فناوریمحصولات شبکه

نگاهی به مودم TD-LTE جدید TK-2510 Plus ایرانسل: چند به‌روزرسانی کوچک و تعداد درگاه‌های بیشتر

در نمایشگاه الکامپ امسال، ایرانسل فقط مودم TD-LTE جدید TK-2510 Plus را برای فروش و ارایه به کاربران داشت. مودم جدیدی که به تازگی وارد سبد مودم‌های TDD ایرانسل شده است و نسل جدید مودم پرفروش TK-2510 است.

این مودم در تاریخ نوشتن این مطلب قیمت ۶۹۰ هزار تومان در فروشگاه ایرانسل خورده است و البته همراه با یک سیم‌کارت و بسته اینترنت TD-LTE برای شارژ اولیه به فروش می‌رسد.

شما می‌توانید یکی از بسته‌های ۸۰ گیگابایت یک ساله، ۴۰ گیگابایت شش ماهه، ۲۴ گیگابایت سه ماهه یا بسته‌های نامحدود با سرعت ۲ و ۴ مگابیت را انتخاب کنید. می‌توانید برای این مودم درخواست سیم‌کارت دائمی کنید که قیمتی ۶۰ هزار تومانی دارد.

معمولا مدل‌های جدید یک مودم، تفاوت‌های زیادی با نسخه قبلی ندارند و فقط از فریم‌ویر به‌روز شده و چند ویژگی جدید به همراه طراحی متفاوت سود می‌برند.

بنابراین، انتظار نداشته باشید مودم TK-2510 Plus ایرانسل یک دستگاه بسیار متفاوت با TK-2510 باشد یا اینکه امکانات فوق‌العاده‌ای به شما بدهد.

برخی از کاربران در انتظار عرضه مودمی مانند TF-i60 توسط ایرانسل هستند که باید بگوییم هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

مودم TK-2510 طراحی مستطیلی و کشیده عمودی داشت ولی TK-2510 Plus با همان رنگ غالب مشکی، از طراحی نسبتا مربعی سود می‌برد. جنس بدنه پلاستیکی است و درگاه‌های به پشت دستگاه و چراغ‌های‌های LED در جلوی دستگاه مشاهده می‌شوند.

چند به‌روزرسانی کوچک

یکی از تفاوت‌های اصلی مودم TK-2510 Plus با مدل قبلی در تعداد درگاه‌ها است. در پشت دستگاه ۴ درگاه LAN دیده می‌شود که برای اتصال لپ‌تاپ، کامپیوتر، مودم و دیگر تجهیزات با استفاده از کابل شبکه هستند.

قاعدتا نباید این درگاه‌های گیگابیتی باشد و از حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کنند. همین‌طور، یک درگاه باید قابلیت‌های WAN داشته باشد. این تعداد درگاه کاربری مودم را از خانگی به اداری و آفیس بیشتر می‌کند.

علاوه بر درگاه‌های LAN، شاید کلیدهای WPS و ریست هم در پشت دستگاه هستیم ولی متاسفانه خبری از کلید روشن/خاموش کردن مودم نیست. شما باید با کشیدن کابل برق این مودم را روشن یا خاموش کنید که به نظرم عیب بزرگی است.

یک شیار سیم‌کارت هم زیر پوشش پلاستیکی این مودم دیده می‌شود که برای جایگذاری سیم‌کارت TD-LTE است. البته، احتمالا مانند غالب مودم‌های TD-LTE ایرانسل، بتوانید سیم‌کارت FDD هم روی آن بندازید و از اینترنت ۴G معمولی استفاده کنید.

سرعت شبکه TD-LTE این مودم تفاوتی با مدل پیشین ندارد و همان حداکثر سرعت ۱۲۰ مگابیت برای دانلود و ۳۰ مگابیت برای آپلود را به دست می‌دهد.

روی وای‌فای هم تا ۳۰ کاربر به طور همزمان می‌توانند به مودم متصل شوند که البته بیشتر از ۴ الی ۵ دستگاه وصل شوند؛ عملا سرعت اینترنت افت محسوسی خواهد کرد.

آنتن‌های مودم TD-LTE جدید ایرانسل از نوع داخلی و هم برای موبایل و هم برای وای‌فای از نوع MIMO 2×2 هستند.

در مجموع، مودم جدید حرف آن‌چنانی برای گفتن ندارد و فقط می‌توانیم امیدوار باشیم آنتن‌دهی و قدرت مودم قبلی TK-2510 را داشته باشد. مودم TK-2510 برای مصارف عمومی بسیار خوب بود و در بسیاری از مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، میوه‌فروشی‌ها و … دیده می‌شد.

دانلود دفترچه راهنمای مودم TK-2510 Plus

خرید از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا