فناوری

هواوی پردازنده‌ موبایل کرین ۹۸۰ را با مودم LTE Cat21 و سرعت دانلود ۱.۴ گیگابیت معرفی کرد

هواوی در جریان نمایشگاه IFA 2018 از پردازنده‌ موبایلی رونمایی کرد که قاتل کوالکام و اسنپدراگون ۸۴۵ است.

کرین ۹۸۰ می‌تواند قوی‌ترین پردازنده موبایل جهان باشد چون از فناوری ساخت ۷ نانومتری سود می‌برد و برای اولین بار در دنیا از معماری پردازنده Cortex-A76 و پردازنده گرافیکی Mali-G76 استفاده می‌کند.

روی این پردازنده SoC یک مودم رده LTE Cat21 نصب شده است تا سریع‌ترین پردازنده موبایل جهان در دانلود از اینترنت لقب بگیرد. این مودم می‌تواند سرعت دانلود را به مرز ۱.۴ گیگابیت برساند.

پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام که روی اسمارت‌فون‌های رده بالا و پرچم‌دار دنیا در سال ۲۰۱۸ نشسته است؛ از سرعت ۱.۲ گیگابیت سود می‌برد و حالا کرین ۹۸۰ از این نظر سریع‌تر است.

کرین ۹۸۰ اولین پردازنده‌ای است که از حافظه رم LPDDR4X با باس ۲.۱۳۳ مگاهرتز سود می‌برد و در ساخت آن ۶.۹ میلیون ترانزیستور کار گذاشته شده است.

کرین ۹۸۰ نسبت به پردازنده قبلی هواوی ۲۰ درصد بهبود سرعت و ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی دارد. هواوی می‌خواهد در اسمارت‌فون میت ۲۰ برای اولین بار از این پردازنده موبایل استفاده کند.

سریع‌ترین پردازنده موبایل در وای‌فای و LTE

هواوی میت ۲۰ طی مراسمی ۱۶ اکتبر معرفی خواهد شد و پیش از سال جدید میلادی وارد بازار می‌شود. در حال حاضر، بازار پردازنده‌های موبایل در دست کوالکام است ولی پیش‌بینی می‌شود با ورود کرین ۹۸۰ به بازار؛ این رویه تغییر کند.

کرین ۹۸۰ برنامه‌های موبایل را سریع‌تر اجرا خواهد کرد و در بازی‌ها ۲۲ درصد نرخ فریم بالاتری نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ دارد. مصرف انرژی آن هم ۳۲ درصد کمتر است. پیش‌بینی می‌شود سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها ۲۰ درصد بهبود یافته باشد.

هواوی عملکرد عکاسی کرین ۹۸۰ را هم ارتقا داده است. روی این پردازنده یک تراشه پردازش تصویر دو گانه (ISP) استفاده کرده است تا در عکاسی ۴۶ درصد سریع‌تر تصاویر را پردازش کند. این تراشه تاخیر در ثبت عکس را هم کاهش داده و مصرف انرژی کمتری دارد.

دیگر ارتقای بزرگ کرین ۹۸۰ نسبت به نسل قبلی، استفاده از دو پردازنده هوش مصنوعی یا NPU است. این واحد پردازشگر عصبی می‌تواند با کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تعریف شده برای آن ۴۵۰۰ تصویر را در یک دقیقه تشخیص دهد.

کرین ۹۸۰ دارای هشت هسته پردازشی است و در وای‌فای هم با سرعت ۱.۷۳ سریع‌ترین گوشی‌های دنیا را فراهم می‌کند.

بی‌صبرانه منتظر ورود اسمارت‌فون میت ۲۰ یا گوشی‌های آنر مجهز به کرین ۹۸۰ به بازار هستیم تا سرعت دانلود اینترنت و وای‌فای را در عمل ارزیابی کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا