راهنمای خرید

مودم تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل GP2101 Plus بهتر است یا TK2510 Plus؟

پیش‌تر درباره هر دو مودم TD-LTE ایرانسل مطلبی نوشته بودم. هر دو مودم نسخه به‌روز شده و جدیدی از مدل‌های قبلی ایرانسل هستند و چند ویژگی بیشتر دارند.

مودم GP2101 Plus نسخه جدیدی مودم معروف و قدیمی GP2101 ایرانسل است و مودم TK2510 Plus هم مدل جدیدی برای مودم TK2510!

در حال حاضر، ایرانسل فقط این دو مدل مودم تی‌دی‌ال‌تی را برای عرضه به مشتریان خود دارد و در طرح‌های پائیزی به قیمت‌های ۵۷۰ هزار تومان برای تی‌کا ۲۵۱۰ پلاس و ۶۹۰ هزار تومان برای جی‌پی ۲۱۰۱ پلاس به همراه بسته‌های انتخابی و سیم‌کارت TD-LTE می‌فروشد.

به همین دلیل، برای برخی از کاربران این سوال مطرح شده که کدام‌یک بهتر است؟ آیا مودم GP2101 Plus چون گران‌تر است مودم بهتری است؟

شباهت‌ها

واقعیت این است که هر دو مودم در یک رده و کلاس LTE هستند. هر دو LTE Cat4 با سرعت دانلود ۱۲۰ مگابیت و سرعت اپلود ۵۰ مگابیت در شبکه‌های TD-LTE بوده و برتری نسبت به یکدیگر ندارند.

از نظر وای‌فای هم هر دو به طور اسمی از ۳۰ یا ۳۲ دستگاه به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند ولی وقتی یکی از آن‌ها را خریداری کنید؛ متوجه می‌شوید بیشتر از چند دستگاه نمی‌توانید به طور همزمان به مودم وصل کنید چون سریعا سرعت اینترنت افت می‌کند و وای‌فای با قطعی و ناپایداری روبرو خواهد شد.

سرعت وای‌فای در این دو مودم هم نهایتا ۳۰۰ مگابیت و تک بانده روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با استاندارد ۸۰۲.۱۱n که متعلق به سال‌های دور است.

از نظر امکانات ارتباطی هم هر دو مودم دارای ۴ درگاه LAN صد مگابیتی هستند تا بتوانید چندین دستگاه را از طریق کابل شبکه به مودم و اینترنت وصل کنید. هر دو مودم با برق شهری کار کرده و فاقد باتری هستند. همین‌طور، هر دو مودم آنتن‌های داخلی دارند و از یک شیار سیم‌کارت برای جا انداختن سیم‌کارت تی‌دی‌ال‌تی سود می‌برند.

تفاوت‌ها

شاید تفاوت‌های دو مودم GP2101 Plus و TK2510 Plus در ویژگی‌های جزئی باشد. گزارش‌های کاربران نشان می‌دهد مودم TK2510 Plus آنتن‌دهی بهتری دارد و مودم GP2101 Plus بیشتر برای مصارف داخل خانه مناسب است.

از سوی دیگر، فریم‌ویر GP2101 Plus به‌روزتر است و از ویژگی‌هایی مانند IPv6 یا قابلیت‌های DMZ و پورت فورواردینگ پشتیبانی می‌کند. 

بخواهم حرف آخر را بزنم؛ مودم GP2101 Plus به‌روزتر نشان می‌دهد ولی برای کاربران خانگی مناسب است. مودم TK2510 Plus به خاطر آنتن‌دهی بهتر و قدرت بیشتر برای کسب‌وکارها و محیط‌هایی مانند مغازه‌ها بیشتر کارایی دارد.

توجه کنید که این مودم‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین دیگر می‌توانید به قیمت‌های پایین‌تری نسبت به سایت ایرانسل خریداری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

    1. سلام
      قاعدتا مودم روترهایی که دسکتاپ بوده و درگاه LAN دارند از قابلیت‌های WAN برای اشتراک‌گذاری اینترنت پشتیبانی می‌کنند ولی برایم جالب است بدانم WAN را برای چه کاربردی می‌خواهید؟
      وای‌فای این مودم‌ها این‌قدر ضعیف است که واقعا نمی‌شود روی قابلیت‌های روتری آن‌ها حساب باز کرد. به زور اینترنت خود مودم را شیر کنند

  1. من روتر ایسوس دارم که به pc و تی وی باکس و همچنین ریسیورم از طریق lan، شبکه هستن و علاقه ای به وای فای ندارم. صرفاً میخوام TD LTE بگیرم و با استفاده از درگاه wan روتر، اینترنت رو به دیوایس های مذکور برسونم. برای همین میخواستم بدونم آیا به طور قطع این مودم ها از قابلیت wan بهره‌مند هستند که من اینترنتو از طریق روتر شیر کنم؟

    1. شما به درگاه WAN نیازی ندارید و همان درگاه‌های LAN یا RJ45 برای اشتراک گذاری اینترنت کافی است.
      هر دو مودم GP2101 Plus و TK2510 Plus دارای ۴ درگاه LAN برای اتصال دستگاه‌های دیگر به مودم و اینترنت از طریق کابل شبکه هستند. اتفاقا در این وضعیت سرعت اینترنت تی‌دی‌ال‌تی بسیار بهتر از وای‌فای است
      موفق باشید

      1. سلام جناب اقای میثاق محمد زاده من خودم مودم Gp2101 plus گرفتم . واقعا کیفیت آنتن دهی اش افتضاحه سرعت پایبن و دائم قطع می شود . به نظر مودم Tk2501 plus خیلی بهتره برو توی اینترنت سرچ کن راجب مودم Gp2101 plus اکثر کاربران گفتند مودم ضعیفی است . آنتن دهی اش افتضاح و دائم قطع می شود . مشکل سخت افزاری دارد مودم Gp2101 plus حتی نسخه معمولی اش سرعت وانتن دهی بهتری از پلاسش دارد . پلاسش افتضاحه خودم دو ماهه گرفتم واقعا پشیمانم قبلا نسخه معمولی اش داشتم سه خط انتن پر و اینترنت اصلا قطع نمی شد . ولی اشتباه کردن اونو فروختم بخاطر اینکه یک لن داشت . پلاسش گرفتم واقعا افتضاحه مودم TK 2501 plus اکثرا کاربران گزارش کردند آنتن دهی اش خیلی بهتره هم خونگی وهم اداره وشرکت بدترین مارکت ایرانسل مودم Gp2101 plus است واقعا ضعیفه سرعت پایین و مشکل سخت افزاری و قطع ووصل زیاد اصلا خوب نیست .

    1. به نظر شما بهترین مودم Td-lte چه مودمی هست…من سرعت بالا برام مهم هست…برای ثبت نام خودرو که ظرفیت سایت کم و متقاضی زیاد هست

      1. سلام
        برای ثبت‌نام خودرو بهتر است مودم FDD یا همان مودم‌های اینترنت موبایل ۴G بخرید.
        تاخیر اینترنت TD-LTE بسیار زیاد است. سرعت آن هم در مقایسه با ۴G کم است
        یک مودم دسکتاپ ۴G خوب تهیه کنید اگر می‌خواهید وارد رقابت نفس‌گیر ثبت‌نام خودرو شوید

        1. با این توضیحات TD-LTE چه مزیتی نسبت به FDD دارد!؟ خب یک سیم روی یک موبایل معیوب یا قدیمی می اندازیم و یک سره هات اسپات می کنیم…!

  2. سلام مجدد
    بالاخره مودم TK۲۵۱۰ Plus رو خریدم و البته یک روزی مشکل داشتم تا به روترم وصل بشه. چراکه آی پی مودم ایرانسل ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ هست و همین آیپی هم برای روتر بود. علی رغم اینکه آی پی مودم ایرانسل رو به ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲ تغییر دادم باز هم به wan روتر متصل نمیشد. این مشکل زمانی حل شد که متوجه شدم رقم دوم از سمت راست باید تغییر کنه تا به روتر وصل بشه. یعنی مثلا آیپی مودم ایرانسل رو به ۱۹۲.۱۶۸.۲.۱ تغییر دادم و با سرعت خوب به روتر متصل و اینترنت از طریق روتر به سایر دستگاه ها هم رسید.

  3. مودم gp 2101 pluse به هیچ عنوان نخرید که ضرر کردید , این مودم دارای مشکل سخت افزاری هست که باعث میشه اینترنت خود به خود قطع بشه یا در طول تماس ویدیویی دچار دیلی بسیار شدید بشید و تصویر اسلوموشن بشه واستون , اگه حرف من رو قبول ندارید برید توی اینترنت جستجو بکنید .

    1. سلام واقعا درست میگی من گرفتم ۶۵۰ هزار تومان مثل سگ‌ پشیمانم واقعا انتن دهی اش و سرعت اینترنت و دانلودش افتضاحه

      1. داداش شما که بلد نیستی استفاده کنی بقیه رو گمراه نکن. من خودم ipv6 و بقیه قابلیت هارو فعال کردم با همین مودم و سرعت تا ۲۰ مگ هم رفت . این مودم از سیمکارت ۴g به طرز عجیبی پشتیبانی میکنه و سرعتش مثل tfi60 تا ۳۰۰ میتونه بره و واقعا مودم خوبیه تو بازیایی مثل فورتنایت با اینکه بازی فیلتره {pc} ولی پینگم تا ۵۰ هست و من راضیم از این مودم با اینکه انگار قدیمیه ولی گول مشخصات رو نخورید کسایی که بلد نیستن یه dns سرور تنظیم کنن این مودم که تنظیماتش بازه و راحت قابل کنترله به دردشون نمیخوره

  4. سلام دوستان
    برای استفاده اینترنت در منزل در شهرک اکباتان چه شرکت و کدوم مودم رو پیشنهاپ میدین؟ الان gp2101دارم ولی قطع میشه در تماس تصویری و دانلود<
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا