فناوریوای‌فای

نوکیا روتر مش وای‌فای ارزان‌قیمتی برای کاربران خانگی عرضه کرد

نوکیا یک سال پیش روتر مش وای‌فای Beacon 3 را معرفی کرد. یک روتر نسبتا رده بالا با ویژگی‌های قابل توجه که برای رقابت با روترهای مش وای‌فای گوگل و آمازون عرضه شده بود.

اکنون، این شرکت معروف در دنیای موبایل یک مدل مودم ارزان‌تر به نام Beacon 1 معرفی کرد تا وارد بازارهای متوسط و کشورهای فقیرتر هم شود و کاربران بیشتری تمایل به خرید و استفاده از روترهای این شرکت داشته باشند.

روتر مش وای‌فای Beacon 1 از همین امروز با قیمت ۱۲۹ دلار برای یک مودم وارد بازار می‌شود. قیمت مودم Beacon 3 نزدیک به ۲۰۰ دلار بود.

هر دو مودم از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کنند ولی مدل Beacon 1 سرعت پایین‌تری دارد و در رده AC1200 قرار می‌گیرد در حالی‌که Beacon 3 در رده AC3000 بوده و یک روتر پرسرعت بازار محسوب می‌شد.

در رده AC1200 شاهد سرعت ۳۰۰ مگابیتی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۶۷ مگابیتی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز هستیم. نوکیا می‌گوید این روتر با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اختصاصی عرضه شده است.

از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند و Intelligent Channel Selection به کاربر اجازه می‌دهد به طور خودکار بهترین کانال و فرکانس را برای اتصال به وای‌فای انتخاب کند. همین‌طور، می‌تواند به طور خودکار یک دستگاه در شبکه را شناسایی و اتصال او را بهینه‌سازی کند.

به عنوان مثال، می‌تواند پهنای‌باند شبکه را برای یک تلویزیون ۴K در اولویت بالا قرار دهد تا امکان استریم ویدیو از روی شبکه‌های تلویزیونی مانند نتفلیکس برای شبکه خانگی میسر شود.

برای رقابت با گوگل و آمازون

نوکیا می‌گوید دارای فناوری seamless roaming است و از طریق اپلیکیشن به راحتی نصب می‌شود و می‌توان روترهای دیگر را هم به عنوان نودهای فرعی بدان افزود.

از مود بریج پشتیبانی می‌کند تا یک تقویت‌کننده وای‌فای و اینترنت هم باشد. افزون بر این، از لینک backhaul کابلی و بی‌سیم پشتیبانی می‌کند تا نودهای یک شبکه با هم در ارتباطی مطمئن و سریع باشند.

در سایت این محصول، ذکر شدن یک روتر Beacon 1 می‌تواند مساحتی حدود ۱۴۰ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای ببرد ولی دو روتر مش وای‌فای Beacon 1 مساحتی ۲۸۰ متر مربع و سه روتر این مدل ۴۲۰ مترمربع را جواب خواهد داد.

نوکیا Beacon 1 دارای دو درگاه RJ45 گیگابیتی است که یک درگاه برای LAN و لینک backhaul و درگاه دیگر برای WAN و اتصال مودم اینترنت خواهد بود.

قطعا روتر مش وای‌فای نوکیا به پای روترهای مش وای‌فای قدرتمند بازار مانند سری روترهای اوربی نت‌گیر یا ایرو آمازون نمی‌رسد ولی برای بازار آسیا، کشورهای شمال آفریقا و برخی کشورهای اروپایی و حتی عرضه در خود خاک کشور امریکا مناسب است و می‌تواند مشتریانی برای خود دست و پا کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا