وای‌فای

نت‌گیر برای اولین بار در دنیا، روتر مش وای‌فای با مودم کابلی DOCSIS 3.0 معرفی کرد

در دنیا شبکه‌های بی‌سیم، روتر وای‌فای داشتیم و طی سال‌های اخیر روترهای مش وای‌فای هم اضافه شدند.

ولی امروز نت‌گیر گونه جدیدی از دستگاه‌های شبکه به نام روتر مش وای‌فای با مودم کابلی عرضه کرد. این محصول با نام کامل Orbi Tri-Band Mesh Wi-Fi Cable Modem Router System از استاندارد مودم‌های کابلی DOCSIS 3.0 برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند.

این دستگاه مردم را از خرید یک مودم کابلی جداگانه بی‌نیاز می‌کند. مودم‌های کابلی براساس کابل کواکسیال کار می‌کنند و سرویس‌دهنده‌های اینترنت باید روی چنین کابل‌هایی اینترنت را به داخل منازل کاربران خانگی بکشانند.

در ایران هنوز سرویس‌های اینترنت مبتنی بر مودم‌های کابلی کواکسیال عرضه نشده است ولی در بسیاری از کشورهای امریکای شمالی و اروپا از این سرویس استفاده می‌شود.

نت‌گیر می‌گوید این مودم روتر از سرویس‌های Comcast Xfinity و Spectrum پشتیبانی می‌کند. این مودم کابلی ۳۲x8 کانال دارد که هر کدام به صورت تئوری از بالاترین سرعت دانلود ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

ترکیبی از چندین دستگاه

سرعت این روتر روی وای‌فای نیز ۲.۲ گیگابیت است. روتری سه بانده است که فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز برای تبادل داده توسط کاربر استفاده می‌شوند ولی یک فرکانس ۵ گیگاهرتز نیز برای لینک backhaul اختصاصی طراحی شده است.

سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۴۵۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۷۳۳ مگابیت می‌رسد. 

نت‌گیر می‌گوید این روتر مش وای‌فای می‌تواند مساحت‌هایی حدود ۴۵۰ متر مربع را پوشش دهد. از فناوری MU-MIMO سود می‌برد و به چهار درگاه اترنت پرسرعت یک گیگابیتی نیز مجهز شده است. 

همچنین این مودم روتر از قابلیت‌هایی مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین و فناوری‌های اختصاصی نت‌گیر برای بهبود سرعت و سیگنال روی وای‌فای استفاده می‌کند. 

کاربران می‌توانند اپلیکیشن نت‌گیر را روی دستگاه‌های اندرویدی یا iOS نصب کنند و برخی تنظیمات و کارهای کنترلی را به سادگی با یک اپ از راه دور انجام دهند. 

این مودم روتر در دو مدل ۳۰۰ و ۴۰۰ دلاری عرضه می‌شود. مدل ۴۰۰ دلاری یک تقویت‌کننده دیگر هم همراه‌اش وجود دارد. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا