فناوری

همه چیز درباره رجیستری مودم سیم کارتی

آیا وارد کردن مودم از خارج نیاز به رجیستری دارد؟ چقدر هزینه رجیستری مودم می‌شود؟

تفاوت قیمت زیاد مودم‌های سیم کارتی داخل و خارج کشور، باعث شده برخی از مسافران ایرانی یا کاربرانی که دوست و آشنایی در خارج از کشور دارند؛ اقدام به خرید مودم ۴G و ۵G از کشورهای دیگر کرده و بعد بخواهند وارد ایران کنند.

این افراد معمولا می‌پرسند آیا مودم‌های سیم کارتی ۴G و ۵G نیاز به رجیستری دارند؟ رجیستری مودم ۴g چگونه است؟ برای رجیستری مودم سیم کارت خور باید چقدر هزینه کنند؟ رجیستری مودم در گمرک و همان بدو ورود به کشور انجام می‌شود یا باید در سامانه همتا و مثلا با کد دستوری ۷۷۷ ثبت کنند؟

در این مطلب، سعی کردیم در قالب پرسش و پاسخ، به همه این سوالات پاسخ بدهیم:

رجیستر مودم ایرانسل

به طور کلی، طرح رجیستری مودم در ایران آغاز شده است؟

دو سال پیش، طرح رجیستری مودم و کلا دستگاه‌های سیم کارت خور غیر از گوشی موبایل، کلید خورد و در از ۱ تیر ماه ۱۴۰۰ به طور رسمی آغاز شد. در این طرح، ابتدا دستگاه‌های سیم کارت خور شناسایی می‌شوند و باید در سامانه همتا شناسنامه داشته باشند.

براساس طرح رجیستری مودم، همه دستگاه‌هایی که سیم‌کارت می‌خورند؛ از جمله ساعت‌های هوشمند، بارکدخوان‌ها، مبدل‌های ارتباطات سیار به ثابت، تبلت‌ها و مودم‌های سیم‌کارت خور باید در سامانه‌ هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت شوند.

آیا مودم‌های ورودی به کشور نیاز به رجیستری دارند؟

مودم‌های سیم کارتی و ۴G و ۵G نیاز به رجیستری مشابه رجیستری گوشی‌های موبایل ندارند و نیازی نیست در ورودی به کشور، تعرفه رجیستری یا گمرک پرداخت شود.

همین‌که شما یک مودم را وارد ایران کرده و یک سیم کارت اپراتور ایرانی روی آن قرار دهید و روشن کنید؛ اطلاعات آن در سامانه همتا ثبت شده و به نوعی رجیستر شده است.

پس، نیازی نیست برای رجیستری مودم به اداره یا سایت و اپلیکیشن خاصی مراجعه کنید یا شماره کد دستوری ۷۷۷۷ را بگیرید.

رجیستر مودم جیبی

چگونه یک مودم را وارد کشور کنیم که گرفتار مشکل رجیستری مودم نشویم؟

سعی کنید مودم را به صورت آکبند و با جعبه و لوازم جانبی وارد نکنید. اگر مودم به صورت یک دستگاه استفاده شده و شخصی وارد شود؛ معمولا ماموران گمرک هیچ‌گونه ایراد و اشکالی نگرفته و نیازی به رجیستری یا معرفی دستگاه به گمرک و مسایل دیگر ندارید.

چگونه یک مودم را رجیستر کنیم؟ آموزش ریجستری مودم های ۴g

کافی است یک سیم کارت همراه اول یا ایرانسل یا شاتل موبایل یا رایتل را داخل مودم قرار داده و یک بار مودم را روشن کنید و به شبکه موبایل اپراتور سیم کارت وصل شوید. معمولا، پس از چند دقیقه، پیامک رجیستری مودم دریافت می‌شود.

با گرفتن کد دستوری ۷۷۷۷ و زدن اطلاعات مودم نیز می‌توانید مطمئن شوید که مودم رجیستر شده است و برای استفاده مشکلی ندارد.

چرا برای یک مودم پیامک عدم رجیستری و قطعی سیم کارت می‌آید؟

برخی کاربران گزارش می‌دهند که برای مودم آن‌ها یک پیامک عدم رجیستری آمده و می‌گوید اگر ظرف یک ماه، دستگاه سیم کارتی رجیستری نشود؛ ارتباط آن قطع خواهد شد.

معمولا مشکل این کاربران با تعویض سیم کارت و مثلا درآوردن سیم کارت همراه اول و زدن سیم کارت ایرانسل یا هر اپراتور دیگری، حل نمی‌شود و باز پیامکی دریافت می‌شود که این مالکیت مودم مربوط به فرد دیگری است و باید در سامانه همتا، انتقال مالکیت مودم ثبت شود.

غالب مودم‌های برندهای معتبر و شناخته شده بازار، مشکلی برای رجیستری ندارند ولی برخی مدل‌های خاص و نادر و کم شناخته شده، از سوی اپراتورها به عنوان یک مودم یا دستگاه سیم کارتی ناشناخته، شناسایی شده و برای آن‌ها پیامک عدم رجیستری و مسایل دیگر دریافت می‌شود که در اکثر اوقات هم نمی‌شود کار خاصی کرد و پس از یک ماه، دستگاه غیر قابل استفاده است.

رجیستر مودم tp link

آیا هر مودمی از خارج بخریم؛ در ایران قابل رجیستری و استفاده است؟

معمولا توصیه می‌شود کاربران مودم آنلاک و شناخته شده و سازگار با اپراتورها و زیرساخت ارتباطی کشور مانند برندهای هواوی، تی پی لینک، دی لینک، آلکاتل، ایسوس و … را وارد کنند و سراغ مودم‌های با برندهای خاص یا لاک اپراتورهای خارجی نروند.

آیا مودم آکبندی که از فروشگاه‌های ایرانی می‌خریم؛ رجیستر شده‌اند و نیازی به رجیستری ندارند؟

اینجا چند مسئله یا شرط وجود دارد:

۱- اگر مودم را از یک فروشگاه رسمی و معتبر خریداری کرده باشید و گارانتی داشته باشد و کلا محصول شما دارای شناسنامه خرید و بارکد بازرگانی و … باشد؛ نیازی به رجیستری ندارد و در اولین استفاده و اتصال به شبکه موبایل، به طور خودکار رجیستری می‌شود.

۲- اگر مودم را از یک فروشگاه نامعتبر، مثلا کانال تلگرامی و پیچ اینستاگرامی خریداری کرده باشید؛ پس از اینکه برای اولین بار روشن کرده و سیم کارت روی آن انداخته و به اینترنت وصل شدید؛ سامانه همتا کد دستوری ۷۷۷۷ را گرفته و از رجیستری مودم مطمئن شوید.

۳- در برخی اوقات، مودم خریداری شده کاملا به صورت قاچاق وارد کشور شده و یک مودم خاص و مشکل‌دار است که قابل رجیستری در سامانه همتا نیست. بهتر است این مودم‌ها را برگردانید و استفاده نکنید.

آیا مودم‌های ADSL و VDSL نیاز به رجیستری دارند؟

طرح رجیستری فقط برای مودم‌های سیم کارتی است و مودم‌های ثابتی مانند مودم ADSL/VDSL یا مودم فیبر نوری نیازی به رجیستری ندارند. شما می‌توانید هر مدل مودم ثابتی را وارد ایران کرده و استفاده کنید؛ به شرط اینکه خود مودم خراب یا معیوب و مشکل‌دار نباشد!

رجیستر مودم هواوی

آیا دانگل ۴G باید رجیستری شود؟

هر دستگاه سیم کارت خوری در ایران باید رجیستری و در سامانه همتا ثبت شود. از انواع مودم‌های سیم کارتی و جیبی و رومیزی ۳G و ۴G و ۵G بگیرید تا مودم‌های بیرونی سیم کارتی، دانگل ۴G و ساعت هوشمند.

آیا روترهای بی سیم نیاز به رجیستری دارند؟

روترهای وای فای همانند مودم‌های ثابت، چون با سیم کارت سروکار ندارند؛ نیازی به رجیستری نخواهند داشت.

آیا ممکن است در آینده برای رجیستری مودم هزینه بگیرند؟

قبلا صحبت‌هایی شد مبنی بر اینکه برای رجیستری مودم‌ها نیز مانند گوشی موبایل، هزینه رجیستری و تعرفه ورودی گمرک گرفته شود ولی هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

ضمن اینکه در بازار مودم و تجهیزات شبکه ایران، به قدری مودم قاچاق ریخته که اگر چنین طرحی تصویب شود؛ تقریبا باید ۸۰ الی ۹۰ درصد مودم‌های بازار را دور ریخت یا برای رجیستری آن‌ها هزینه کرد.

بنابراین، در آینده نزدیک بعید است که بخواهند برای رجیستری مودم، هزینه بگیرند.

آیا مودم دست دومی که خریداری کردیم؛ نیاز به رجیستری یا انتقال مالکیت مودم دارد؟

هنوز برای مودم‌ها و دستگاه‌های سیم کارتی، سخت‌گیری پیرامون انتقال مالکیت مودم نشده و لذا یک مودم را می‌توان چندین بار خرید و فروش کرد؛ بدون اینکه مالکیت آن منتقل شود.

اما توصیه می‌کنیم همیشه جانب احتیاط را در نظر بگیرید و سعی شود در هنگام خرید یا فروش مودم، بحث مالکیت مودم در اپراتورها را حل کنید تا بعد گرفتار مسایل رجیستری مودم نشوید.

برای مودم‌های دست دومی که در ایران استفاده شدند؛ نیازی به رجیستری نیست و قبلا رجیستری شدند.

آیا مودم استوک باید رجیستری شود؟

اگر در ایران هنوز روشن و استفاده نشده است؛ بله باید یک بار رجیستری شود تا در آینده، با قطعی ارتباط و سیم کارت روبرو نشود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. سلام یه موم ۴ جی خریدم کانکت نمیشه. ولی نام اپراتور را میزنه اما وصل نمیشه. چطور میتونم رجیستر کنم؟ البته یه مودم ۳ جی دیگه دارم میتونم imei اون رو رایت کنم داخل این و راه بیافته؟ کمک لطفا . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا