است و شخصی که در حال تماس است؛ صدای او تنها انتقال پیدا می‌کند و هیچ اطلاعات اضافی دیگری رد و بدل نمی‌شود.

تلفن‌های ثابت دارای ویژگی‌هایی مانند پیاک صوتی، تماس کنفرانسی، شناسه تماس گیرنده (Caller ID) و انتظار مکالمه را دارند و قابل اعتمادتر هستند ولی برای دنیای امروز، دیگر جوابگو نبوده و نقاط ضعف بزرگی دارند که باعث می‌شود کسب‌وکارها ازشان فاصله بگیرند.

مزایای تلفن VoIP

کسب‌وکارهای امروزی دوست دارند ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ضبط تماس‌ها، جست‌وجو در تماس‌ها، بازپخش تماس‌ها، مسیریابی تماس‌های ورودی، کنفرانس ویدئویی، تماس اینترنتی، صندوق صوتی و ده‌ها ویژگی دیگر داشته باشند و بتوانند با مشتریان تعامل دو طرفه روی خط تلفن برقرار کنند. یکی از ویژگی‌های مهمی که شرکت‌های تجاری نیاز دارند؛ تعریف شماره تلفن‌های مجازی روی یک خط تلفن ثابت فیزیکی است تا محدودیت‌های کابل‌کشی خط تلفن برای دفاتر و شعبه‌های مختلف را برطرف کنند.

اینجا است که تلفن‌های اینترنتی یا VoIP مطرح می‌شوند. VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است (برای آشنایی بیشتر با فناوری ویپ این آموزش VoIP را دنبال کنید) و اصطلاحا به تلفن‌های ثابتی گفته می‌شود که از پروتکل IP و ارتباطات مبتنی بر بستر اینترنت پشتیبانی می‌کنند. شما با تلفن VoIP می‌توانید از طریق اینترنت، تماس تلفنی داشته باشید.

بزرگ‌ترین مزیت تلفن VoIP این است که دیگر نیازی به خط تلفن ثابت و کابل‌کسی مسی ندارند و فناوری ویپ (VoIP) می‌تواند تماس‌ها را از طریق اتصال اینترنت و با دستگاه واسطی مانند مودم، روتر و شبکه‌های وای‌فای بی‌سیم با کمک کامپیوتر، گوشی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و نظایر این‌ها به سوی گیرنده تماس بفرستد یا تماس‌های ورودی را ضبط و دریافت کند.

VoIP چیست و چه مزایایی دارد

در تلفن VoIP می‌توانید از طریق هر دستگاهی که اینترنت وصل می‌شوند؛ تماس تلفنی اینترنتی داشته باشید یا تماس‌ها را پاسخ دهید و نیازی به خرید سخت‌افزار نیست. هزینه‌ها در تماس‌های اینترنتی به شدت کاهش پیدا می‌کند و طیف بسیار وسیعی از مزایا و ویژگی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.

یک سیستم تلفنی اینترنت کاملا مقیاس‌پذیر است و می‌توانید به تعداد بی‌نهایت خطوط داخلی و شماره‌های مختلف تعریف و بعد آن‌ها را به سادگی توزیع، کنترل و مدیریت کنید. تمام تماس‌های ورودی ضبط می‌شوند و قابلیت جست‌وجو و گزارش‌گیری تماس‌ها دارند. می‌توانید روی تلفن ویب، کنفرانس صوتی و تصویری برقرار کنید یا از صندوق صوتی مجازی فکس آنلاین و غیره سود ببرید.

اگر بخواهیم مزایای سیستم‌های تلفنی اینترنتی و VoIP را ذکر کنیم؛ یک فهرست طولانی می‌شود؛ فقط کافی است بدانیم که از هر نظر قابل مقایسه با تلفن‌های ثابت امروزی نمی‌شوند.

چگونه تلفن ثابت را به کامپیوتر وصل کنیم؟

آیا برای اینکه مکالمات تلفنی را روی کامپیوتر ضبط کنیم؛ حتما باید یک تلفن VoIP داشته باشیم؟ خوش‌بختانه، جواب خیر است. شما می‌توانید همین تلفن ثابت قدیمی خانه را نیز به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنید و تماس‌ها را ضبط کرده یا با کامپیوتر تماس داشته باشید. برای اتصال گوشی به پی‌سی می‌توانید به آموزش زیر مراجعه کنید:

سال‌ها پیش، کارت‌های تلفن ثابت آنالوگی بود که می‌شد روی مادربورد و درگاه PCI نصب کرد و به سادگی، خط تلفن ثابت خانه را به درگاه RJ11 آن‌ها وصل کرده و با یک نرم‌افزار شماره‌گیری معمولی روی ویندوز، با کامپیوتر تماس گرفت یا مکالمات را ضبط و مدیریت کرد. به مرور، مودم‌های Dial Up آمدند و همان کار کارت‌های تلفن آنالوگ را انجام می‌دادند. روی هر کامپیوتر یا لپ‌تاپ یک مودم Dial Up بود و شما به راحتی می‌توانستید با کامپیوتر صحبت کنید.

اتصال تلفن به کامپیوتر و شبکه

امروزه، دیگر این کارت‌ها تولید و عرضه نمی‌شوند و خبری از مودم‌های Dial Up نیست؛ بلکه فناوری پیشرفت بزرگی کرده است. شما با استفاده از یک مبدل USB به RJ11 می‌توانید خط تلفن خانه یا تلفن ثابت را به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل کنید. بعد، با نصب نرم‌افزارهای مدیریت تلفن و تماس دسکتاپ مانند Express Talk و اتصال خط تلفن ثابت به مودم ADSL یا ۴G LTE، به سادگی تماس تلفنی را روی تلفن ثابت تجربه کنید.

راه‌کار دیگر، اتصال تلفن آنالوگ و ثابت قدیمی خانه‌ها به یک آداپتور ATA و بعد اتصال به کامپیوتر است. در بازار، به هر فروشنده‌ای بگویید به شما یک آداپتور مبدل ATA یا VoIP می‌دهد تا تلفن ثابت را به تلفن VoIP تبدیل کنید.

چگونه یک تلفن VoIP ساده بسازیم؟

برای داشتن یک سیستم تلفن اینترنتی، نیازی به خرید تجهیزات پیشرفته یا گوشی‌های تلفن ثابت گران‌قیمت و دارای درگاه RJ45 و سانترال و نظایر این‌ها نیست. در خانه یا محل کار، به طور ساده می‌توانید با استفاده از یک مودم یا روتر دارای درگاه RJ11 و اتصال اینترنت، برای خودتان یک تلفن VoIP ساده بسازید.

مثلا، با خرید مودمی مانند ایرانسل TF-i60 H1 که ذاتا سیم‌کارتی است و به اینترنت موبایل وصل می‌شود اما دارای یک درگاه RJ11 خط تلفن ثابت است؛ می‌توانید تلفن ثابت معمولی خانه را به یک گوشی موبایل تبدیل کنید و روی بستر اینترنت تماس بگیرید.

کابل خط تلفن ثابت را به جای اینکه به سوکت RJ11 دیوار و خط مخابرات وصل کنید؛ آن را به درگاه RJ11 مودم یا روتر وصل کرده و یک سیم‌کارت موبایل معمولی (FDD) روی این مودم قرار دهید تا برای شما شماره‌گیری انجام دهد. به این طریق، می‌توانید با گوشی تلفن ثابت خود، هر شماره‌ای را روی بستر اینترنت گرفته و تماس اینترنتی داشته باشید.

این روش، ساده‌ترین حالت راه‌اندازی یک تلفن VoIP و اتصال تلفن ثابت به مودم و روتر برای تماس اینترنتی است. اگر یک سرویس VoIP از شرکت اینترنتی خریداری کردید؛ می‌توانید مشخصات این سرویس را نیز وارد پنل کاربری مدیریت تحت وب مودم کرده و به VoIP آن شرکت وصل شوید تا امکانات و قابلیت‌های بیشتری در اختیار شما قرار دهد و از طریق وب بتوانید تماس‌های ورودی و خروجی را ضبط و مدیریت کنید.

مرکز تلفن VoIP

اگر یکی از تلفن‌های VoIP را داشته باشید؛ می‌توانید از طریق کابل و درگاه شبکه اترنت RJ45 یا از طریق وای‌فای به کامپیوتر و مودم وصل کنید. برخی مدل‌های تلفن VoIP دارای دو درگاه RJ45 هستند که یکی برای اتصال به مودم و روتر و دسترسی به اینترنت و دیگری برای اتصال به پی‌سی و مدیریت تماس‌ها است. تلفن VoIP کاملا شبیه به یک تلفن ثابت معمولی است؛ فقط در این تفاوت دارد که به جای اتصال به یک شبکه تلفن PSTN، به یک مودم یا روتر متصل می‌شود.

تلفن‌های IP به سوکت RJ11 وصل نمی‌شوند و معمولا از طریق کابل شبکه و درگاه RJ45 یا وای‌فای به کامپیوتر و اینترنت متصل خواهند شد. برای استفاده از VoIP باید یک اتصال اینترنت با حداقل سرعت ۱۰۰ کیلو بیت بر ثانیه داشته باشید. سرویس‌های اینترنت خانگی امروزی، همگی بالای ۵۰۰ کیلوبیت بر ثانیه یا ۱ مگابیت هستند و تقریبا می‌توان گفت شما هر نوع اینترنتی در خانه داشته باشید؛ می‌توانید از VoIP استفاده کنید.

این نکته را باید در نظر داشت که هرچقدر سرعت اینترنت بالاتر برود؛ کیفیت تماس‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد و شما می‌توانید در نهایت تماس‌ها و کنفرانس‌های ویدئویی HD هم داشته باشید.

برای تبدیل خط تلفن آنالوگ مخابرات به یک خط اینترنتی و قابل استفاده برای VoIP نیز می‌توانید یک سرویس GateWay از ارائه‌دهنده‌های خدمات VoIP بگیرید. غالب شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، خدمات VoIP نیز ارائه می‌دهند. بهتر است تبدیل خط آنالوگ به دیجیتال را به یک شرکت تخصصی واگذار کنید و خودتان اقدام به راه‌اندازی سرور VoIP ننمایید.

تلفن IP

در حال حاضر، محبوب‌ترین نرم‌افزار راه‌اندازی یک سیستم VoIP برای مصارف خانگی یا اداری کوچک، نرم‌افزار استریسک (Asterisk) است. دیگر نرم‌افزارهایی که هم در بازار موجود هستند و باید روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ به عنوان سرور VoIP نصب شوند؛ مبتنی بر Asterisk طراحی شدند. شما می توانید این نرم افزار را هنگام راه اندازی ویندوز کامپیوترتان بر روی سیستم خود نصب کرده و از آن بهره مند شوید.

اگر یک تلفن آنالوگ معمولی دارید ولی می‌خواهید از آن به عنوان تلفن IP یا تلفن تحت شبکه استفاده کنید؛ نیاز به یک مبدل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال یا آداپتور VoIP خواهید داشت. این آداپتور، در بین فروشنده ها به دستگاه ATA معروف است. دستگاه ATA سیگنال های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال و سیگنال های دیجیتال را به سیگنال های آنالوگ تبدیل می کند. و میان دستگاه تلفن آنالوگ و اتصال اینترنت جای داده می شود.

اقدامات مهم پیش از راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP

تا اینجا، درباره اینکه چگونه تلفن ثابت را به اینترنت وصل کنیم، صحبت کردیم که غالبا تجهیزات آن در هر خانه‌ای یافت می‌شود. اما شرکت‌های متوسط و بزرگ و سازمان‌های اینترپرایس برای راه‌اندازی یک سرویس تلفن تحت شبکه VoIP باید یک سری اقدامات و پیش‌نیازها را در نظر بگیرند و امکاناتی را مهیا کنند تا بتوانند از مزایای واقعی مرکز تلفن ویپ سود ببرند.

اولین اقدام برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP در یک شرکت و سازمان، تخمین زدن تعداد کارمندان یا کاربرانی است که می‌خواهند از این سیستم استفاده کنند. این برآورد و بررسی به شما کمک می‌کند محاسبه کنید چند خط تلفن نیاز دارید و آیا سرویس اینترنت فعلی شرکت با این پهنای‌باند و سرعت، جواب‌گوی نیاز شما خواهد بود یا خیر. گفتیم برای یک خط تلفن IP نیاز به اینترنتی با سرعت ۱۰۰ کیلوبیت داریم ولی قطعا برای شرکتی با ۵۰ کارمند؛ دیگر این اینترنت جواب‌گو نیست و شما باید یک سرویس اینترنت با حداقل ۱۰ مگابیت پهنای‌باند اختصاصی VoIP داشته باشید.

در واقع، اقدام دوم در هر سازمانی برای نصب VoIP، بررسی سرعت و کیفیت اتصال اینترنت است. اگر کیفیت اینترنت برای تماس‌های تصویری یا مبتنی بر اینترنت کافی نباشد؛ در اواسط کار مجبور خواهید شد هزینه بیشتری برای راه‌اندازی یک اینترنت بهتر متقبل شوید.

تعیین بودجه و پس از آن امکاناتی که روی مرکز تلفن VoIP نیاز دارید؛ گام‌های بعدی هستند. تماس‌های اینترنتی در یک مجموعه تجاری، بسیار جذاب هستند و معمولا مدیران دوست دارند به همه ویژگی‌های گفته شده، دسترسی داشته باشند ولی برای برخی از آن‌ها باید هزینه‌های بسیار بالا و سرسام‌آوری پرداخت شود. بهتر است ابتدا یک ارزیابی درست از نیازمندی‌های خود روی یک سرویس VoIP داشته باشید و بعد سراغ خرید سرویس و تجهیزات لازم بروید.

راه‌اندازی یک مرکز تلفن VoIP

شما می‌توانید برای کل سازمان خود یک شماره تلفن منحصربه‌فرد اختصاص دهید یا اینکه برای هریک از کارمندان خود یک شماره تلفن منحصربه‌فرد تعیین کنید. اگر یک کارمند شما به صورت دورکاری همکاری کند؛ شاید بخواهید از طریق شماره تلفن موبایل در سیستم فعالیت کند؛ پس در این صورت باید این ویژگی را هم محاسبه کنید.

گام‌های بعدی شامل انتخاب یک سرویس VoIP مناسب و بعد خرید سخت‌افزار و تجهیزات مورد نیاز آن است. سرویس VoIP انتخاب کنید که دقیقا نیازهای شما را برآورده کرده و خدمات درخواستی شما را ارائه می‌دهد. خدمات پس از فروش در یک سرویس ویپ بسیار مهم است. آسانی در راه‌اندازی و مصرف و تطابق با بودجه‌ای که در نظر گرفتید؛ از دیگر مولفه‌ها در انتخاب یک سرویس ویپ مناسب هستند.

آموزش راه‌اندازی تلفن در فرادرس به شما کمک می‌کند تا یک سیستم تلفن تحت شبکه VoIP مبتی بر ایزابل (Issabel) راه‌اندازی کنید. در سیستم ایزابل نیازی به کابل‌کشی خطوط تلفن ندارید و امکان برقراری ارتباط میان دفاتر مختلف به صورت بسیار ساده‌ و با کمترین هزینه‌ای میسر است. آسانی مانیتورینگ مرکز تماس و یکپارچه‌سازی سیستم تلفن از دیگر مزایای آموزش ایزابل (Issabel) است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا