فناوریوای‌فای

۵ دلیل برای خداحافظی با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

برخی از کاربران برای رها کردن فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز نیاز به سند و مدرک دارند. 

عمر این فرکانس به اتمام رسیده است. گزارش‌های موسسات تحقیقاتی نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۶ به بعد این فرکانس و باندهای رادیویی روی آن پر و ظرفیت‌شان تکمیل شده است. صدها میلیون دستگاه وای‌فای روی این فرکانس کار می‌کند و در اطراف ما صدها و هزاران دستگاه وای‌فای عمدتا ۲.۴ گیگاهرتز فعال هستند.

بیشتر بخوانید: آیا همیشه وای‌فای ۵ گیگاهرتز بهتر از ۲.۴ گیگاهرتز است؟

خرید روترهای تک بانده دیگر عقلانی نیست و برای حل مشکل وای‌فای در خانه‌ها و آپارتمان‌ها؛ ناچاراند یکی از راه‌کارها رفتن به سوی فرکانس ۵ گیگاهرتز است. در ادامه ۵ دلیل اصلی مهاجرت از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به سوی ۵ گیگاهرتز را بیان می‌کنیم:

۵ دلیل استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز

۱- بزرگ‌ترین دلیل برای حرکت از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به سوی فرکانس ۵ گیگاهرتز؛ پر شدن باندهای فرکاسی است. تعداد دستگاه‌های فعال روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به شدت زیاد شده و بیش از ظرفیت این فرکانس هستند.

تصور کنید در اطراف ما ده‌ها و صدها دستگاه دارند به طور همزمان روی ۱۳ باند محدود این فرکانس داده رد و بدل می‌کنند. فرکانس ۵ گیگاهرتز هم تعداد باندهای فرکانسی بیشتری دارد و هم عرض یا پهنای‌باند هر کدام بیشتر از باندهای ۲.۴ گیگاهرتز است. در شکل‌ زیر می‌توانید ازدحام تعداد دستگاه‌های روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز را مشاهده کنید:

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز نزدیک به ۳۶ فرکانس فعال داریم که البته همه این فرکانس‌ها قابل رویت و استفاده نیستند ولی حداقل ۱۵ فرکانس در دسترس است. چون این فرکانس‌ها پراکنده و در محدوده‌های مختلف تقسیم شدند؛ بنابراین ترافیک و ازدحام روی آن‌ها کمتر است.

پهنای‌باند فرکانس‌های ۲.۴ گیگاهرتز ۲۰ یا ۴۰ مگاهرتز است ولی فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز از پهنای‌باند ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتزی هم پشتیبانی می‌کنند.

۲- دومین دلیل؛ سرعت است. به وضوح سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشتر از ۲.۴ گیگاهرتز است. یک لینک در فرکانس ۵ گیگاهرتز و با استاندارد ۸۰۲.۱۱ac به سرعتی ۴۳۳ مگابیتی می‌رسد ولی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز محدود به ۳۰۰ مگابیت است.

در روترهای به‌روزتر؛ سرعت هر لینک روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رسد. اگر می‌خواهید سرعت بیشتری روی وای‌فای داشته باشید؛ شک نکنید که باید به سوی فرکانس ۵ گیگاهرتز بروید. خلوتی این فرکانس‌ باعث می‌شود در حالت عادی هم سرعت بیشتری تجربه کنید.

۳- یک زمانی تمام اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها فقط از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کردند و امکان سوییچ به فرکانس ۵ گیگاهرتز نبود ولی امروزه تمامی تراشه‌های وای‌فای دستگاه‌های همراه و حتا کامپیوترهای دسکتاپ از فرکانس ۵ پشتیبانی می‌کند و دو بانده است. 

اگر هنوز دارید از یک دستگاه استفاده می‌کنید که مبتنی بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است؛ می‌توانید یک روتر دوبانده خریداری و شبکه ۲.۴ گیگاهرتز را نیز برای این دستگاه یا احیانا دستگاه‌های دیگری فعال کنید.

۴- فناوری‌هایی مانند MU-MIMO فقط روی فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند و تعداد بسیار کمی فناوری برای بهبود سرعت و محدوده پوشش‌دهی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در دسترس است. در هر روتر بی‌سیم؛ تعداد آنتن‌های بیشتری برای فرکانس ۵ گیگاهرتز در نظر گرفته شده است و انواع تکنیک‌ها و ترفندها برای بهبود سیگنال‌های فرکانس ۵ گیگاهرتز به کار گرفته شده است.

۵- همیشه دو شبکه بهتر از یک شبکه است. با یک روتر دوبانده می‌توانید هم شبکه ۲.۴ گیگاهرتز و هم شبکه ۵ گیگاهرتز را با هم استفاده کنید. کاربران حرفه‌ای، دستگاه‌های پرمصرف خود مانند کامپیوتر دسکتاپ یا گیم را روی فرکانس اختصاصی ۵ گیگاهرتز تنظیم و دستگاه‌های دیگر مانند گوشی‌های موبایل یا کاربران میهمان را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز راه‌اندازی می‌کنند.

می‌توانید برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز محدودیت سرعت اینترنت یا ترافیک تعریف کنید؛ کودکان و دستگاه‌های آن‌ها را روی این شبکه قرار دهید و ابزارهای کنترل والدین و فیلترینگ را به کار بگیرید و خلاصه شبکه ۵ گیگاهرتز را اختصاصی خودتان کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا