اخبار جهانفناوری

روتر گوگل Nest Wifi معرفی شد: از امروز به روترهای خود دستور دهید

سرانجام پس از دو سه ماه حرف و حدیث درباره روتر جدید گوگل، این محصول دیشب در خلال مراسم معرفی گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس ال معرفی شد.

روتر جدید گوگل با نام Nest Wifi یک سیستم مش وای‌فای با بلندگوهای هوشمند داخلی است و قرار است یک وای‌فای پایدار و پرسرعت را در همه اتاق‌های یک خانه یا دفتر کار در اختیار شما قرار دهد تا با خیالی آسوده مشغول انجام کارهای آنلاین خود باشید.

مهم‌ترین ویژگی این روتر، مدیریت و تعامل با آن توسط دستورات صوتی است. یعنی شما سر جای خودتان نشسته و به روتر دستور می‌دهید روشن شود یا برخی تنظیمات آن تغییر کند. مثلا، می‌توانید به گوگل اسیستنت بگویید: «Hey Google, pause the Wi-Fi for Daniel» تا وای‌فای فردی به نام دانیال متوقف شود.

روتر گوگل Nest Wifi قابلیت‌های رنج اکستندری هم دارد و نسبت به روتر وای‌فای قبلی گوگل ۲۵ درصد پوشش‌دهی وای‌فای بیشتری دارد تا اکنون هر روتر Nest Wifi بتواند چیزی حدود ۳۵۴ مترمربع را پوشش دهد.

این روتر در بسته‌های دو تایی و سه تایی به قیمت ۲۶۹ و ۳۴۹ دلار از ۴ نوامبر روانه بازار می‌شود. در هریک از روترهای درون این بسته‌ها یک بلندگوی هوشمند و دستیار صوتی گوگل اسیستنت تعبیه شده است تا کاربر بتواند در هر مکانی با دستورات صوتی کارهای خود را انجام دهد.

روتر جدید گوگل در سه رنگ سفید، قهوه‌ای و آبی عرضه می‌شود که البته مدل سفید کاملا یک روتر است و دارای درگاه اترنت یک گیگابیتی است تا به مودم یا دستگاه دیگری از طریق کابل شبکه متصل شود.

مهم‌ترین خبر: بدون وای‌فای ۶

نکته بسیار مهمی که باید درباره روتر Nest Wifi گفته شود و البته جای بسیار تعجبی است؛ عدم پشتیبانی آن از وای‌فای ۶ است. در صورتی که شایعات پیشین می‌گفتند که این روتر از جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ax یا همان وای‌فای ۶ بهره می‌برد ولی دیشب مشخص شد Nest Wifi فاقد این ویژگی مهم است.

روترهای مش وای‌فای جدید گوگل در رده AC2200 با MU-MIMO 4×4 و ۴ آنتن (سهم هر باند رادیویی ۲ آنتن) طراحی شدند که دو برابر سریع‌تر از روتر گوگل وای‌فای سابق هستند. البته روتر Router در این بتسه‌ها دارای MU-MIMO 2×2 است.

این روترها از فناوری‌های Bluetooth Low Energy و Thread نیز پشتیبانی می‌کنند که البته گوگل می‌گوید قابلیت Thread تا سال ۲۰۲۰ فعال نیست.

قیمت‌های روترهای جدید گوگل به شرح زیر است:

گوگل Nest Wifi Router حدود ۱۷۰ دلار

گوگل Nest Wifi Point حدود ۱۵۰ دلار

گوگل Wifi point (روتر قدیمی) حدود ۱۰۰ دلار

بسته دو تایی روترهای گوگل شامل یک Nest router و Nest Wifi Point حدود ۲۷۰ دلار

بسته سه تایی روترهای گوگل شامل یک Nest router و دو Nest Wifi Point حدود ۳۴۹ دلار

همان‌طور که اشاره شد Nest router روتر مش وای‌فای اصلی گوگل است که سفید رنگ بوده و درگاه WAN گیگابیتی دارد و Nest Wifi Point اکسس‌پوینت یا نودهای میانی گوگل برای توسعه وای‌فای در نقاط دیگر است.

حتما در آینده بیشتر درباره روترهای جدید گوگل خواهم نوشت و ویژگی‌های مهم آن‌ها را بررسی می‌کنم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا