اخبار جهانفناوریوای‌فای

روتر جدید گوگل به وای‌فای ۶ و بلندگوی هوشمند مجهز می‌شود

گوگل می‌خواهد اواخر سال جاری میلادی یک نسخه جدید از روتر وای‌فای خود با پشتیبانی از وای‌فای ۶ معرفی کند.

روتر جدید گوگل به طور توکار دارای یک بلندگوی هوشمند مجهز به گوگل اسیستنت است. به این ترتیب، روتر گوگل به یک دستگاه هوشمند برای خانه تبدیل می‌شود که قابلیت چندکاره‌گی دارد. 

شاید، مهم‌ترین ویژگی این روتر سرعت آن باشد چون قرار است مبتنی بر وای‌فای ۶ عرضه شود. بسیاری از روترهای رده بالای امروزی به فناوری وای‌فای ۶ مجهز هستند تا اطلاعات را با سرعت بیشتر و تکنیک‌های بهتری انتقال دهند.

احتمالا این روتر از پردازنده‌های وای‌فای ۶ سری ۴۰۰ شرکت کوالکام استفاده می‌کند. یکی از دو پردازنده QCS404 یا QCS405 که مبتنی بر وای‌فای ۶ هستند و بالاترین پهنای‌باند و پشتیبانی از تعداد دستگاه‌های بیشتر را فراهم می‌کنند.

سرعت و پهنای‌باند بیشتر

اگر قرار باشد روتر وای‌فای گوگل به یک هاب مرکزی در خانه هوشمند تبدیل شود؛ ده‌ها دستگاه اینترنت اشیا و گجت هوشمند بدان متصل می‌شوند و باید توانایی مدیریت و کنترل پهنای‌باند زیادی را داشته باشد.

روترهای وای‌فای ۶ امروزی از سرعت اسمی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند ولی در عمل شما می‌توانید سرعت‌هایی نزدیک به ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برای دانلود داشته باشید که یک سرعت بسیار خوب برای استریم ویدیوهای ۴K، گیمینگ و انتقال اطلاعات در حجم‌های زیاد است.

با سرعت ۱.۳ گیگابیت روی وای‌فای، یک فیلم کامل ۴K در ۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه منتقل می‌شود. در وای‌فای ۵ یا همان روترهای سری AC چنین فیلمی در مدت زمان ۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه منتقل می‌شد.

البته، همه‌چیز به ISP و سرعت اتصال اینترنت شما برمی‌گردد. اگر سرعت اینترنت خوبی داشته باشید؛ قطعا می‌توانید چندین دستگاه را به وای‌فای روتر گوگل متصل کنید.

روتر گوگل یک مودم نیست و باید اینترنت را از یک مودم با کابل شبکه به روی آن بکشانید. یعنی در کنار خرید روتر گوگل، نیاز به یک مودم هم دارید که این موضوع برای کاربران ایرانی هزینه‌بر است. 

نسل اول روترهای گوگل بسیار خوب از آب درآمده و چندین سال جزو بهترین روترهای بی‌سیم و روترهای مش وای‌فای بودند. 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا