فناوری

هزینه و مودم فیبر نوری ایرانسل اعلام شد

قیمت مودم‌ها و بسته‌های اینترنت ۳۰ روزه + هزینه نصب و راه‌اندازی

ایرانسل از تعرفه اینترنت فیبر نوری، مودم FTTH H1 و نقشه پوشش‌دهی فیبر نوری خود رونمایی کرد.

حدود یک ماه پیش بود که ایرانسل در روز جهانی مخابرات و ارتباطات، از افتتاح فیبر نوری شهر بابل خبر داد و گفت به‌زودی ۲۵۰ هزار پورت FTTH به شهروندان بابلی واگذار خواهد کرد.

امروز که به طور سرزده وارد سایت ایرانسل شدیم؛ دریافتیم این اپراتور به طور رسمی از مودم فیبر نوری، تعرفه‌ها و نقشه پوشش‌دهی خود رونمایی کرده است.

مودم فیبر نوری ایرانسل FTTH H1 با بسته اولیه ۳۰ روزه ۵۰ گیگ فیبر نوری و سرعت ۳۰ مگ، قیمتی حدود ۵.۵ میلیون تومان خورده است؛ البته با یک هزینه بسیار زیاد برای نصب و راه‌اندازی (ایرانسل بعدا هزینه را رایگان و قیمت مودم را کاهش داد تا بتواند مشتری جذب کند).

البته، ایرانسل بعد مودم فیبر نوری FTTH L1 را هم با قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معرفی کرد.

تعرفه اینترنت فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل هر روز بسته‌های جدید برای فیبر نوری ارائه می‌کند. ابتدا، فقط بسته‌های یک ماهه با سرعت‌های ۳۰ مگ و ۵۰ مگ و ۱۰۰ مگ و در حجم‌های بسیار کم ارائه کرد ولی امروز اگر سری به سایت ایرانسل و بخش خرید بسته بزنید؛ ناباورانه بسته نامحدود هم خواهید دید.

ایرانسل سرعت ۱ گیگابیت را به سرعت‌های قبلی (۳۰ و ۵۰ و ۱۰۰ مگ) اضافه کرده و نزدیک به ۳۲ بسته فیبر نوری در حجم‌ها و بازهای زمانی مختلف ارائه کرده است.

در زیر می‌توانید این بسته‌ها را مشاهده کنید:

برای مشاهده توضیحات کامل بسته‌های اینترنت فیبر نوری و انتخاب یک بسته به مقاله زیر نگاهی بیندازید:

ایرانسل می‌گوید این سرعت‌ها واقعی است و فقط ۱۵ درصد افت سرعت خواهند داشت. همین‌طور، بسته‌های اینترنت نامحدود فیبر نوری، آستانه مصرف منصفانه ندارند و برای کاربران خانگی هستند.

اگر مصرف اینترنت بالایی داشته باشید و از سوی دیگر، سرعت بالایی هم بخواهید که در اینترنت فیبر، غالبا کاربران هر دو مورد را دارند؛ باید چندین میلیون تومان در سال هزینه کنید ولی خوب دیگر از نظر حجم دانلود و اتمام بسته، نگرانی مشابه بسته‌های اینترنت موبایل ایرانسل نخواهید داشت.

به این قیمت‌ها، هزینه عجیب و غریب ۲ میلیون تومانی هزینه نصب و راه‌اندازی را اضافه کنید.

هزینه نصب و راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری

بله؛ درست خواندید. ایرانسل به اجبار هزینه‌ای ۲ میلیون تومان برای نصب و راه‌اندازی اینترنت فیبر نوری از مشتری می‌گیرد که احتمالا برای کابل‌کشی داخل ساختمان و نصب مودم و ارائه سرویس به مشتری است.

هزینه‌ای که شاتل و آسیاتک رایگان انجام می‌دهند یا مخابرات هزینه ناچیزی در حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرد. تعرفه فیبر نوری چند شرکت دیگر را در زیر مشاهده کنید:

تعرفه فیبر نوری شاتل

تعرفه فیبر نوری آسیاتک

تعرفه فیبر نوری صبانت

تعرفه فیبر نوری مخابرات

فعلا ایرانسل خیلی گران‌تر از همه این شرکت‌ها است و از نظر رقابتی، اینترنت TDLTE بهتر و به صرفه‌تر است.

مودم فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل FTTH H1

ایرانسل در این طرح از مودم فیبر نوری به نام FTTH H1 رونمایی کرده است که مشخصات آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات مودم ایرانسل FTTH H1

یک مودم GPON با وای‌فای دو بانده، ۴ پورت شبکه اترنت گیگابیتی، یک درگاه USB، فناوری MIMO 2×2 و دو آنتن خارجی.

مودم FTTH H1

در مشخصات مودم FTTH H1 آمده که با همکاری و پیمانکار و مدل HG8145V5 هواوی اکولایف است.

مودم ایرانسل FTTH H1 یا HG8145V5

در واقع، مودم فیبر نوری ایرانسل یک مدل سفارشی‌سازی شده از مودم هواوی HG8145V5 است و مودم GPON نسبتا خوبی است و تمام مشخصات مورد نیاز کاربران خانگی را دارد.

خود مودم هواوی HG8145V5 به تنهایی در بازار حدود ۲.۲ میلیون تومان است ولی ایرانسل با هزینه نصب و بسته اولیه ۵۰ گیگابایت حدود ۵.۵ میلیون تومان به مشتری می‌دهد.

مودم فیبر نوری ایرانسل دوم به نام FTTH L1 نیز تقریبا همین مشخصات بالا را دارد ولی از نظر ظاهری متفاوت است. از نظر قیمت، هر دو مودم ایرانسل F1 و L1 هم قیمت هستند.

نقشه پوشش‌دهی فیبر نوری ایرانسل

ایرانسل برای شروع سرویس اینترنت فیبر نوری، شهر بابل را فیبرکشی کرد و صرفا یک نقشه از این شهر با چند نقطه آبی رنگ می‌بینیم تا بفهمیم هنوز زمان زیادی باقی مانده تا کل شهر بابل در استان مازندران زیر پوشش فیبر نوری ایرانسل برود:

نقشه پوشش دهی فیبر نوری ایرانسل

اما ایرانسل در دی ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد در چندین شهر دیگر نیز مشغول فیبرکشی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات اینترنت است:

شهرهای فیبر نوری ایرانسل

البرز: شهر کرج

تهران: شهرهای تهران، چهاردانگه و گلستان

فارس: شیراز و شهر صدرا

مازندران: شهر بابل

مرکزی: شهر اراک

آذربایجان شرقی: تبریز

مجموعا ایرانسل متعهد شده ۵ میلیون خانوار (حداکثر یک میلیون خانوار در هشت کلان‌شهر و حداقل سه میلیون خانوار خارج از مراکز استان) را زیر پوشش اینترنت FTTH ببرد که البته همه این تعداد مستقیم از این اپراتور سرویس نمی‌گیرند.

ایرانسل در برخی شهرها، فیبرکشی کرده ولی ارائه سرویس را به شرکت‌های FCP واگذار می‌کند؛ مانند اتفاقی که برای اینترنت TD LTE نیز افتاده است.

خرید فیبر نوری ایرانسل؛ آری یا خیر؟

بخواهیم جمع‌بندی کنیم؛ اگرچه برای قضاوت فیبر نوری ایرانسل زود است ولی تعرفه‌ها و هزینه خرید مودم و بسته فیبر نوری ایرانسل بالا است.

به‌ویژه اینکه هزینه نصب و راه‌اندازی ۲ میلیون تومانی، هیچ طوری برای ما قابل هضم نیست. جز اینکه این هزینه رایگان و حذف شود؛ همان‌طور که برای مشترکان شهر بابل در استان مازندران اتفاق افتاد.

احتمالا با افزایش پوشش‌دهی فیبر در شهرهای مختلف و رقابتی شدن بازار اینترنت FTTH خانگی، ایرانسل هم تخفیف‌هایی بدهد؛ چون سرمایه‌گذاری کرده و باید مشتری وصل و اینترنت بفروشد تا این سرمایه برگردد.

گفتنی است فعلا می‌توانید در سایت ایرانسل، یک پیش‌ثبت‌نام برای اینترنت فیبر نوری داشته باشید و ثبت‌نام رسمی آغاز نشده است ولی می‌توانید مودم و بسته اینترنت را خریداری کنید.

به‌روزرسانی

۱- ایرانسل اعلام کرده تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲، هزینه راه‌اندازی و نصب فیبر نوری برای شهروندان بابلی رایگان است و دیگر هزینه ۲ میلیون تومانی اخذ نمی‌شود.

۲- ایرانسل به جز شهر بابل، فیبر نوری در دو شهر شیراز و تبریز را هم آغاز کرده و به‌زودی شهروندان این دو شهر نیز می‌توانند برای دریافت اینترنت FTTH ثبت‌نام کنند.

۳- دومین مودم فیبر نوری ایرانسل به نام FTTH L2 نیز رونمایی و برای خرید در سایت این شرکت قرار گرفته است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫9 دیدگاه ها

  1. کاش کسایی که فیبر نوری دارن میگفتن که پینگشون تو بازی ها چنده که ببینیم اصلا ارزش داره خریدشون یا نه مثلا پینگ بازی league of legends با tdl ایرانسل ۱۲۰ ایناس که لازمه حداقل ۶۰ ۷۰ باشه

    1. فقط مقوله پینگ نیست . خط ثابت هست با ۷۰ درصد سرعت نور سرعت انتقال اطلاعات . بدون تداخل الکتریکی .
      خدای پینگ هست .من خودم دورترین شهرستان از تهران هستم تو بازی همه بچه های تهران را میزنم.

  2. قرار بود که اینترنت نامحدود با حذف سقف مصرف منصفانه بدن که ، خودتون سال ۱۴۰۰ خبرش رو دادید ، اینا که گرون تر و ترافیک کمتر هستن از مودم سیم کارتی خودشون چه برسه شرکتای دیگه

  3. متاسفانه با توجه به اینکه ایرانسل در حال حاضر از راه فروش بسته های اینترنت همراه درامد زایی می کند حاضر نخواهد شد با پایین آوردن هزینه بسته های فیبر نوری و راه اندازی آن مردم را به سمت خرید فییر و کاهش درامد خودش سوق بده.
    از همون اول که قرار شد ایرانسل به اینترنت ثابت ورود کند این موارد کاملا قابل پیش بینی بود و هست و به صورت کلی همان طور که دوستان عزیز در پست های قبل ذکر کردند هزینه و دردسر استفاده ار اینترنت بی سیم ایرانسل به مراتب ار اینترنت فیبر نوری با توجه به شرایط موجود کمتر هست.

  4. جناب مهندس این سرعت هایی که نوشته حداقل سرعتی هست که شما میتونی دریافت کنی نه اینکه بالاترین سرعتش ۵۰ یا ۱۰۰مگ هست
    ولی قیمت هاش زیاده به نظرم یه مودم جدا بخری میصرفه چون مودم فیبر از ۸۰۰ تومن هست به بالا

  5. سلام
    نقشه‌ی پوشش فیبر نوری توی کرج و باقی شهرها توی سایت ایرانسل اومده و میتونید از روی نقشه پوشش منطقه خودتون رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا