فناوری

تفاوت سرور، هاست، سرور مجازی و VPS چیست؟

ما به کدام یک از این میزبانی‌های نیاز داریم و هریک چه مزایا و معایبی دارند؟

صنعت میزبانی وب که امروزه جز صنایع به روز و پرکاربرد شناخته می‌شود، شامل بسیاری از خدمات، مؤلفه‌ها و فناوری‌های اساسی است. از آنجایی که هر سایتی برای وجود در اینترنت نیاز به میزبانی دارد، برای صاحبان سایت این امر حیاتی است که بدانند تفاوت سرور مجازی و VPS میزبانی سایت چیست تا بتوانند نیاز‌های کسب و کار خود را درک کنند.

با این حال، درک تفاوت بین این مولفه‌ها، به خصوص برای تازه واردانی که هنوز تجربه قبلی یا دانش تخصصی کسب نکرده‌اند، ممکن است دشوار به نظر برسد.

بنابراین، برای سهولت درک این سرویس‌ها، تفاوت‌‌های بین سرور،‌ هاست، سرور مجازی و VPS را مورد بحث قرار می‌‌دهیم، تا به طور کامل درک کنیم که هر کدام چیست و برای چه چیزی استفاده می‌‌شود.

تفوات سرور، هاست، سرور مجازی و VPS

سرور چیست؟

سرور قطعه‌ای از سخت‌افزار یا نرم‌افزار رایانه است که به برنامه یا دستگاه رایانه و کاربر آن خدمات ارائه می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: ویندوز سرور ۲۰۲۵ چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

در مدل برنامه نویسی کلاینت-سرور، این سرویس وظایف و درخواست‌ها را بنا به خواست مشتری انجام می‌‌دهد. انواع مختلفی از سرور وجود دارد که هر کدام دارای حداقل دو جزء نرم افزاری شامل یک سیستم عامل و یک برنامه کاربردی هستند.

‌هاست چیست؟

میزبان یا ‌هاست در هر سیستم کامپیوتری متصل به یک شبکه است که انواع داده‌‌ها، ویژگی‌‌ها، منابع و سایر خدمات را در اختیار مشتریان و دستگاه‌‌های موجود در همان شبکه قرار می‌‌دهد.

کاربران می‌‌توانند از طریق راه‌های مختلف از جمله رابط کاربری، نرم افزار تخصصی و آدرس شبکه، به شبکه میزبان دسترسی داشته باشند.

نکته جالب آن در مقایسه با سرور مجازی این است که از هر نوع دستگاهی می‌‌توان برای میزبانی داده‌ها استفاده کرد، از جمله سرور‌ها، مین فریم‌های متمرکز، رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های چند منظوره.

سرور مجازی چیست؟

این مفهوم به سروری اطلاق می‌‌شود که می‌‌تواند چندین وب‌سایت را روی یک دستگاه مستقر کند. یعنی این سرویس‌ها راه‌حل‌های زیرساخت آنلاین را به طور همزمان برای کاربران متعددی از جمله سرور‌ها، رایانه‌ها و ذخیره سازی از طریق اینترنت ارائه می‌‌دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام آموزش تصویری راه‌ اندازی شبکه Domain در ویندوز سرور

چنین راهکار‌هایی مشتریان را قادر می‌‌سازد تا از راه دور از هر دستگاهی به داده‌ها و خدمات خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، می‌‌توانید کاربران را در همان سرور با نرم‌افزار مجازی‌سازی ایزوله کنید و به شما این امکان را می‌‌دهد که منابع خود را مانند CPU ،RAM و پهنای باند برای هر یک از آن‌ها تامین کنید.

VPS چیست؟

سرور خصوصی مجازی یا VPS، یک ماشین مجازی است که تمام منابع و برنامه‌‌های کاربردی مورد نیاز یک وب‌سایت را برای کار کردن به صورت آنلاین ارائه می‌‌کند.

همانند سرور مجازی، راه حل‌های VPS از فناوری مجازی سازی برای تقسیم یک سرور فیزیکی به چند نمونه مجازی استفاده می‌‌کنند و به ارائه دهنده امکان می‌‌دهد چندین سایت را از یک ماشین میزبانی و مستقر کند.

جنبه خصوصی VPS به این معنی است که هر کاربر مجموعه ای از منابع سیستم خود را دریافت می‌‌کند و تحت تأثیر عملکرد سایر وب سایت‌هایی که سرور فیزیکی را با آن‌ها به اشتراک می‌‌گذارد، قرار نمی گیرد.

خلاصه‌ای از تعاریف مربوط به هر یک از این سرویس‌ها در جدول زیر آورده شده است.

سرور یک رایانه فیزیکی یا دستگاه سخت افزاری است که سایر دستگاه‌ها را در همان شبکه با منابع و خدمات تأمین می‌‌کند.
‌هاست ارائه دهنده خدماتی که از یک سیستم کامپیوتری برای ارائه منابع و زیرساخت‌های سرور به مشتریان استفاده می‌‌کند.
سرور مجازی یک سرور واحد که میزبان چندین وب سایت و خدمات است.
VPS یک ماشین مجازی که از یک سرور اختصاصی در یک محیط میزبانی مشترک تقلید می‌‌کند و به کاربران امکان می‌‌دهد منابع خود را با هزینه کمتری مدیریت کنند.

خلاصه مزایا و معایب هر سرویس به شرح زیر است:

سرور ‌هاست سرور مجازی VPS
مزایا – پشتیبانی از کار‌های سنگین

-عملکرد بالا

-زیرساخت‌های اضافی و سیستم‌های خنک کننده پیشرفته

-اقدامات امنیتی قوی

-موارد استفاده گسترده

-دسترسی به منابع بالا

-افزایش قابلیت اطمینان

-ابزار‌ها و ویژگی‌های امنیتی مختلف

-مقرون به صرفه

-راه اندازی و مدیریت آسان

-دسترسی ریشه

-قابلیت تنظیم بالا

-قابلیت اطمینان افزایش یافته

-مقیاس پذیری و انعطاف پذیری

معایب -می تواند بسیار پرهزینه باشد

-دانش فنی برای راه اندازی و مدیریت نقطه شکست واحد مورد نیاز است

-کنترل محدود کاربر به ارائه دهنده وابسته است -مقیاس پذیری محدود به دلیل مشترک بودن منابع سرور -در یک طرح VPS مدیریت نشده، کاربران برای راه اندازی سرور‌های خود به دانش فنی نیاز دارند

تفاوت بین سرور،‌ هاست، سرور مجازی و VPS چیست؟

اکنون که درباره هر یک  از این سرویس‌ها بیشتر می‌‌دانیم، قصد داریم تا در مورد کاربرد عملی هر یک از آن‌ها بیشتر بدانیم.

موارد استفاده از سرور

سرور‌ها کامپیوتر‌هایی بسیار انعطاف پذیر و قدرتمند هستند که بسته به نیاز مشتری می‌‌توانند خدمات و عملکرد‌های متعددی را ارائه دهند. برخی از رایج ترین موارد استفاده از سرور‌ها عبارتند از:

سرور فایل: از سرور‌ها می‌‌توان برای ذخیره و مدیریت داده‌های سرویس گیرنده استفاده کرد و آن‌ها را قادر ساخت تا به فایل‌ها از طریق شبکه دسترسی داشته باشند و به اشتراک بگذارند. این قابلیت به کاربران یک مقصد متمرکز می‌‌دهد که تمام داده‌های آن‌ها در آن قرار دارد و عملیات روزانه را سریعتر و کارآمدتر می‌‌کند.

وب سرور: این سرور‌ها میزبان وب سایت‌ها هستند و صفحات وب را به کاربران ن‌هایی که می‌‌خواهند به آن‌ها دسترسی داشته باشند ارائه می‌‌دهند. آن‌ها این کار را با پردازش درخواست‌های HTTP و ارائه محتوای وب به مرورگر‌ها، مانند HTML، تصاویر و فایل‌های چندرسانه ای انجام می‌‌دهند. این نمونه از ج‌هات مختلف با سرور مجازی تفاوت دارند.

سرور برنامه: مشتریان می‌‌توانند از سرور‌های برنامه برای میزبانی و اجرای برنامه‌ها یا خدمات نرم افزاری استفاده کنند. این سرویس وظایفی مانند پردازش تراکنش، مدیریت پایگاه داده و استقرار برنامه را انجام می‌‌دهد.

سرور پایگاه داده: سروری که مدیریت و دسترسی به پایگاه‌های داده را فراهم می‌‌کند. همچنین داده‌ها را ذخیره، سازماندهی، بازیابی و به روز رسانی می‌‌کند و روش کارآمدتری را برای انجام عملیات پایگاه داده در اختیار کاربران قرار می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی پینگ اینترنت VDSL شاتل در سرورهای داخل و خارج کشور

سرور ایمیل: این نوع سرور‌ها از پروتکل‌های مختلفی از جمله SMTP، POP3 و IMAP برای فعال کردن ارتباطات ایمیل کارآمدتر استفاده می‌‌کنند. علاوه بر این، سرور‌های ایمیل، ارسال، دریافت، ذخیره و بازیابی پیام‌‌ها را انجام می‌‌دهند و اطمینان حاصل می‌‌کنند که مشتری هرگز یک پیام مهم را از دست نمی‌دهد.

سرور DNS: سرور‌های سیستم نام دامنه (DNS) نام دامنه را به آدرس IP تبدیل می‌‌کند که به کاربران امکان می‌‌دهد با استفاده از نام دامنه خود به وب سایت‌ها دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، آن‌ها به حل سوالات نام دامنه و مدیریت سوابق دامنه کمک می‌‌کنند.

سرور پشتیبان: این سرور‌ها با ذخیره خودکار نسخه‌هایی از اطلاعات دستگاه‌های مشتری یا سرور‌های دیگر، از جمله سرور مجازی، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات را انجام می‌‌دهند. این به نوبه خود تضمین می‌‌کند که کاربر اطلاعات را از دست نمی دهد و می‌‌تواند به سرعت آن‌ها را بازیابی کند.

سرور مجازی سازی: با استفاده از این سرور، کاربران می‌‌توانند ماشین‌های مجازی ایجاد و مدیریت کنند و چندین سیستم عامل و اپلیکیشن را روی یک سرور فیزیکی میزبانی کنند.

وب سرورها

موارد استفاده ‌هاست

از آنجایی که ‌هاست‌ها انواع داده‌ها و منابع را در اختیار مشتریان خود قرار می‌‌دهند، می‌‌توان از آن‌ها برای ارائه خدمات مختلف از جمله:

میزبانی وب: یکی از عملکرد‌های اصلی‌ هاست، ارائه خدمات میزبانی وب سنتی است که به شما امکان می‌‌دهد وب سایت خود را گسترش دهید و آن را به صورت آنلاین در دسترس مشتریان قرار دهید.

میزبانی ابری: این نوع میزبانی است که از فناوری ابری برای استقرار منابع و داده‌ها برای کاربران نهایی از طریق اینترنت استفاده می‌‌کند. علاوه بر این، میزبانی ابری شامل استفاده از شبکه‌ای از سرور‌های ابری فیزیکی و مجازی برای میزبانی چندین وب سایت با مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر است.

میزبانی از راه دور:‌ هاست‌های راه دور از سرور‌های مستقر در مراکز داده برای ذخیره و استقرار فایل‌ها و منابع برای مشتریان استفاده می‌‌کنند. برای دسترسی به داده‌ها و برنامه‌های خود، کاربران از طریق اتصال به اینترنت وارد سرور می‌‌شوند.

محیط‌‌های رایانه مرکزی: ‌هاست را می‌‌توان برای ارائه رایانه‌‌های مرکزی با قدرت محاسباتی و قابلیت ذخیره‌سازی عظیم به مشتریانی که با داده بزرگ کار می‌‌کنند و برای انجام عملیات خود به شبکه گسترده نیاز دارند، استفاده کرد.

موارد استفاده از سرور مجازی

برخی از رایج ترین موارد استفاده از‌ سرورهای مجازی عبارتند از:

میزبانی اشتراکی: از آنجایی که سرور‌های مجازی چندین وب سایت یا برنامه را بر روی یک سرور واحد مستقر می‌‌کنند، اغلب در محیط‌های میزبانی مشترک استفاده می‌‌شود تا هر کاربر وب سایت، حساب ایمیل و سایر منابع خود را ارائه دهد.

توسعه و آزمایش: توسعه‌دهندگان از سرور مجازی برای ایجاد محیط‌‌های متعددی استفاده می‌‌کنند تا بتوانند پروژه‌‌ها و برنامه‌‌های خود را توسعه، آزمایش و مرحله‌بندی کنند.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک: پلتفرم‌های خرید آنلاین از این سرویس‌ها برای ارائه فروشگاه‌های جداگانه برای هر کاربر استفاده می‌‌کنند. هر فروشگاهی که ایجاد می‌شود، می‌‌تواند تحت نام دامنه خود کار کند و از منابع اختصاصی استفاده کند که با هیچ فروشگاه دیگری در پلت فرم به اشتراک گذاشته نشده است.

سیستم‌های مدیریت محتوا: پلتفرم‌های CMS مانند وردپرس، دروپال و جوملا از سرور مجازی برای مدیریت و میزبانی چندین سایت از یک سرور واحد استفاده می‌‌کنند. به این ترتیب، هر وب سایت مدیریت، طراحی و محتوای جداگانه ای دریافت می‌‌کند.

سایت‌های چند زبانه: با سرور مجازی، صاحبان وب سایت می‌‌توانند ایجاد و سایت‌‌های چندزبانه با نام‌‌های دامنه متفاوت را مستقر کرده و محتوای محلی و تجربه کاربری را بر اساس زبانی که مخاطبان هدف آن‌‌ها صحبت می‌‌کنند، ارائه دهند.

خرید سرور مجازی

موارد استفاده VPS

VPS انعطاف پذیری عالی و مقیاس پذیری منابع را فراهم می‌‌کند، و برای اهداف مختلف بسیار اید‌ه‌ال است، از جمله:

میزبانی وب: رایج ترین استفاده از VPS برای میزبانی چندین وب سایت از یک سرور فیزیکی واحد یا سرور مجازی و ارائه منابع جداگانه برای هر کاربر است که امکان سفارشی سازی بیشتر را فراهم می‌کند.

دسترسی به دسکتاپ از راه دور: با سرور‌های خصوصی مجازی، مشتریان می‌‌توانند از هر کجا به دسکتاپ و ایستگاه‌های کاری خود دسترسی داشته باشند، که برای شرکت‌هایی که کاملاً آنلاین کار می‌‌کنند عالی است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین DNS ها برای رفع تحریم ها

سرور‌های بازی: سرور‌های خصوصی مجازی برای میزبانی سرور‌های بازی برای بازی‌‌های آنلاین چندنفره بسیار عالی هستند زیرا تمام منابع مورد نیاز برای بازی روان را فراهم می‌‌کنند. آن‌ها همچنین به گیمر‌ها اجازه می‌‌دهند تنظیمات، حالت‌‌ها و تنظیمات درون بازی خود را سفارشی کنند.

سرور‌های پروکسی و VPN: از آنجا که راه حل‌های VPS یک اتصال امن و خصوصی برای دسترسی به محتوای آنلاین ارائه می‌‌دهند، برای راه اندازی یک سرور پراکسی یا یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) عالی عمل می‌‌کنند.

ذخیره سازی داده‌ها و پشتیبان گیری: یک VPS می‌‌تواند به عنوان یک محل پشتیبان گیری از راه دور یا راه حل ذخیره سازی فایل استفاده شود و به کاربران امکان می‌‌دهد اسناد و داده‌های مهم خود را در مکانی امن و به راحتی در دسترس نگه دارند.

تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها: مشتریان می‌‌توانند از VPS برای استقرار وظایف فشرده داده خود مانند تجزیه و تحلیل گسترده داده، یادگیری ماشین یا شبیه سازی مشکل استفاده کنند.

میزبانی خدمات آنلاین: برنامه‌های VPS یک راه حل عالی برای میزبانی سرور مجازی، سرور‌های ایمیل، سرور‌های FTP، CMS‌ها و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است.

سرویس VPS مدیریت شده به شما کمک می‌‌کند تا وب‌سایت‌‌ها را بر روی سرور‌های وب فوق سریع مستقر کنید که سرعت بارگذاری سریع و عملکرد عالی را ارائه می‌‌دهند. علاوه بر این، همه پلن‌ها به طیف گسترده ای از ویژگی‌ها مجهز هستند و با CPU، RAM و فضای دیسک کافی، حتی برای پروژه‌های پرتقاضا بسته بندی شده‌اند.

نتیجه‌گیری

سرور‌،‌ هاست‌، سرور مجازی و راه‌حل‌های VPS اهداف مختلفی را در دنیای میزبانی وب انجام می‌‌دهند.

هنگام انتخاب سرور یا ارائه‌دهنده هاست خود، بررسی کنید که از چه نوع سرور‌هایی برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌‌کند.

علاوه بر این، اگر می‌‌خواهید وب‌سایت خود را روی VPS میزبانی کنید؛ اطمینان حاصل کنید که میزبانی دریافت می‌‌کنید که محیط بسیار بهینه‌شد‌ه‌ای را ارائه می‌‌دهد که هر آنچه را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌‌دهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

فاطمه کاظمی

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم؛ متولد شیراز که البته در حال حاضر تهران ساکن هستم. از سال ۹۶ در زمینه تولید محتوا فعالیت دارم و تنها به دلیل علاقه شخصی بخشی از زمانم رو به این کار اختصاص می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا