محصولات شبکهوای‌فای

مدل آنلاک مودم TF-i60 ایرانسل وارد بازار ایران شد

ایرانسل سال گذشته از مودم TF-i60 در ایران رونمایی کرد. مودم روتری پرسروصدا که هم از شبکه‌های موبایل ۴.۵G پشتیبانی می‌کرد و هم از اینترنت ثابت TD-LTE.

در حالی‌که مودم‌های بازار برای استفاده اینترنت ۴G یا TD-LTE به تنهایی هستند؛ مودم TF-i60 توانست به سرعت بازار را تسخیر کند و فروش بالایی داشته باشد و کاربران ازش استقبال کنند.

در این میان، برخی از کاربران دنبال این مودم اما بدون قفل یا اصطلاحا آنلاک بودند تا اینترنت همراه اول یا اینترنت TD-LTE شرکت‌های دیگری را روی آن استفاده کنند.

قبلا برخی از کاربران و خواننده‌های سایت گزارش داده بودند که با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توان به مودم هواوی B612s-25d رسید که همان شکل و شمایل یا مشخصات TF-i60 را دارد.

حالا در روزهای گذشته، شاهد ورود گسترده این مودم روتر با نام B612 به بازار ایران هستیم. سایت‌های فروشگاهی معتبری مانند دیجی‌کالا هم این مودم را به طور رسمی و با گارانتی معتبر به فروش می‌رسانند.

همان مودم ایرانسل ولی ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر

مودم B612 یا B612s-25d دقیقا همان مودم روتر ایرانسل TF-i60 است. حتا در شکل ظاهر و رنگ و اندازه و درگاه‌ها نیز تفاوتی میان‌شان نیست و تنها فرق‌شان در این است که می‌توان از اینترنت ۴G شرکت‌های دیگر هم استفاده کرد.

این مودم در رده LTE Cat6 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت است. اما روی اینترنت TD-LTE سرعت دانلود حداکثر ۲۱۰ مگابیت و سرعت آپلود ۱۰ مگابیت است. سرعت این مودم روی +DC-HSPA نیز برابر دانلود ۴۲ مگابیت است.

اطلاعات چندانی از سرعت و مشخصات وای‌فای این مودم نداریم و فقط می‌دانیم که از MIMO 4×4 استفاده می‌کند. تک بانده است و آنتن خارجی ندارد. این وای‌فای امکان اشتراک‌گذرای اینترنت را میان حداکثر ۳۲ دستگاه دارد. احتمالا وای‌فای این مودم ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت است. 

این مودم قابلیت افزودن دو آنتن خارجی LTE برای افزایش قدرت گیرندگی را دارد. مجهز به ۴ درگاه LAN و یک درگاه WAN در کنار یک RJ11 برای کابل خط تلفن است که هنوز نفهمیدیم به چه کاری می‌آید. 

این مودم روتر به قابلیت‌هایی مانند IPv6، سرور DHCP توکار، شیارهای سیم‌کارت برای هر دو اینترنت TD-LTE و ۴G، کلید WPS2 و پشتیبانی از VoLTE مجهز است.

حالا، آن دسته از کاربرانی که دنبال مدل آنلاک مودم TF-i60 ایرانسل بودند؛ می‌توانند مودم هواوی B612 را خریداری کنند. اما به این موضوع توجه داشته باشند که نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم سیم‌کارت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت یا دیگر ارایه‌دهنده‌گان اینترنت TD-LTE به این مودم بخورد و جواب بدهد.

قیمت مودم B612 در سایت دیجی‌کالا ۵۵۰ هزار تومان اعلام شده است. در برخی سایت‌ها بدون گارانتی نزدیک به ۴۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی‌که سایت ایرانسل این مودم را ۳۶۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. برخی نمایندگی‌ها نیز این مودم را تا ۱۶۰ هزار تومان به مشتریان واگذار می‌کنند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫42 دیدگاه ها

  1. مطالب خوبی بود ممنون.
    اگه تلگرام بخواد با این وضعیت حال حاضر باشه یعنی با اینترنت همراه اول، ایرانسل و رایتل فیلتر باشه و بر روی ADSL باز باشه خرید این مودم با سیم کارت بی فایده ست ؛ و از طرف دیگه قیمت کذایی این مودم!!
    بازم اگه در مورد این مودم اطلاعات بیشتری کسب کردید ما رو بی نصیب نذارید😉

  2. سلام
    من میخواستم مودم بخرم بین این مدل و mr-200 تی پی کدوم آنتن شبکه قوی تری دارند؟
    چون من یه مقدار پوشش شبکه ۴g ام ضعیفه برام مهمه این آیتم
    با تشکر

  3. حتی اگه این مودمو با قیمت ۱۶۰ هزار تومن تهیه کنم و آنلاک کنم باز از لحاظ ارزش خرید به همین نتیجه میرسم؟
    در مودم تی پی لینک با اختلاف قیمت ۵۰ بین v1 و v2 کدوم رو پیشنهاد میدید؟
    خیلی ممنون از پاسخگویی و سایت عالیتون

  4. سلام خسته نباشید
    سوالم ربطی به بحث نداره ولی میخواستم بدونم اصولا مودمها یا به طور خاص همین مودم میتونن مدام روشن باشن؟؟ مشکلی براشون پیش نمیاد؟؟؟

  5. سلام نظر شما در باره مودم نت گیر نایت هاوک ۱۱۰۰ به نسبت تمام مدلهایی که ذکر فرمودید چیست؟ به غیر از قیمت آیا از نظر سخت افزار و مقوله آنتن دهی و وای فای ، آیا از مدلهای ذکر شده قویتر و قدرتمندتر هست؟ ممنون بابت سایت بینظیرتون.

    1. مودم نت‌گیر nighthawk 1100 یا MR1100 بیشتر به خاطر تراشه و سرعت اینترنت یک گیگابیتی مشهور است.
      از نظر قدرت آنتن‌دهی و مشخصات دیگر چندان مودم روتر حرفه‌ای برای کارهای رومیزی نیست. اگر به اینترنتی با سرعت یک گیگابیت نیاز دارید به سراغ خرید این مودم روتر بروید.

  6. سلام

    بنظرتون بهترین مودم ۴G که تو ایران بخوبی جواب داده کدام هست؟

    بین این مودم و مدل ۵۷۸۵ و MR200 کدوم یکی را انتخاب میکنید؟

    اگر فرض را بر نگاه به آینده بزاریم (مثلا دو سال دیگه) آیا انتخاب تغییری میکنه؟

    ممنون

    1. هر دو مدل روتر تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

      مودم هواوی ۵۷۸۵ یک مودم همراه با سرعت ۳۰۰ مگابیت (۴.۵G) است. برای کارهای همراه مناسب است و البته امکان نصب آنتن خارجی دارد.

      مودم تی‌پی‌لینک MR200 یک مودم روتر دسکتاپ با سرعت ۱۵۰ مگابیت (۴G) است. این مودم بیشتر برای جایگزین شدن با مودم روتر ADSL و کارهای رومیزی و دفتری مناسب است.

      ببینید یک مودم همراه می‌خواهید یا دسکتاپ و بعد میان این دو یکی را انتخاب کنید.

  7. سلام ببخشید یه سوال داشتم من میخواستم این مودم رو بخرم فقط اینکه میخواستم بدونم با سیم کارت مبین نت کار میکنه یا نه؟ ممنون میشم اگه زود جواب بدید

    1. سلام

      خود مبین‌نت داره این مودم را میده. راحت برید از خودش خرید کنید و سیم‌کارت اینترنت TD-LTE مبین‌نت را روش بندازید. تازه کلی حجم اینترنت رایگان هم روش میده به شما:

      https://www.digikala.com/Product/DKP-517889/%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-TD-LTE-%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%AA-%D9%85%D8%AF%D9%84-Huawei-B612-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-400-%DA%AF%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%B4%D8%B4-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87

  8. میثاق جان من میخوام این مدل آنلاک اورجینالشو داشته باشم که بعدا اگر خواستم سیم دیگه روش بندازم، فقط میخوام ببینم اگر من این مدل رو بخرم میتونم سیم مبین نتمو توش بندازم چون خودم الان مشترک مبین نت هستم

    1. مودم هواوی B612 را از بازار بخرید و راحت هر سیم‌کارت TD-LTE یا ۴G خواستید روش بندازید و استفاده کنید:

      خرید از دیجی‌کالا:

      https://www.digikala.com/product/dkp-546308/%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-4g-lte-%D9%87%D9%88%D8%A2%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84-b612

      خرید از مقداد آی‌تی:
      https://meghdadit.com/product/65039/huawei-b612s-25d-4g-lte-cat6-wireless-modem-router/%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%B1-4-%D8%AC%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A2%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D8%A8%DB%8C-612-%D8%A7%D8%B3/

      خرید از مودم مارت:
      https://modemmart.com/product/huawei-b612s-25d-lte-cpe/

  9. سلام
    من B۶۱۲ خریدم و به ۴G همراه اول وصل میشه ولی به ۴.۵G نمیشه. کلا همراه اول اجازه اتصال روتر به ۴.۵G میده؟

    1. مشکل از همراه اول نیست
      این مودم هواوی B612 اگر سیگنال ۴.۵G شناسایی نکنه یا ضعیف باشه به طور خودکار به ۴G وصل میشه
      کاربران زیادی گزارش مشکل شما را دادند

  10. سلام به نظر شما در کل اگر اینترنت ۴G را بخواهیم در نظر بگیریم سرعت این مدل با cat6 بهتر هست یا اینکه مدل mr200 یا dwr953؟

  11. میثاق جان سلام
    چند روزی است که مطالب بسیار ارزشمند شما را مطالعه مینمایم.
    بسیار سپاسگذار شما هستم از این وقتی که برای هموطن های خود میگذارید.
    مطالب ارزشمندی که حتی تو سایت‌های خارجی هم پیدا نمیشه.

    واقعا از ADSL خسته شدم
    یک مودم خیلی خوب «رومیزی» که بتونم ۴.۵ هم احیانا علاوه بر ۴G استفاده نمایم و در منزل موبایلها و نوت بوکها هم بهش وصل شویم، بمن معرفی نمایید بسیار سپاسگذار خواهم شد.

    قیمتش مهم نیست
    کیفیتش خیلی مهمه

    ما حداکثر یک iPad با ۲ تا گوشی و یک کامپیوتر میخواهیم وصل شویم

    سرعت حداکثری خیلی برامون مهمه (یعنی انتهای سرعت را درنظر بگیرید)

  12. سلام ببخشید من مودم ایرانسل TF i60 رو امشب خریداری کردم.فقط یک چراغ سیگنالش روشن میشه با سیم کارت TD lte ،سرعت اپلودش خیلی پایینه اما سایتا و اینستا رو خوب لود میکنه
    میخواستم بدونم اگه انلاکش کنم و سیم دیگه ای مثل رایتل یا همراه اول بندازم روش ممکنه سرعت اپلودش بهتر بشه؟
    یا اگه انتن بگیرم براش ممکنه سرعت اپلودش بهتر بشه؟

    1. اگر آنتن خارجی نصب کنید آنتن‌دهی بهتر می‌شود
      خود مودم در آنتن‌دهی ضعیف است و اینترنت TD-LTE هم پوشش‌دهی زیاد جالبی ندارد. این مشکلات طبیعی هستند

  13. سلام جناب محمدی زاده
    من قصد خرید مودم td-lte ایرانسل رو دارم ولی خونمون کمی آنتن ضعیفه ، یکبار مودم دوستم که td-i40 هست رو آوردم و تست کردم ۲چراغ روشن شد و سرعت دانلود نهایتا تا ۱.۵ مگابایت افزایش داشت به نظر شما قویترین مودم ایرانسل کدومه و مناسب برای منزل ما؟

    1. متاسفانه برای اینترنت TD-LTE مودم‌های زیادی ارایه نشده است
      مودم TF-i60 است که اصلا نخرید چون امتحان پس داده و مشکلات زیادی دارد
      مودم GP2101 و GP2101 Plus هست که باز هم نمره متوسط می‌گیرد
      و مودم td-i40 که فرمودید و ظاهرا بهترین مودم در میان همه این‌ها است
      مشکل td-lte خود اپراتورها و آنتن‌دهی ضعیف آن‌ها و اختلال‌ها و مشکلات دیگر سمت آن‌ها است

  14. سلام خسته نباشین. من tfi60 ایرانسل گرفتم گاها خیلی نتش ضعیف میشه. حالا میخوام b612 بگیرم که متوجه شدم ظاهرشون از هر لحاظ شبیه همه. ایا این دو مدل یکی هستن. ایا امکان انلاک tfi60 رو دارم. و اگر دارم صلاحه که این کارو بکنم ؟؟. ممنون میشم جواب بدین

    1. مودم TF-i60 همان هواوی B612 است و هیچ تفاوتی ندارند
      آنلاک کردن Tf-i60 فقط به شما این امکان را می‌دهد که از سیم‌کارت فورجی و TD-LTE شرکت‌های دیگر هم استفاده کنید و در آنتن‌دهی و سرعت اینترنت تاثیری ندارد

  15. سلام وقتتون بخیر
    من مودم۲۱۰۱ایرانسل دارم که اصلا td-lte جواب نمیده خیلی ضعیفه. اما سیم کارت خودم ایرانسل رو گوشی خیلی خوبه lte هستش.میخاستم بدونم من اگه این مودم هواوی b612 یاtfi60 که تو این مطلبتون به دوستان توصیه کردین بخرم. و سیم کارت ایرانسل یا اپراتورهای دیگه استفاده کنم دروست میشه مشکلمون؟ یعنی به سرعت lte گوشی میرسم؟!با توجه اینکه اینجا با گوشیlte هست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. به طور طبیعی سرعت اینترنت موبایل از مودم بیشتر است چون روی اسمارت‌فون‌ها مودم LTE قوی‌تری کار گذاشته شده است. مطلب زیر را بخوانید:

      https://shabakehchi.com/technology/7142/why-is-the-internet-speed-of-the-smartphone-multiple-times-the-4g-modem

      انتظار نداشته باشید با مودم به سرعت موبایل برسید.

  16. با سلام.من مبین نت ثبت نام کردم و قراره بیان برا نصب.دو مدل مودم هم دارن یکی B612 و اون یکی Airmaster 3100v.الان با پیزایی که خوندم مودم b612 مشکل زیاد داره اما جایی نگفته مشکلاتش چیه و من خیلی مایلم یک سری از این مشکلاتش رو بگید بهم چیه.حالا با تمام این مسایل بهتره این مودم رو بگیرم یا airmaster 3100v ؟
    با تشکر

      1. هیچ کدام از دلایلی که تو لینک گفته شده دلیلی بر مشکلدار بودن این مودم نیست
        وای فای ac به درد ترنسفر اطلاعات زیاد میخوره یعنی یکی بخواد این مودم رو بکنه مرکز تبادل اطلاعات شبکه داخلی شرکتشون که کلا این سناریو توی همه مودم ها مردود هست
        استفاده از فقط یک اینترنت در لحظه هم کاملا منطقی هست و دستگاهی که بخواد چند اینترنت ورودی رو با هم تجمیع کنه حداقل ۱۰ میلیون قیمتش هست با مارک پپ لینک

  17. وقت بخیر
    من این مودم رو تهیه کنم چطور میتونم سیم کارتهای TD-LTE اپراتور ها رو براشون تهیه کنم؟
    چون طبق صحبتی که با ایرانسل داشتم ظاهرا سیم کارت مجزا نمیدن!

  18. با سلام متاسفانه من مودم TFI 60 ایرانسل را گرفتم و پوشش دهی ضعیف دارم و خود شرکت هم قبول نمیکنه که برگردونه .
    چطوره میتونم آنلاک کنم و سیمکارت همراه اول قرار بدم
    لطفا راهنماییم کنید
    برای من سرعت حیاتی هست
    ممنون میشم از لطفتون اگه راهکار دارید به ایمیل من ارسال کنید
    ممنون از سایت خوبتون

    1. اگرچه اصلا آنلاک مودم را توصیه نمی‌کنم چون با مشکلاتی همراه است ولی باید در اینترنت و فرم‌های مودم دنبال افرادی بگردید که برایتان آنلاک کنند.

  19. با سلام ، من چند روزی هست که یک مودم هواوی B612 آنلاک خریده ام ، که بدون گارانتی بود و از طرفی فروشنده اطمینان داد که فریمور اصل خو‍د هواوی از کارخانه روی مودم نصب شده است و مودم وارداتی است و حتی نیاز به رجیستری هم ندارد (که واقعا نداشت). حالا بعد چند روز برسی و تلاش ، ‏سه تا مورد عجیب در این مودم پیدا شد :

    اولیش ، با توجه به اینکه این مودم توانایی ارسال و دریافت پیامک را دارد ، اما من هرچی سعی و تلاش کردم نتوانستم نه پیامی ارسال کنم و نه پیامی دریافت کنم ، مثلا رفتم در تنظیمات پیام مودم و هرجوری که تنظیم کردم نشد و یا سیم کارت مودم را عوض کردم ، چند بار هم مودم را ریست کردم و …. که کلا باز هم نشد ، اما جالبیش اینجاست که اگر یک تلفن به مودم وصل کنید و به شماره سیم کارت مودم تماس بگیرید تلفن زنگ می خورد و حتی USSD مودم کاملا کار می کند؟!

    نکته : البته من در قسمت وارد کردن شماره ، انواع و اقسام وارد کرد شماره تلفن و تنظیمات موجود در قسمت تنظیمات پیام مودم را انجام دادم ولی متاسفانه هیچ تغیری ندیدم .

    دومی درمورد ۵ چراغ آنتن دهی روی مودم است . عملا اگر شما در جایی باشید که آنتن دهی خیلی عالی باشد چراغ های آنتن دهی مودم بین ۴و۵ تا چراغش برای شما روش می شود و برعکس اگر درجایی با آنتن دهی ضعیف باشید ، بعید می دونم چراغ های آنتن دهی مودم به ۳ تا چراغ روشن هم برسد .
    اما دراین مودم جالبه که چه شما آنتن داشته باشی و چه نداشته باشی هر ۵ چراغ آنتن دهی مودم روشن است ، من برای تست دقیق تر این مورد ، در پنل خود مودم ، چند آزمایش کردم که یکیش ، مودم را طوری تنظیم کردم که فقط از آنتن های خارجی فرکانس دریافت کند و در این آزمایش من از آنتن های مودم یوتل همراه اول استفاده کردم ، زمانی که مودم تنظیم شد و آنتن ها هم بودند ، هنوز ۵ چراغ آنتن دهی مودم روشن بود و زمانی هم که من در همان حالت ، آنتن های مودم را جدا کردم باز هم ۵ چراغ آنتن دهی ، روی مودم روشن بود ؟!
    البته در پنل خود مودم شاخص و پارامتر های آنتن دهی مودم در حال تغییر است و میانگین آنتن دهی منطقه ی من نیز ، متوسط به روبه پایین است ، که باز عملا نباید ۵ چراغ مودم روشن باشد ، حتی با تعویض کردن سیم کارت و ریست کردن مودم ، باز هم مشکل حل نشد .

    سوم ، مشکل آپدیت مودم است . عملا اگر برای مودم آپدیتی ارسال شود آن را به صورت اتوماتیک بروز می کند و اگر نباشد ، پیغام آپدیتی موجود نیست را نشان می دهد (البته اتوماتیک آپدیت شدن ، بسته به زدن تیک آپدیت خودکار در پنل مودم می باشد ) برام خیلی عجیب بود که چرا در پنل خود مودم ، قسمت آپدیت را که کلیک می کنیم و بعد روی دکمه ی چک آپدیت می زنیم ، پیغام شکست را نشان می دهد (این دلیل برسی و دریافت نکردن آپدیت مودم را توضیح می دهد )و متاسفانه راهی برای رفع این پیغام خطای شکست ، حتی با ریست کردن مودم و …. ، هم پیدانکردم . ؟!

    البته من فکر می کنم با توجه به نسخه نرم افزاری مودم ، مودم آپدیتش موجود باشد و حتی شاید نه تنها با آپدیت کردن مودم کاریی مودم بهتر می شود بلکه شاید دو مورد فوق هم کلا حل شود.

    نسخه نرم افزاری و رابط کاربری این مودم :
    Software version: 11.196.01.01.234
    Web UI version: 81.100.34.01.234

    البته من در آپدیت کردن مودم ۱-مقداری ترس از اینکه مودم از کار بی افتد دارم ۲- نمی دانم نسخه اصل آپدیت جدیدش چه ورژنی است و ازکجا می توان آن را تهیه کرد ۳- و هم چنین روش آپدیت کردن مودم (که به صورت لوکال آپدیت است و یا با لحیم کاری ، …..)درست نمی دادنم ۴-و حتی هم اگر مودم به هر نحوی آپدیت شود باز نتیجه و وضعیت پنجاه ، پنجاه است .

    نکته: من با خود فروشنده هم صحبت کردم اما آن ها تخضصی در این ضمینه ندارن و فقط در فروش اطلاعات دارند .
    نکته :این مودم در هنگام خرید ، هیچ گونه آرم و یا لوگویی روی بدنه مودم به غیر از لوگویی هواوی که وسط قرار داشت نبود و حتی با ریست کردن مودم هم نام وای فای به ایرانسل تغییر نکرد .

    لطفا اگر کسی در خصوص رفع مشکل این سه مورد ، تجربه ای یا راه حلی و یا نظری دارد ، خوشحال می شوم کمکی داشته باشم .

    با تشکر

    1. دوست عزیز سلام
      برخی از این مشکلات احتمالا به خاطر آنلاک نادرست مودم یا ریختن فریم‌ویر غیراصل هستند. در گروه‌های انجمن پی‌سی‌ورلد مودم هواوی B612 مشکلات را مطرح کنید؛ دوستانی هستند که به طور دقیق راهنمایی کنند.

      من مشکلاتی که گفته بودید را در قالب یک مطلب رسمی روی سایت قرار دادم تا هم کاربران دیگر بخوانند و هم اگر کاربری راه‌کاری برای این مشکلات پیدا کرده است بفرستد:

      https://shabakehchi.com/technology/14774/problem-huawei-b612-modem

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا