وای‌فای

معرفی استارتاپ‌های وای‌فای: روشی بهتر برای دادن وای‌فای خوب و تضمینی به کاربران

مشکلات روترهای معمولی وای‌فای در سال‌های اخیر و افزایش استقبال مردم از این نوع ارتباطات باعث شده است که طیفی از استارتاپ‌های سخت‌افزاری با محوریت ارایه یک وای‌فای بهتر راه‌اندازی شود و شاهد انواع محصولات سخت‌افزاری در این زمینه باشیم. یکی از موفق‌ترین این استارتاپ‌ها؛ شرکت Plume است که در دور سوم سرمایه‌گذاری؛ ۳۷ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. 

حتما محصول این شرکت را در اینترنت دیده‌اید یا درباره‌اش مطالبی خواندید. استارتاپ Plume روترهای مش وای‌فای بسیار کوچکی به شکل چند ضلعی‌های رنگارنگ و بسیار کوچک ساخته که به طور مستقیم به پریزهای برق دیوار نصب می‌شوند و یک درگاه شبکه اترنت دارند. این روترهای بسیار کوچک شبیه به نودهای یک شبکه عمل می‌کنند و با اتصال به یکدیگر سعی دارند سیگنال‌های وای‌فای را در هر نقطه‌ای از خانه تقویت کنند. بنابراین؛ کافی است در هر جایی که می‌خواهید وای‌فای خوب داشته باشید؛ یکی از روترهای Plume را نصب کنید. 

محصول استارتاپ Plume به نوعی یک سیستم مش وای‌فای است؛ پس ایده اولیه چندان بکر و دست اول نیست و اکنون ده‌ها شرکت دیگر روترهای مش وای‌فای خود را روانه بازار کرده‌اند. اما این استارتاپ در طراحی روترها و تعداد و فناوری اتصال آن‌ها نوآوری به خرج داده است. 

شرکت Plume حدود یک ماه پیش و در دور سوم جمع‌آوری سرمایه برای تولید روترهای مش وای‌فای کوچک و دوست‌داشتنی خود؛ موفق شد ۳۷ میلیون دلار با سرمایه‌گذاری شرکت Comcast و Presidio Ventures به دست آورد. کامکست بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌دهنده خدمات باندپهن در امریکا و Presidio Ventures نیز خواهرخوانده شرکت J:Com است که باز هم یکی از بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده‌گان خدمات روی باندپهن در کشور ژاپن است. سرمایه‌گذاری این دو شرکت روی Plume به خوبی نشان‌دهنده چشم‌انداز موفقیت‌آمیز این شرکت است. 

اگرچه محصول شرکت Plume برای کاربران خانگی است اما بیشتر تمایل دارد با بازیگران بزرگ صنعت خدمان اینترنت و باندپهن همکاری و شراکت کند. فهری داینر (Fahri Diner) مدیرعامل شرکت Plume می‌گوید بیشتر دوست دارند با سرویس‌دهنده‌های همکاری داشته باشند. جالب است بدانید از دیگر سرمایه‌گذاران عمده این شرکت؛ Samsung Venture Investment است. سرمایه کنونی این استارتاپ به ۶۳ میلیون دلار رسیده است. 

فهری داینر می‌گوید برتری ما در بازار نسبت به دیگر سیستم‌های مش وای‌فای این است که ما به کاربر اطمینان می‌دهیم همیشه یک وای‌فای خوب و پرسرعت در اختیار دارد. اما محصول Plume چگونه می‌تواند این تضمین را بدهد؟ جواب در سیستم مبتنی بر کلاود پشت‌پرده این روترهای کوچک نهفته است. روترهای Plume و کامپیوترهای کاربران به مراکزداده و سرویس‌های ابری این شرکت Plume متصل می‌شوند. در مرکزداده به طور پویا روترهای مش وای‌فای طوری پیکربندی و تنظیم می‌شوند که همیشه بهترین سیگنال‌های وای‌فای به دست کاربر و دستگاه‌های متصل به این وای‌فای برسد. در این مرکزداده با مانیتورینگ باندهای رادیویی اطراف خانه، موقعیت دستگاه‌های کاربر و فاصله آن‌ها از هر روتر و پهنای‌باند مورد نیاز هر دستگاه، سعی می‌کنند وای‌فای را طوری پیکربندی کنند که بالاترین کارایی را بدهد. 

هنوز هیچ شرکتی چنین سیستمی را پیاده‌سازی نکرده است. سیستم‌های مش وای‌فای دیگر به صورت آف‌لاین و ایستا سعی در ایجاد یک شبکه به هم پیوسته از سیگنال‌های وای‌فای دارند. به همین خاطر، شرکت‌های بزرگی مانند کامکست به سراغ محصولات Plume آمدند تا به مشتریان‌شان این فناوری و تجهیزات را پیشنهاد بدهند و به طور غیرمستقیم کسب‌وکار خود را به پیش برانند. 

قیمت بسته شش تایی روترهای Plume برابر ۳۳۰ دلار و قیمت بسته سه تایی ۱۸۰ دلار است. هر روتر اضافی نیز قیمتی ۷۰ دلاری دارد. عیب این سیستم در این است که برای هر اتاق یا سالن نیاز به یک روتر Plume دارید. مثلا؛ برای یک خانه ۱۰۰ متری با دو اتاق خواب نیاز به خرید بسته سه تایی روترهای Plume هست. البته، دیگر سیستم‌های مش وای‌فای موجود در بازار نیز ارزان نیستند و قیمت‌هایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار دارند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا