وای‌فای

ایسوس RT-AX88U، اولین روتر بی‌سیم وای‌فای ۶ وارد بازار شد

اولین روتر بی‌سیم مبتنی بر استاندارد وای‌فای ۶ (یا همان استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) به طور رسمی وارد بازار شده و کاربران می‌توانند آن را خریداری کنند.

ایسوس سال گذشته از روتر دو بانده RT-AX88U رونمایی کرد و اکنون پس از یک سال اعلام کرده عرضه آن به بازار آغاز شده است.

در حالی شاهد ورود اولین روتر وای‌فای ۶ به بازار هستیم که هنوز کارت شبکه و دستگاه‌های همراه مبتنی بر وای‌فای ۶ در بازار یافت نشده و کاربران عملا نمی‌توانند از مزایای این فناوری سود ببرند.

اما ایسوس RT-AX88U به یک پردازنده چهار هسته‌ای ۶۴ بیتی با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و ۸ درگاه LAN یک گیگابیتی و ۲ درگاه USB مجهز شده است. 

این روتر بی‌سیم از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی کرده و به فناوری مدولاسیون 1024-QAM مجهز شده است. این فناوری‌ها باعث شدند سرعت وای‌فای روی این روتر بی‌سیم به مرز ۶ هزار مگابیت برسد. 

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۱۴۸ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۴۸۰۴ مگابیت می‌رسد. این سرعت‌ها تقریبا ۲.۳ برابر سرعت یک روتر دو بانده MIMO 4×4 در استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. این روتر از ۴ آنتن خارجی سود می‌برد.

بهبود در مصرف باتری

ایسوس همانند روترهای بی‌سیم اخیر خود روی RT-AX88U نیز از فناوری امنیتی AiProtection استفاده می‌کند. این فناوری با همکاری شرکت ترندمیکرو پیاده‌سازی شده است و یک لایه امنیتی کامل روی وای‌فای سوار خواهد کرد تا کاربران و دستگاه‌های متصل به شبکه بتوانند ارتباطات و تبادل اطلاعات امنی داشته باشند.

این روتر با فناوری و پلتفرم AiMesh ایسوس نیز سازگار است و می‌تواند در سیستم‌های مش وای‌فای به عنوان نود اصلی یا نودهای تقویت‌کننده مورد استفاده قرار گیرد.

استاندارد وای‌فای ۶ علاوه بر بهبود سرعت و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای، چندین ویژگی و بهبود دیگر برای شبکه‌های بی‌سیم به ارمغان خواهد آورد.

مصرف باتری دستگاه‌های متصل به شبکه را کاهش می‌دهد. توان خروجی و ظرفیت شبکه افزایش پیدا می‌کند و فناوری جدیدی به نام Target Wait Time امکان انتقال اطلاعات برنامه‌ریزی شده را فراهم خواهد ساخت.

بنابراین، دستگاه‌های متصل به شبکه می‌توانند در بازه مشخصی فعال بوده و تبادل اطلاعات کنند و بعد در خواب بروند. با فناوری TWT مصرف باتری دستگاه‌ها ۷ برابر کمتر می‌شود.

این روتر وای‌فای ۶ با قیمت ۳۱۵ دلار وارد بازارهای جهانی شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا