زوم تک

آموزش مجازی کارکنان چگونه باعث پیشرفت سازمان میشود؟

در هر سازمان، موسسه آموزشی، مدرسه و دانشگاهی این روزها دسترسی به یک آموزش باکیفیت و مؤثر در زمینه آموزش مجازی به یک دغدغه و چالش تبدیل شده است. هر سازمانی برای موفقیت و دستیابی به اهداف سازمانی به دنبال آموزشی مناسب و نتیجه بخش بر عملکرد نیروهای خود و همچنین تحقق اهداف آموزشی خواهد بود. برای همین می‌توان گفت آموزش مجازی کارکنان یکی از مواردی است که این روزها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی هر سازمان یا اداره‌ای براساس رشد روزافزون تکنولوژی نیازی مبرم به استفاده از ابزار مبتنی بر دانش روز و متکی بر تکنولوژی‌های کارآمد می‌باشد. اهمیت بهره‌گیری از آموزش‌های مجازی با شیوع ویروس کرونا در کل دنیا بیشتر از هر زمان دیگری شناخته شد.

طرح آموزش سازمانی فرادرس

این روزها تمامی سازمان‌ها، مؤسسات و نیز تمامی فعالان اجتماعی به دنبال انجام کارها به صورت دورکاری و غیرحضوری هستند. در این خصوص فرادرس نیز برای حفظ سطح دانش کارکنان در یک سازمان و امکان بهره‌مندی آسان از آموزش‌های مختلف برای سازمان‌ها، آموزش‌هایی بسیار مطلوب و باکیفیت به صورت مجازی ارائه نموده است. شما می‌توانید در طرح آموزش سازمانی فرادرس به بیش از ۶۰۰۰ عنوان آموزش متنوع و کاربردی دسترسی داشته باشید؛ برای کسب اطلاعات بیشتری در مورد طرح آموزش سازمانی فرادرس می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

آموزش مجازی

طی چند سال گذشته با گسترش ویروس کرونا، بسیاری از سازمان‌ها در ابتدا به ناچار به سمت به‌کارگیری ابزارهای مبتنی به را تکنولوژی جهت انجام فعالیت‌ها شدند. اما بعد از گذشت مدتی رفته‌رفته همه افراد به خوبی به مزیت‌های روند غیرحضوری امور پی بردند. یکی از فعالیت‌های مهم سازمان‌های مختلف آموزش کارکنان است. به واسطه آموزش غیرحضوری و مجازی شرایطی فراهم شده تا افراد از طریق ابزارهای تکنولوژی از قبیل اینترنت، کامپیوتر، گوشی هوشمند، تبلت، پلتفرم‌های آموزشی، سیستم عامل‌ها و… بدون نیاز به مراجعه حضوری از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

به نوعی امروزه توسعه روزافزون تکنولوژی، پهنای باند اینترنت، کاهش هزینه آموزش در آموزش مجازی و مدیریت بهره‌وری سبب شده که آموزش مجازی به یکی از سیاست گذاری‌های اصلی سازمان‌ها تبدیل شود. تمامی این موارد دست به دست هم داده تا در حال حاضر آموزش مجازی به شکل‌های مختلف، در تمامی حوزه‌ها از جایگاه مطلوبی برخوردار باشد.

اهمیت آموزش مجازی کارکنان

در هر سازمانی مسئله آموزش کارکنان هم در زمان استخدام و هم بعد از استخدام و در زمان کار، موضوعی بسیار حائز اهمیت است. نیروها باید به طور همزمان با رشد سازمان و توسعه زیرساخت‌ها یا ورود به عرصه‌های جدید، دانش خود را نیز افزایش داده و به نوعی آن را به‌روز کنند و حرکتی همگام با سازمان داشته باشند. به طور معمول سازمان‌ها به منظور آمادگی سنجی کارکنان بسته به نیازمندی کارمندان، دوره‌های آموزشی مختلفی را در حین کار در نظر خواهند گرفت. یکی از موارد دشوار در بحث آموزش، گرد هم آوردن تمامی کارکنان برای برگزاری دوره‌های آموزشی است.

حال آن که به واسطه آموزش مجازی کارکنان به راحتی می‌توان بهترین برنامه آموزشی را برای تمامی کارکنان در نظر گرفت. امروزه به کمک ابزارهای موردنیاز جهت آموزش مجازی کارمندان می‌توان برای آن­ها دوره‌های غیرحضوری تخصصی برگزار نموده و به خوبی روند آموزش آن­ها را از طریق پلتفرم‌های آموزشی مدیریت کرد. این روزها به لطف پلتفرم‌های آموزش آنلاین، مسئولین آموزشی راحت‌تر به آموزش‌های آنلاین و مجازی اعتماد می‌کنند و به خوبی به مزایای این روش آموزشی پی برده‌اند.

مزایای آموزش مجازی کارکنان

مزایای آموزش مجازی کارکنان

نحوه آموزش کارمندان، هزینه‌های مربوط به آموزش، میزان یادگیری کارکنان و اثربخشی دوره‌های آموزشی، رضایت کارکنان از دوره‌های در نظر گرفته شده و… از مواردی است که سازمان‌ها را در خصوص آموزش کارکنان به چالش می‌کشد. با بهره‌گیری از روش نوین آموزش مجازی اما فرصتی فراهم خواهد شد تا مدیران یک سازمان به مزایای زیر دست یابند:

با آموزش مجازی، کاهش هزینه­ ها محقق خواهد شد

با استفاده از آموزش مجازی می‌توان در هزینه‌های ناشی از آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی نمود. در واقع در آموزش مجازی مواردی چون هزینه‌های پذیرایی، جابجایی، آماده‌سازی سالن آموزش، ملزومات آموزشی و… کاملاً حذف خواهند شد که در مجموع هزینه بسیار بالایی را این موارد به خود اختصاص داده‌اند و با حذف آن­ها می‌توان بودجه حاصله را در دیگر بخش‌های سازمان به کار گرفت.

از طریق آموزش مجازی، زمان یادگیری کاهش پیدا می­کند

استفاده از تکنولوژی آموزش مجازی، باعث شده زمان یادگیری و طول دوره آموزشی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. چرا که در آموزش‌های مجازی زمان جمع‌بندی و شروع جلسه، پذیرایی، زمان جابجایی و… حذف خواهند شد و این به نفع سازمان خواهد بود.

آموزش مجازی، اثربخشی بیشتری دارد

تنوع آموزش در آموزش‌های مجازی و استفاده از تصاویر، کلیپ‌ها و متن‌های متنوع باعث شده افراد به این آموزش‌ها علاقه بیشتری نشان داده، تعامل بیشتری داشته باشند و در پی آن یادگیری موثرتری اتفاق افتد.

در آموزش مجازی، دسترسی آسان­تر است

در آموزش‌های مجازی، ظرفیت دسترسی به فایل‌های آموزشی در تمامی روزها و به صورت شبانه روزی از طریق پلتفرم‌های آموزش و نرم‌افزارهای آموزش مجازی برای افراد بسیار بیشتر است. این ظرفیت سبب شده هر کارمندی به راحتی بسته به زمان تعیین شده برای فراگیری دوره آموزشی از سوی سازمان، در هر ساعتی از شبانه‌روز، امکان بهره‌مندی از آموزش‌ها را داشته باشد. این انعطاف‌پذیری زمان آموزش، دست کارمندان را برای آموزش کاملاً باز خواهد گذاشت تا در بهترین شرایط آموزش ببینند و قطعاً این موضوع در یادگیری افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت.

در آموزش مجازی مرزهای جغرافیایی معنایی نخواهند داشت

خیلی از مدیران سازمان‌ها ممکن است به دلیل عدم برگزاری دوره‌های حرفه‌ای در شهر خود، به بسیاری از آموزش‌ها برای ارتقا دانش کارکنان خود دسترسی نداشته باشد. این در حالی است که با آموزش مجازی تمامی مزرهای جغرافیایی کوتاه شده‌اند. برای همین شما به آسانی می‌توانید از هر نقطه‌ای از کشور، به صورت مجازی از بهترین آموزش‌ها بهره بگیرید. این روزها ابزارهای تکنولوژی محدودیت‌های مسافت و جغرافیا را در نوردیده‌اند و ظرفیت شرکت در بهترین دوره‌ها در دورترین فاصله‌ها برای افراد افزایش پیدا کرده است.

آموزش مجازی

با آموزش مجازی، فرصتی برای آموزش تمامی نیروها وجود دارد

خیلی از سازمان‌ها به دلیل طولانی بودن پروسه آموزش در دوره‌های آموزشی مختلف حضوری و نیز هزینه‌هایی که این آموزش‌ها به همراه داشته به ناچار تنها برای افرادی که در اولویت هستند آموزش در نظر خواهند گرفت. حال آن که در آموزش مجازی به دلیل مناسب بودن هزینه‌ها و نیز کاهش زمان آموزش، این امکان وجود داشته تا تمامی نیروها در معرض آموزش قرار بگیرند.

بعد از آموزش مجازی می­توان به خوبی بازخوردهای مثبت آن را مشاهده نمود

متأسفانه در آموزش‌های حضوری امکان آن که در لحظه بازخوردها را مشاهده و ارزیابی نمود وجود نخواهد داشت. اما در آموزش مجازی بعد از دوره می‌توان از طریق برگه‌های آزمون و نظرسنجی، نتایج آموزش را به طور دقیق موردسنجش قرار داد. از طرفی به این شکل کارکنان نیز بهتر از روند یادگیری خود آگاه خواهند شد.

آموزش مجازی موجب یکسان‌­سازی استانداردهای آموزشی خواهد شد

در کلاس‌های آموزشی حضوری، به دلیل تعداد بالای حاضرین در کلاس، مدرس به سختی می‌تواند به تمامی افراد به یک میزان توجه نموده و سبب یادگیری هر چه بهتر هر یک از افراد شود. از طرفی بالا بودن تعداد کارکنان موجب شده بسیاری از مدرسین قادر به رعایت استانداردهای آموزشی نباشند. اما آموزش مجازی به خوبی توانسته از طریق پلتفرم‌های پیشرفته و طبق نیازهای آموزشی مدرسین، بهترین و ایدئال‌ترین شرایط را برای اعمال استانداردهای آموزشی فراهم کند.

در آموزش مجازی، هر یک از کارکنان می­توانند بسته به نیاز خود آموزش ببینند

خیلی از اوقات ممکن است تمامی افراد و نیروهای یک سازمان به یک آموزش کلی نیاز نداشته باشند. بلکه در صورت آموزش جداگانه هر یک در زمینه موردنیاز خود می‌توان نتیجه بسیار مطلوب‌تری را از آموزش کارکنان دریافت نمود. در واقع با یک نیازسنجی به خوبی می‌توان برای هر یک از کارکنان، آموزش مختص به خود آن­ها را در نظر گرفت. برای مثال ممکن است یکی از کارکنان در زمینه برنامه‌نویسی عملکرد ضعیفی داشته باشد اما دیگری در کار با اکسل مهارت کافی نداشته باشد. در چنین حالتی هر یک از کارکنان با آموزش صحیح می‌توانند برای سازمان نقش مفیدتری را ایفا کنند. فرادرس، متنوع‌ترین دوره‌های آموزشی را برای ارتقا دانش کارکنان ارائه نموده است. برای همین شما می‌توانید به آسانی مهارت‌های مختلف را در کارکنان خود افزایش دهید.

نحوه توسعه فرهنگ استفاده از آموزش مجازی در یک سازمان

امروزه در کل دنیا، برای آموزش مجازی توسط سازمان‌ها میلیون­ها دلار هزینه خواهد شد تا کارکنان از نظر دانش و مهارت ارتقا یابند. سازمان‌های بزرگ متعددی در دنیا، جهت اطمینان از موفقیت طرح‌های راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی، دست به استفاده از روش‌های مختلفی چون به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های آموزش مجازی یا ایجاد محتوای آموزشی جذاب خواهند زد. البته لازم به ذکر است که هنوز هم با وجود تلاش‌های بسیار، نرخ پایین تکمیل دوره‌های آموزشی و شرکت تعداد اندک کارکنان در آموزش مجازی از معضلاتی که گریبان­گیر سازمان‌ها می‌باشد.

در واقع هنوز هم برخی از کارکنان نسبت به آموزش مجازی موضع داشته و از آن دوری می‌کنند. این موضوع ناشی از فقدان فرهنگ استفاده از آموزش مجازی در سازمان‌ها می‌باشد. از این رو هر سازمانی نیاز است که در وهله اول فرهنگ استفاده از این نوع آموزش را در بین کارکنان خود نهادینه کند. روش‌های زیر می‌توانند در توسعه فرهنگ آموزش مجازی و تبدیل آن به یک فرهنگ یادگیری دائمی بسیار مؤثر باشند.

استفاده آسان از آموزش مجازی

بر روی استفاده آسان از آموزش مجازی متمرکز شوید

از راه‌های مؤثر در راستای ایجاد اشتیاق برای یادگیری در کارکنان و ترغیب آن­ها نسبت به استفاده از سامانه آموزش مجازی، فراهم‌سازی یک محیط آموزش مجازی کاربرپسند است. در این زمینه شما می‌توانید به سراغ آموزش‌هایی بروید که کوتاه طراحی شده و سبب سردرگمی کارکنان نشوند. این که سال‌ها افراد از آموزش‌های حضوری بهره برده‌اند باعث شده نسبت به آموزش مجازی ترس داشته باشند. برای همین تأمین نیروی پشتیبانی تخصصی و راهنمایی در رابطه با نحوه استفاده از آموزش مجازی می‌تواند نیمی از راه را هموار سازد. افراد هنگامی که مطمئن شوند فردی پاسخگو در این راه کنار آنهاست، بهتر به این روش آموزشی اعتماد خواهند نمود.

کارکنان باید اشتیاق مدیران ارشد را ببینند

معمولاً بخش‌هایی چون منابع انسانی، آموزشی و ادارت آموزشی درون سازمان‌ها نسبت به این آموزش از خود پافشاری نشان خواهند داد. و افراد معتقدند که این فشار صرفاً به دلیل این است که این بخش‌ها، آموزش‌ها را به عنوان شاخص کلیدی عملکرد خود می‌بینند. برای پیشرفت واقعی یک سازمان از طریق آموزش مجازی، نیاز است که مدیران ارشد نیز نسبت به این آموزش‌ها از خود اشتیاق نشان داده و استقبال کنند. برای مثال در صورتی که یک مدیر سازمان، نسبت به آموزش مجازی تاکید داشته باشد و خود نیز از سامانه آموزش مجازی به منظور توسعه مهارت‌های جدید بهره بگیرد، مدیران سطح پایین‌تر نیز راحت‌تر با این موضوع کنار آمده و دیگر کارکنان نیز از آن­ها تبعیت خواهند نمود.

به زمان یادگیری کارکنان توجه شود

خیلی از سازمان‌ها صرفاً بر روی آموزش و پیشرفت کارکنان خود تاکید داشته اما زمان لازم برای آموزش کارکنان را فراهم نمی‌کنند. در واقع نمی‌توان انتظار داشت که کارکنان به طور همزمان هم به نحو احساس توقعات را برای بازدهی خود برآورده ساخته و هم این که برای یادگیری وقتی را اختصاص دهند. از این رو اگر سازمانی نسبت به توسعه فرهنگ آموزش مجازی جدی است بایستی اهداف بالاتر از اهداف کوتاه‌مدت را ببیند. در این زمینه سازمان­ها توانسته برای یادگیری هر چه بهتر کارکنان پاداش در نظر گرفته و در انتهای دوره به افراد موفق جوایزی اهدا کند.

یادگیری کارکنان

مدیران محیطی دوستانه فراهم کنند

هر سازمانی باید محیطی را ایجاد کند که در آن الزامات مؤثر برای یادگیری به خوبی پیاده‌سازی شوند. این کار باعث شده کارکنان برای یادگیری مشتاق‌تر گردند. در این زمینه سازمان‌ها می‌توانند مطالبی موفقیت‌آمیز در خصوص آموزش را به صورت منظم و پیوسته در معرض دید کارکنان قرار دهند. از طرفی اشتراک گذاری دانسته‌ها توسط کارکنان بین دیگر همکاران نیز باید مورد تشویق قرار داده شود. در واقع کارکنان باید بدون ترس از به خطر افتادن موقعیت شغلی که داشته برای ارتقاء دانش همکاران خود نیز تلاش کنند.

کلام آخر در مورد اموزش مجازی کارکنان

در این مطلب ما تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به توضیح کامل و جامع در خصوص آموزش مجازی کارکنان و اهمیت این امر بپردازیم. فرادرس، برای هر سازمانی و اداره‌­ای، بسته به نوع نیاز سازمان‌ها بهترین آموزش‌ها را فراهم نموده است. آموزش‌های مجازی این تیم فرصتی بسیار عالی برای ارتقا سطح دانش و آگاهی کارکنان هر سازمانی خواهد بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا