فناوری

چرا این روزها اینترنت TD-LTE پرطرفدارتر از ۴G و ADSL شده است؟

در سال‌های اخیر، اینترنت باندپهن موبایل توانسته ضریب نفوذ ۷۳.۱۶ درصدی در میان کاربران ایرانی داشته باشد و اینترنت باندپهن ثابت را در انزوا قرار دهد.

توسعه شبکه‌های موبایل نسل ۴ که اینترنتی با سرعت‌های بسیار بالای ۱۰۰ مگابیت به کاربران می‌دهند به همراه اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تخفیفی برای استفاده از بسته‌های اینترنت؛ باعث شده بود کاربران اینترنت به سوی این نوع از اینترنت کشیده شود.

به همین دلیل، شاهد کوچ بخشی از کاربران ADSL به سوی ۴G موبایل بودیم. دسترسی راحت‌تر، شبکه‌های پوشش‌دهی وسیع‌تر، قیمت بسته‌های ارزان‌تر و ده‌ها فاکتور ارزش‌افزوده دیگر باعث شد در ایران نزدیک به ۶۱ میلیون کاربر اینترنت موبایل داشته باشیم.

در حالی‌که سهم اینترنت ADSL فقط ۱۲ درصد، سهم وای‌فای ۳ درصد و سهم اینترنت TD-LTE فقط ۲ درصد بود. البته، TD-LTE باز هم اینترنت بی‌سیم نسل چهار ثابت استی که قدمتی کوتاه در ایران دارد و بیشتر از چند سال نیست توسط دو اپراتور بزرگ کشوری (ایرانسل و مبین‌نت) عرضه می‌شود.

اما از نیمه‌های امسال شاهد اوج‌گیری استفاده از اینترنت TD-LTE و استقبال فزاینده کاربران از این نوع سرویس اتصال هستیم. چندین اپراتور مجازی نیز وارد بازار شده و به مشتریان سازمانی و شخصی خود سرویس‌های TD-LTE می‌دهند. سرویس‌هایی که از همان دو اپراتور بزرگ دریافت می‌شود.

شاتل موبایل هم سرویس اینترنت TD-LTE خود را در تهران، قم و کرج آغاز کرده است و به‌زودی شبکه پوشش‌دهی بیشتری خواهد داشت.

کدام عامل و مزیت اینترنت TD-LTE باعث شده کاربران به جای ADSL و ۴G خریدار مودم‌ها و سرویس‌های این نوع اینترنت باشند.

فاکتور قیمت

بی‌شک قیمت یک فاکتور رقابتی و تعیین‌کننده در بازار ایران است.

در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت موبایل بودیم. یک بسته اینترنت موبایل از ۳ الی ۴ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

حجم دانلود شبانه رایگان بسته‌ها حذف شده و بسته‌های اینترنت پرحجم روزانه کوتاه مدت دیگر عرضه نمی‌شوند. کاربران نیاز به دانلود و حجم دارند ولی اینترنت موبایل ۴G دیگر نمی‌تواند این نیاز را پاسخ دهد.

اینترنت ADSL هم سال گذشته گران‌تر شد و برای کاربران کم مصرف به‌صرفه نیست. افزون بر این که در بسیاری از شهرها و مناطق پورت خالی برای واگذاری خط ADSL وجود ندارد.

در مقابل، هنوز تعرفه اینترنت TD-LTE پابرجا باقی مانده است و اپراتورها بسته‌های پر حجم روزانه و کوتاه مدت ارایه می‌دهند. 

قیمت یک گیگابیت اینترنت TD-LTE ایرانسل (در بسته ۱۰ گیگابایتی) حدود ۱۴۰۰ تومان است ولی قیمت یک گیگابایت اینترنت ۴.۵G همین اپراتور به مرز ۲۹۵۰ تومان می‌رسد. اگر شما بسته‌های TD-LTE با حجم‌های بالاتر (به طور مثال ۳۰ گیگابایت و ۴۰ گیگابایت انتخاب کنید؛ باز هم قیمت هر گیگابایت ارزان‌تر شده و به مرزهای ۸۱۶ و ۷۱۲ تومان می‌رسد. شما می‌توانید از دانلود شبانه سود ببرید و تنوع بسته دارید.

هزینه هر گیگابایت اینترنت TD-LTE مبین‌نت در بسته ۱۰ گیگابایتی حدود ۱۱۶۰ تومان است. در بسته‌های پرحجم‌تری مانند ۴۰ گیگابایت یک ماهه قیمت باز هم شکسته شده و به مرز ۴۱۹ تومان می‌رسد. شما در مبین‌نت می‌توانید بسته‌های یک ماهه با حجم ۱۰۰ گیگابایت خریداری کنید. بسته‌هایی که در اینترنت ۴G دیگر وجود ندارند.

بنابراین؛ در حال حاضر اینترنت TD-LTE برای کاربران پر مصرف، ارزان‌تر و دارای طرح‌ها و بسته‌های متنوع‌تری است.

فاکتور دسترس‌پذیری

اوایل شروع ارایه اینترنت TD-LTE فقط در چند شهر و استان در دسترس بود ولی اکنون ایرانسل در بیش از ۱۴۵ شهر و مبین‌نت در ۵۷ شهر کشور این سرویس را ارایه می‌کنند.

آنتن‌دهی و قدرت پوشش شبکه‌ای TD-LTE روز به روز بهتر می‌شود و کاربران از سرعت و عدم قطعی شبکه رضایت‌مندی نسبی پیدا می‌کنند.

فاکتور رشد آگاهی و تبلیغات اپراتورها

وقتی مودم و سرویس‌های TD-LTE در لابه‌لای تبلیغات صدا و سیما پخش می‌شوند و میلیون‌ها بیننده پای تلویزیون هستند؛ طبیعی است که دنبال کنند و بپرسند و اطلاعات خود درباره این نوع سرویس اینترنت را افزایش دهند.

تبلیغات محیطی و نمایشگاهی اپراتورها نیز افزایش پیدا کرده است. مبین‌نت در نمایشگاه‌های استانی و شهرستانی نیز شرکت کرده و سعی دارد کاربران را با خدمات و ویژگی‌های TD-LTE آشنا کند. 

ایرانسل هم با تبلیغات گسترده و تعداد نمایندگی‌های زیادی که در مراکز خرید، پاساژها، مال‌ها و مجتمع‌های تجاری دارد؛ هر روز کاربران بیشتری جذب می‌کند.

بنابراین؛ تمام فاکتورهای بالا؛ به‌ویژه قیمت ارزان‌تر، بسته‌های متنوع‌تر و به‌صرفه‌تر باعث شدند این روزها TD-LTE در کانون توجه کاربران اینترنتی کشور باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. بسته ی نامحدود ماهانه با سقف مجاز ۵۰ گیگ ایرانسل ۴۰ تومن هست که میشه گیگی ۸۰۰ تومن
    بعد از اتمام سرعت به ۲۵۷ کاهش پپیدا میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا