فناوری

نت‌گیر Nighthawk M5: اولین مودم روتر ۵G دنیا با سرعت ۵ گیگابیت

در حالی شاهد ورود شبکه‌های ۵G به بازار هستیم و چندین اپراتور مانند ورایزون و AT&T شبکه‌های ۵G خود را در چندین شهر راه‌اندازی کردند که مودم 5G هنوز در بازار یافت نمی‌شود.

تا کنون فقط دو مودم 5G به صورت سفارشی برای اپراتورها عرضه شده است. چند ماه پیش شرکت نت‌گیر مودم Nighthawk M5 را برای اپراتور AT&T تولید کرده و هنوز برای فروش آزاد وارد بازار نشده است. 

مودم 5G بعدی از شرکت inseego است که به سفارش اپراتور ورایزون عرضه شده است. چون به‌زودی، مودم نت‌گیر M5 وارد بازارهای جهانی هم شده و احتمالا اولین هات‌اسپات 5G در دنیا است؛ می‌خواهیم نگاهی کوتاه به این محصول داشته باشیم.

نام رسمی مودم نت‌گیر «Netgear Nighthawk 5G Mobile Hotspot» است ولی در برخی فروم‌ها و سایت‌ها با نام‌های Nighthawk M5 و Nighthawk M5 Fusion نیز خوانده می‌شود. 

احتمالا نام تجاری M5 این مودم درست است چون آخرین هات‌اسپات ۴G این شرکت به نام M1 با سرعت یک گیگابیت وارد بازار شده است.

اسنپدراگون ۸۵۵ و X50

به هر حال، مودم Nighthawk M5 بسیار شبیه به مودم M1 است ولی کمی کشیده‌تر به نظر می‌رسد و از ابعاد مربعی به ابعاد مستطیلی تغییر شکل می‌دهد. رنگ این مودم هم سیاه است و یک نمایشگر کوچک دارد.

در این دستگاه از مودم Snapdragon X50 کوالکام برای شبکه‌های ۵G استفاده شده است. تراشه اصلی آن هم احتمالا اسنپدراگون ۸۵۵ است که به تازگی از سوی کوالکام معرفی شد.

مودم اسنپدراگون X50 از انواع امواج و فرکانس‌های تعریف شده برای شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند و این مزیت را دارد که با اپراتورهای مختلف سازگار باشد.

افزون بر این، به طور کامل از شبکه‌های ۳G/4G پشتیبانی کرده و سرعت یک گیگابیت بر ثانیه‌ای فراهم می‌کند تا در کشورها و روی شبکه‌های اپراتورهایی که هنوز ۵G راه‌اندازی نشده است؛ قابلیت استفاده داشته باشد.

به این ترتیب، این مودم روتر از وای‌فای ۶ هم پشتیبانی می‌کند و با وای‌فای ۵ (۸۰۲.۱۱ac) سازگار است. چون باید از امواج میلی‌متری پشتیبانی کند؛ نیاز به آنتن‌های میلی‌متری هم دارد که نت‌گیر روی آن نصب کرده است.

یک باتری نیز روی این مودم نصب شده است ولی هنوز نمی‌دانم چه ظرفیتی دارد. برای شارژ این باتری از یک کابل و درگاه USB 3.1 Gen 1 با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه استفاده می‌شود.

این مودم به صورت محدود برای خبرنگاران رونمایی شده و اطلاعات زیادی از آن هنوز در دسترس نیست. مثلا، نمی‌دانیم روی وای‌فای و هریک از باندهای رادیویی چه سرعتی به دست می‌دهد. آیا از درگاه اترنت سود می‌برد یا خیر و همین‌طور قیمت آن چقدر است.

قرار است این مودم در نیمه اول سال ۲۰۱۹ برای شبکه‌های مخابراتی AT&T عرضه شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا