اترنت

کارت شبکه PCI-E ده گیگابیتی مناسب کامپیوترهای گیمینگ

با ورود استانداردهای جدید شبکه‌های اترنت مانند استاندارد ۲.۵Gbps یا ۵Gbps؛ طبیعی است باید منتظر معرفی کارت‌های شبکه‌ای با پشتیبانی از این سرعت‌ها هم باشیم. ایسوس؛ اولین شرکتی است که یک کارت شبکه برای انواع سرعت‌های یک گیگابیتی تا ده گیگابیتی معرفی کرد. 

کارت شبکه XG-C100C حدود یک ماه پیش معرفی شد و یکی از بهترین کارت‌های شبکه سال ۲۰۱۷ است. مهم‌ترین ویژگی این کارت شبکه پشتیبانی از انواع سرعت‌ها و استانداردهای اترنت است تا کاربران محدودیتی در این زمینه نداشته باشند و با این کارت شبکه بتوانند به هر شبکه LAN متصل شوند. البته، باید ذکر کنم که از شبکه‌های ۱۰۰ مگابیتی نیز پشتیبانی می‌کند. 

کارت شبکه XG-C100C سرعت‌های یک گیگابیت، ۲.۵ گیگابیت، ۵ گیگابیت و ده گیگابیت را پشتیبانی می‌کند در حالی که فقط یک درگاه RJ45 دارد و برای اتصال به مادربورد از اسلات PCI-E استفاده می‌کند. درگاه RJ45 این کارت شبکه به طور خودکار سرعت شبکه را تشخیص داده و براساس آن پیکربندی می‌شود. استفاده از فقط یک درگاه برای چندین شبکه باعث سهولت در استفاده و نصب این کارت شبکه می‌شود و کاربر را از سردرگمی خارج می‌کند. 

از دو چراغ LED برای Link و Ack بهره می‌برد و با سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰ و همین‌طور لینوکس نسخه‌های هسته ۳.۲ تا ۴.۴ سازگار است. فناوری‌های توکار این کارت شبکه باعث افزایش کارایی و کیفیت شبکه می‌شوند به طوری که مثلا برای بازی‌های آنلاین؛ پهنای‌باند لازم برای انتقال بسته‌های شبکه بدون تاخیر به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت کاربر فراهم می‌شود. 

از نظر سخت‌افزاری؛ این کارت شبکه از یک کنترلر  Aquantia AQtion AQC107 استفاده می‌کند که پنج استاندارد اترنت مختلف را پشتیبانی کرده و مبتنی بر PCI-E 3.0 x4 است. 

ایسوس این کارت شبکه را با قیمت نسبتا خوب ۱۰۰ دلار روانه بازار کرده است و برای ایستگاه‌های کاری؛ کامپیوترهای گیمینگ و دستگاه‌های متصل به شبکه‌های چند گیگابیتی به‌ویژه شبکه‌های ده گیگابیتی مناسب است. کاربران با استفاده از این کارت شبکه به راحتی می‌توانند به سرعت اترنت ده گیگابیت سوییج کنند و دستگاه‌هایی مانند NAS با درگاه ده گیگابیت را به کامپیوتر متصل نمایند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا