اپلیکیشن

اپلیکیشن‌های تقویت‌کننده وای‌فای – معرفی ۶ اپلیکیشن برتر بهبود فوری سیگنال و سرعت وای‌فای شما

اپلیکیشن‌های بوستر وای‌فای زندگی شما را بهتر کرده و باعث افزایش سرعت، قدرت و سیگنال‌دهی می‌شوند

اپلیکیشن‌های تقویت‌کننده وای‌فای (Wifi booster apps) قدرت تغییر همه‌چیز را دارند. اگر در خانه کار می‌کنید و باید چندین دستگاه به اینترنت وصل شوند ولی وای‌فای ضعیفی دارید؛ شاید بهتر باشد یکی از این اپلیکیشن‌های بوستر وای‌فای را امتحان کنید.

برنامه‌های تقویت‌کننده وای‌فای می‌توانند قدرت سیگنال‌دهی یک مودم یا روتر را بهتر کنند یا باعث شوند دستگاه‌های شما سیگنال‌های وای‌فای بهتری دریافت کنند که در نتیجه وای‌فای سریع‌تر و قدرت‌مندتری داشته باشید.

همیشه مشکل وای‌فای ضعیف از اینترنت یا مودم و روتر نیست. گاهی اوقات شما در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنید و دیوارهای بسیار ضخیمی دارد که مانع از عبور سیگنال‌های وای‌فای می‌شوند یا اینکه در اطراف شما، تعداد زیادی شبکه وای‌فای فعال است که باعث شدند تداخل باندهای رادیویی پیش بیاید و سیگنال‌های وای‌فای شما بسیار ضعیف و میرا به دستگاه‌های شما برسند.

اپلیکیشن‌های تقویت‌کننده وای‌فای به شما کمک می‌کنند ابتدا وضعیت وای‌فای خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. بتوانید سیگنال‌ها و سرعت وای‌فای در نقاط مختلف خانه را اندازه‌گیری کنید و بعد دنبال بهترین نقاط خانه برای وای‌فای بهتر بگردید. اپلیکیشن‌های تقویت‌کننده وای‌فای می‌توانند دقیقا به شما بگویند کدام نقطه خانه برای نصب مودم یا روتر مناسب است و دستگاه‌های گیرنده وای‌فای باید در کجا و چند متری نصب شوند.

در این مطلب، می‌خواهیم ۶ ابزار و اپلیکیشن مفید تقویت‌کننده وای‌فای را معرفی کردیم و در انتها نیز خواهیم گفت با اطلاعات به دست آمده از این برنامه‌ها، چگونه وای‌فای خود را تقویت کنید:

بهترین اپلیکیشن‌های تقویت‌کننده وای‌فای و برنامه‌های بهبود‌دهنده سیگنال

۱- AIRPORT UTILITY

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

اپلیکیشن Airport Utility به طور ویژه برای کاربران اپل توسعه داده شده است و به شما اجازه می‌دهد شبکه وای‌فای و نودهای AirPort را از طریق آیپد، آیفون و آی‌پاد تاچ مدیریت کنید. به طرز ساده‌ای به شما امکان می‌دهد نمای کلی از شبکه و دستگاه‌های خود مشاهده کنید و سراغ ویژگی‌هایی مانند حالت‌های امنیتی، کانال‌های بی‌سیم، تغییر ایستگاه پایه (base station) و موارد دیگر بروید. اگر یک خانه هوشمند با کلی از محصولات اپل دارید؛ حتما این اپلیکیشن را نصب کنید (لینک دانلود اپلیکیشن Airport Utility).

۲- Wi-Fi analyzer

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

نرم‌افزار Wi-Fi analyzer دقیقا شما را تبدیل به یک تحلیل‌گر وای‌فای می‌کند. با این برنامه می‌توانید اطلاعات دقیقی درباره کانال‌های رادیویی، قدرت سیگنال‌های رادیویی وای‌فای مودم و روتر در هر نقطه از خانه، سیگنال‌های وای‌فای اطراف، شلوغی و خلوتی کانال‌های رادیویی و کلی اطلاعات دیگر می‌دهد. با این اطلاعات، می‌توانید بهترین نقطه برای نصب مودم و روتر یا تغییر کانال‌های رادیویی برای رفتن به کانال‌های خلوت‌تر را انجام دهید (لینک دانلود اپلیکیشن Wifi Analyzer برای اندروید).

۳- Speedtest

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

معمولا کاربران اینترنت عادت دارند از سایت Speedtest برای تست سرعت وای‌فای و اینترنت استفاده می‌کنند ولی اپلیکیشن Speedtest ساده‌تر و راحت‌تر است و برای غالب پلتفرم‌ها از جمله اندروید، iOS، ویندوز، مک و غیره نیز منتشر شده است. شما با این اپلیکیشن، ضمن اینکه می‌توانید سرعت اینترنت را در نقاط مختلف خانه بررسی کنید؛ نزدیک‌ترین شبکه ۵G یا ۴G نسبت به خود را یافته و اطلاعاتی درباره وضعیت اینترنت به صورت بی‌درنگ دریافت کنید (لینک دانلود اپلیکیشن Speedtest برای اندروید، iOS، ویندوز و مک).

۴- WiFi Finder

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

وقتی خارج از خانه هستید؛ با اپلیکیشن WiFi Finder می‌توانید سریع‌ترین وای‌فای رایگان اطراف خود را پیدا کنید. این برنامه در واقع یک Wi-Fi Map است و روی نقشه، نقاط دارای وای‌فای در هتل‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، مجتمع‌های تفریجی و تجاری، فرودگاه‌ها و رستوران‌ها را نشان می‌دهد. شما با این برنامه می‌توانید مطمئن‌ترین وای‌فای برای استفاده خود را پیدا کنید (لینک دانلود اپلیکیشن WiFi Finder برای اندروید و iOS).

۵- WIFI HEAT MAP

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

با این اپلیکیشن می‌توانید کیفیت سیگنال‌های وای‌فای خود را در نقاط مختلف خانه با استفاده از یک نقشه حرارتی مشاهده کنید. شما باید نقشه خانه خود را روی کاغذ بکشید یا از نقشه‌های موجود خانه‌تان یک عکس با دوربین گوشی بگیرید و بعد موقعیت مکانی خود را در برنامه و روی نقشه مشخص کنید. سپس، برنامه Wifi Heat Map یک نقشه حرارتی از خانه شما ایجاد می‌کند که در هر نقطه، وضعیت سیگنال‌دهی وای‌فای مشخص شده است. ایده بسیار خوبی برای یافتن بهترین مکان برای نصب تلویزیون یا کنسول بازی و دستگاه‌های دیگر است (لینک دانلود اپلیکیشن Wifi Heat Map برای اندروید).

۶- Fing

اپلیکیشن تقویت کننده وای فای

پیش‌تر، اپلیکیشن Fing را در سایت‌مان معرفی کرده‌ایم. برنامه Fing اطلاعات مفیدی درباره اینترنت و وای‌فای می‌دهد و به شما خواهد گفت چه افراد یا دستگاه‌هایی به وای‌فای متصل هستند یا چرا استریم نتفلیکس شروع به بافرینگ کرده است. به نظرمان هر فردی که دارای یک وای‌فای خانگی است؛ به اپلیکیشنی مانند Fing نیاز دارد. وقتی شما مطمئن باشید هیچ دستگاه و فردی دیگری به شبکه شما متصل نیست؛ بهتر می‌توانید منابع و اینترنت خود را مدیریت کنید. فراموش نکنید برخی اوقات، علت کندی سرعت وای‌فای به اتصال دستگاه‌های غیرمجازی به شبکه شما مرتبط می‌شود (لینک دانلود اپلیکیشن Fing برای اندروید و iOS).

چگونه بفهمیم سیگنال وای‌فای ما ضعیف است؟

خوب، حالا ما با اپ‌های معرفی شده در بالا، قدرت سیگنال وای‌فای خانه را اندازه‌گیری کردیم؛ چگونه بفهمیم آیا این سیگنال ضعیف است یا قوی؟

یک سیگنال وای‌فای استاندارد منفی ۶۷ دسی بل بر میلی‌وات (۶۷dBm-) است. از همین معیار برای ارزیابی وضعیت سیگنال‌های دیگر استفاده می‌کنیم. هرچقدر این عدد کمتر باشد؛ یعنی سیگنال‌دهی خوب است و قدرت سیگنال‌های دریافت شده توسط دستگاه شما بالا است. اما اگر اندازه سیگنال بالاتر از منفی ۷۰ دسی‌بل برود (۷۰dBm-)، یعنی سیگنال‌دهی ضعیف است.

وقتی در کنار یک مودم یا روتر بی‌سیم هستید؛ در بهترین حالت سیگنال‌های با قدرت منفی ۳۰ تا ۳۵ دسی‌بل دریافت خواهید کرد. هرچه از مودم یا روتر دورتر شوید؛ قدرت سیگنال‌های ضعیف‌تر می‌شود ولی تا منفی ۷۰ دسی‌بل، معمولا یک سیگنال خوب ارزیابی می‌شود. مثلا، اگر روی آيفون سیگنال وای‌فای منفی ۶۰ دسی‌بل باشد؛ یعنی سیگنال‌های چندان قوی دریافت نمی‌کنید ولی باز هم این وای‌فای قابل قبول است اما وقتی قدرت سیگنال‌های منفی ۸۰ سی‌بل است؛ دیگر باید گفت وای‌فای شما بسیار ضعیف است.

نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید؛ قدرت سیگنال‌ها روی هر دستگاه متفاوت است. مثلا اگر یک لپ‌تاپ و یک آیفون را در نقطه‌ای قرار دهید؛ قدرت سیگنال وای‌فای دریافت شده آن‌ها متفاوت است. شاید برای یک لپ‌تاپ قدرت سیگنال منفی ۷۰ دسی‌بل وای‌فای خوبی باشد ولی برای یک گوشی کوچک وای‌فای ضعیف باشد.

نکته دیگر اینکه شاید گوشی آيفون شما سیگنال منفی ۶۷ دسی‌بل نشان بدهد و لپ‌تاپ منفی ۶۴ دسی‌بل ولی حالا آیا واقعا تفاوت قدرت سیگنال‌های این دو دستگاه ۳ واحد است؟ خیر این‌طور نیست و باید بدانید که قدرت سیگنال‌دهی لپ‌تاپ تقریبا دو برابر بهتر است. یعنی در این مقیاس اندازه‌گیری، اختلاف‌های کوچک می‌توانند تفاوت‌های سرعت وای‌فای بزرگی درست کنند.

بنابراین، اگر شما بتوانید فقط ۵ سی‌بل قدرت سیگنال‌دهی یک دستگاه را بهتر کنید؛ قطعا سرعت اینترنت شما بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

برای افزایش سرعت وای‌فای و بهبود قدرت سیگنال‌های وای‌فای می‌توانید نگاهی به ترفندها و آموزش‌ها زیر داشته باشید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
livingetc

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا